شناسهٔ خبر: 136799 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تنها ایران و سوریه از مقاومت برای تحقق پیروزی حمایت کردند/ توصیه به عربستان برای گفتگو با ایران

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان روز پنج شنبه به مناسبت هفدهمین سالروز عید «مقاومت و آزادی» سخنرانی کرد.

به گزارش «نماینده»، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان که به مناسبت هفدهمین سالروز عید «مقاومت و آزادی» سخن می گفت در ابتدای سخنرانی خود ضمن سلام به اهالی منطقه «الهرمل» گفت: ما الهرمل را انتخاب کردیم تا جایگاه این شهر و اهالی آن در این پیروزی را نشان دهیم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ما در مرحله حساس و بسیار مهمی از تاریخ لبنان و منطقه قرار داریم. لبنانی ها تصمیم خود برای مقاومت را اتخاذ نمودند و آزادی در سال ۲۰۰۰ محقق شد. هنگامی که اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد جهان تنها نظاره گر بود.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: در روز ۲۵ می ۲۰۱۷ باید دوباره بگوییم تنها دو کشوری که برای مقاومت در مقابل اشغالگران و تحقق پیروزی در کنار مردم لبنان ایستادند ایران و سوریه بودند. نسل ها باید بدانند که این پیروزی ملی بزرگ دستاورد فداکاری های نیروهای مقاومت است. این پیروزی نتیجه فداکاری های زیادی است که ارتش لبنان و نیروهای امنیتی متحمل شدند. این پیروزی نتیجه همکاری مستحکم بین مقاومت، دولت و ارتش است.

دبیرکل حزب الله افزد: آمریکا و غرب در اشغال لبنان توسط اسرائیل از این رژیم حمایت و پشتیبانی کردند. چیزی که سرنوشت ملت ها را می سازد اراده ملت ها در سوریه، ایران، یمن، بحرین، فلسطین و عراق است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه آنچه در اجلاس اخیر ریاض صادر شد تاثیری در اوضاع داخلی لبنان نخواهد داشت، گفت: موضع گیری جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان در این خصوص را می توانم موضعی شجاعانه و صادقانه توصیف کنم. بیانیه اجلاس ریاض به هیچ کدام از شرکت کنندگان در این اجلاس ارائه نشده بود و پس از آنکه همه این اجلاس را ترک کردند صادر گردید.

وی با اعلام اینکه رویدادهای بحرین و یورش نیروهای رژیم بحرین به منطقه «الدراز» یکی از نتایج اجلاس ریاض است، تصریح کرد: رژیم بحرین بجای گفتگو با معارضان مسالمت جو به اتخاذ اقدامات سرکوبگرانه علیه آنها متوسل شده است. مردم بحرین یک سال است اطراف منزل شیخ عیسی قاسم تحصن کرده اند و تلاش های متعددی برای حمله به منزل ایشان صورت گرفته است.

سید حسن نصرالله افزود: از دولت لبنان می خواهم که با تبعید شیخ عیسی قاسم به لبنان مخالفت نماید و این موضوع باید به بحرین ابلاغ شود. صدها مفقود وجود دارد که رژیم بحرین باید سرنوشت آنها را اعلام نماید.

وی اظهار داشت: بیانیه ریاض بیانیه سعودی آمریکایی و به معنای نقطه ضعف بود. عربستان از ترامپ که بزرگترین رئیس جمهور توهین کننده به امت اسلامی و مسلمانان و حتی عربستان است تمجید کرد. عربستان از ترامپ که بزرگترین حامی اسرائیل است تمجید کرد. عربستان از ترامپ که اصلا در داخل کشورش با مخالفت روبروست و ممکن است موجب سرنگونی وی شود تمجید کرد. عربستان به این خاطر از ترامپ تمجید کرد تا از رژیم سعودی حمایت کند. هیچ کس در نشست های ریاض از فلسطین حرفی نزد.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه خاطرنشان کرد: دنیا به عربستان به عنوان مرکز اندیشه تکفیری و حامی اصلی گروه های تکفیری می نگرد. هنگامی که عربستان برای کشتن سوری ها پول خرج می کرد ایران از سوریه حمایت کرد. عربستان از اینکه ایران را به حمایت از تروریسم متهم کند سودی نخواهد برد.

سید حسن نصرالله خطاب به پادشاه عربستان گفت: آیا این ایران بود که القاعده، داعش، طالبان و گروه های تکفیری را به وجود آورد؟ خاستگاه داعش عربستان است و توسط رژیم سعودی تامین مالی می شود. رژیم سعودی مسئول تمام جنایات در یمن است. رژیم سعودی در تمام نقشه هایش در منطقه شکست خورده و به آمریکایی ها نیاز دارد تا از این رژیم در داخل حمایت کرده و جایگاهش در منطقه را حفظ نمایند.

وی تصریح کرد: عربستان با مشکلی به نام ایران مواجه است. رژیم سعودی به منظور منزوی کردن ایران و جنگ با محور مقاومت هر امتیازی به ترامپ داد. ترامپ تنها پول و اسرائیل برایش اهمیت دارد. عربستان در حالی که از بحران اقتصادی رنج می برد ۴۸۰ میلیارد دلار به ترامپ اعطا کرد. قدرت، حضور و نفوذ ایران در حال افزایش است و من به عربستان توصیه می کنم با ایران گفتگو و مذاکره نماید. گفتگو با ایران تنها راهکار برای منفعت شما و منطقه است و غیر از آن به نتیجه ای نخواهد رسید.

سید حسن نصرالله افزود: عربستان در یمن با شکست نظامی و سیاسی مواجه شده است. نیروهای عراقی به سمت یکسره کردن نبرد در موصل پیش می روند و نیروهای حشد شعبی پیشروی می کنند و به پیروزی دست می یابند. داعش در سوریه با شکست های بیشتری مواجه شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه با اعلام اینکه بیانه و سخنرانی ها در اجلاس ریاض به هیچ وجه تاثیری نخواهند داشت، اظهار داشت: مقاومت نه از تهدیدات و نه از جنگ، و نه تحریم ها و نه جنجال های تبلیغاتی نمی هراسد. جنبش های مقاومت سست نخواهند شد و به حرکت خود ادامه خواهند داد. نیروهای مقاومت لبنان و فلسطین راهی را که انتخاب کردند از ابتدا می شناسند و از آنچه با آن رویارو خواهند شد آگاه هستند. ما در محور مقاومت امروز قویتر از گذشته هستیم. ترامپ در سخنان خود در اجلاس ریاض از عربستان تمجید کرد و استدلال وی این بود که عربستان با تروریسم مبارزه می کند چرا که نام یک مسئول حزب الله را در فهرست تروریسم قرار داده است. چیز جدیدی وجود ندارد که ما از آن بترسیم و نام ما را از دهه هشتاد در فهرست تروریسم قرار داده اند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: همچنان خواهان توقف جنگ در یمن و تجاوز به مردم بحرین و گشودن باب گفتگو هستیم. زمان شکست ها سپری شده و زمان پیروزی ها فرا رسیده است و ما به متحدان خود و کسانی که در کنار ما نبرد می کنند ایمان داریم. مقاومت پرچم را برافراشته نگاه خواهد داشت و به هیچ وجه تا زمان پیروزی کامل سقوط نخواهد کرد چرا که این وعده الهی است.

نظر شما