شناسهٔ خبر: 136794 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شمخانی مسکو را به مقصد تهران ترک کرد

علی شمخانی431 دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به جهت شرکت در کنفرانس امنیتی مقامات عالی رتبه پنج قاره جهان در مسکو حضور داشت، به تهران بازگشت.

به گزارش «نماینده»، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به دعوت رسمی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و برای شرکت و سخنرانی در هشتمین اجلاس مقامات عالی امنیتی پنج قاره جهان به  روسیه سفر کرده بود پس از سخنرانی در این اجلاس که با حضور ۹۵ کشور برگزار گردید و همچنین شرکت در اولین نشست مشاوران امنیت ملی ائتلاف ضد تروریسم هم پیمان سوریه به تهران بازگشت.

شمخانی در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس امنیتی درروسیه با بیان اینکه شکل، ماهیت و جغرافیای تروریسم دچار تغییر و تحول خواهد شد به بهره گیری شبکه تروریسم از زیرساختهای ارتباطات جهانی برای جذب، سازماندهی، آموزش و هدایت عناصر تروریست در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: توسعه ظرفیتهای سایبری و استفاده از ان برای افزایش پراکنش و اثر گذاری فعالیتهای تروریستی، تهدیدی بسیار خطرناک و نیازمند عزم جهانی برای محدود سازی و مقابله موثر با ابعاد و شیوه های نوین آن است.

یکی از مهمترین برنامه های این سفر برگزاری اولین اجلاس چهارجانبه کشورهای عضو ائتلاف ضد تروریسم بود که با حضور دبیران شورای امنیت ملی روسیه، ایران، عراق و سوریه برگزار شد.
کشورهای شرکت کننده در این نشست اظهارات تنش زا و غیر سازنده مطرح شده در اجلاس ریاض را زمینه ساز افزایش بی ثباتی و تشنج در منطقه ارزیابی کردند و بر تصنعی و تبلیغاتی بودن ائتلافهای غیر موثر ضد تروریسم از سوی کشورهای غربی و حکومتهای بدسابقه حامی تروریسم تاکید کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در جریان این سفر با دبیران شورای امنیت ملی کشورهای روسیه، چین، ترکیه، پاکستان، آفریقای جنوبی و افغانستان نیز به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

در دیدارهای دوجانبه انجام  شده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با مقامات امنیتی شش کشور ذکر شده، طرفین ضمن بررسی وارزیابی روند همکاریهای مشترک میان نهادهای امنیت ملی بر رفع موانع و تسریع در اجرایی سازی توافقات فی مابین و همچنین ارتقاء رایزنیهای تخصصی و تبادل اطلاعات در حوزه مبارزه با تهدید جهانی تروریسم تاکید کردند.

گفتنی است ملاقات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مشاور امنیت ملی نخست وزیر ترکیه برای اولین بار در جریان همکاری های مشترک سیاسی و امنیتی دو کشور انجام گردید.

نظر شما