شناسهٔ خبر: 136825 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز :

گاز پارس جنوبی به گرجستان می‌رسد/ صادرات گاز به کشورهای دورتر

نفت و گاز43 مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران گفت: با تکیه بر افزایش تولید گاز از پارس‌ جنوبی یک پله در تجارت جهانی گاز بالاتر رفته‌ایم و برای اولین بار گاز را به گرجستان نیز صادر خواهیم کرد.

بهزاد بابازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: افزایش تولید گاز از فازهای جدید پارس جنوبی موجب شد که بتوانیم در تجارت جهانی گاز و مذاکرات با کشورهای همسایه دست بالا را  داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پارس جنوبی هم‌اکنون حدود 75 درصد از تولید گاز کشور را در اختیار دارد،تصریح کرد: برداشت از این مخزن مشترک و افزایش تولید از آن باید اولویت اصلی ما باشد تا بتوانیم عقب ماندگی خود را جبران کنیم.

بابازاده تصریح کرد: امروز با تکیه بر افزایش تولید از پارس‌ جنوبی یک پله در تجارت جهانی گاز بالاتر رفته‌ایم، برای اولین بار گاز را به گرجستان نیز صادر خواهیم کرد و تصمیم داریم علاوه بر کشورهای همسایه با کشورهای دورتر نیز وارد مذاکره شویم.

وی افزود: به طور میانگین روزانه تقریبا بیش از 60 میلیون متر مکعب گاز مازاد بر مصرف در کشور وجود دارد و این یک مزیت صادراتی برای ما است.

بابازاده خاطرنشان کرد: مازاد گاز تولیدی در کشور می‌تواند هم موقعیت ما را در تجارت جهانی گاز بالا ببرد و هم موقعیت امنیتی بهتری بین ما و کشورهای همسایه ایجاد و درآمد شایانی نیز برای کشور پدیدی خواهد آورد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای افزایش سهم از تجارت جهانی گاز، ایران باید هاب انرژی منطقه شود. علاوه بر این باید گاز را با سرمایه‌گذاری داخلی تبدیل به یک محصول و از خام فروشی جلوگیری کنیم، از سوی دیگر باید گاز را به همسایگان ایران صادر کنیم تا ضمن ایجاد امنیت برای ما درآمد نیز به همراه داشته باشد.

نظر شما