شناسهٔ خبر: 136327 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«عباس گودرزی» نماینده بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با «نماینده»:

افزون‌طلبی برخی افراد موجب لگدمال کردن قشر کارگر شده است

عباس گودرزی43 این نماینده مجلس در توضیح دلیل رکود و تعطیلی کارخانه‌ها خاطرنشان کرد: «دلیل دوم افزون‌طلبی برخی افراد است که می‌خواهند به قیمت پا گذاشتن بر سر کارگر پولدار شوند. ما با ثروتمند شدن کسی مخالف نیستیم اما نه به قیمت لگدمال کردن قشر مستضعف جامعه.»

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان که کاندیدای دوره آینده ریاست‌جمهوری هم هست، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر مدعی ایجاد ۲ میلیون شغل جدید برای جوانان و میان‌سالان در دولت یازدهم شد و گفت: «در سال گذشته ۲۴ هزار بنگاه غیرفعال و نیمه‌فعال به حرکت درآمدند، البته هنوز ده‌ها هزار واحد تولیدی غیرفعال و راکد وجود دارد که باید برای آنها نیز چاره‌اندیشی شود.» هفته‌نامه «نماینده» برخی محورهای اظهارات رئیس دولت یازدهم را با «عباس گودرزی» که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس است و نمایندگی مردم بروجرد را برعهده دارد مطرح کرد تا صحت این ادعاها را براساس مشاهدات وی جویا شود.

* بسیاری از کارخانه‌ها یا تعطیل شدند یا در حال تعطیلی و رکود هستند

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده» با بیان اینکه کارگران وضعیت معیشتی مناسبی ندارند اظهار داشت: «در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها یا تعطیل شدند یا در حال تعطیلی و رکود هستند و حتی در حوزه انتخابیه ما هم در این زمینه وضعیت نامناسبی وجود دارد. در بسیاری از موارد کارگران کار خود را انجام داده‌اند و حقوق نگرفتند و بر همین منوال عده‌ای همچنان در حال بیکار شدن هستند.»

گودرزی در پاسخ به این سوال که این تعطیلی کارخانه‌ها نشات گرفته از چیست، گفت: «به دو دلیل کارخانه‌ها در وضعیت رکود و تعطیلی قرار گرفته‌اند. اولین دلیل نبود سرمایه در گردش، نبود مواد اولیه، فرسایش و استهلاک دستگاه‌هاست که دولت باید از آنها حمایت کند تا بتوانند سر پا بمانند.»

* ایجاد ثروت به قیمت لگدمال کردن قشر مستضعف جامعه؟!

این نماینده مجلس در توضیح دلیل دوم رکود و تعطیلی کارخانه‌ها خاطرنشان کرد: «دلیل دوم افزون‌طلبی برخی افراد است که می‌خواهند به قیمت پا گذاشتن بر سر کارگر پولدار شوند. ما با ثروتمند شدن کسی مخالف نیستیم اما نه به قیمت لگدمال کردن قشر مستضعف جامعه.»

* شورای عالی کار برای معیشت کارگران برنامه‌ریزی کند

وی افزود: متأسفانه برخی پول‌های کلان می گیرند اما صرف تولید نمی کنند. یا پول را به اسم واردات مواد اولیه دریافت می‌کنند و در محل دیگر هزینه می‌شود. یا پول را به اسم سرمایه در گردش برای سرمایه‌گذاری می‌گیرند و در جایی غیرمرتبط با موضوع، سرمایه‌گذاری می کنند و همه این موارد تنها به دلیل سرمایه‌دار شدن و ثروت‌اندوزی بیشتر است.

گودرزی در ادامه تصریح کرد: «ما معتقدیم این دو بخش در جامعه ما وجود دارند و دولت، قوه قضائیه و نهادهای نظارتی باید با بخش دوم برخورد کنند. من‌حیث‌المجموع کارگران و کارخانه‌های ما وضعیت خوبی ندارند و همه موظف هستیم در این مسیر تلاش کنیم تا گرهی از معیشت کارگران باز شود.»

نماینده مردم بروجرد با اشاره به اینکه شورای عالی وزارت کار هم باید وضعیت مالی خانوارهای کارگری را رصد و برای بهبود وضعیت آنها برنامه‌ریزی کند اظهار کرد: واقعیت این است که اساسا باید همه دولتها در جهت رفاه کارگر تلاش کنند و یکی از این راهکارها افزایش حقوق و دستمزد کارگر است چرا که حقوق و دستمزد کارگر متناسب با هزینه های امروز جامعه نیست.

* اصلاح حقوق نجومی مدیران برای افزایش حقوق کارگران

وی افزود: الزاما منظور این نیست که افزایش حقوق و دستمزد باید فشاری به کارفرما وارد کند، بلکه می توان با کاهش هزینه‌های زاید و درز گرفتن از یک سری ریخت‌وپاش‌ها حقوق کارگر و دستمزد را افزایش داد. به عنوان مثال شاهد هستیم که کارخانجات در پایتخت، دفترهای مرکزی دارند که میلیاردها پول صرف آن شده در صورتی که بهتر است دفاتر مرکزی کنار کارخانه‌ها باشند و یک مکان محقری را صرفاً جهت پیگیری امور در نظر بگیرند.»

گودرزی خاطرنشان کرد: «یا مواردی مثل اختلاف دریافتی‌ها و حقوق و پاداشهایی که به برخی از مدیران پرداخت می‌شود، سفرهای بی‌مصرف و بی‌مورد و بی‌نتیجه یا مأموریت‌های خارج از کشور که بعضا هیچ خروجی و آورده‌ای برای تولید و صنعت اشتغال ندارد و ... در این عرصه وجود دارد که با اصلاح آنها می‌توان میزان حقوق و دستمزد کارگران را افزایش داد.

* فقط موقع انتخابات سراغ کارگران نرویم

گودرزی با بیان اینکه وفاداری کارگران به آرمان‌های امام، انقلاب و فرامین مقام معظم رهبری مشهود است، خاطرنشان کرد: کارگران در طول این سال‌ها پس از پیروزی انقلاب در تمام عرصه‌ها و صحنه‌ها پای کار بودند و دشمن هیچگاه نتوانسته از جامعه کارگری ما علیه انقلاب استفاده کند و شایسته است که حضور آنها در جامعه دیده شود و تنها در زمان انتخابات به سراغ آنها نرویم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: باید برای استفاده از کالای ایرانی نهضت همگانی راه بیندازیم چراکه قطعا اگر کالای ایرانی فروش رفت و تولید رونق پیدا کرد، وضعیت کارگر هم بهبود می یابد و از این رهگذر همه نفع می برند.

* قاچاق بلای خانمان‌سوزی در جان اقتصاد کشور

وی یادآور شد: امروز ضرورت استفاده از کالای ایرانی به جامعه ما نرسیده و استفاده از تولیدات خارجی در دستگاه دولتی هم قابل مشاهده است متاسفانه شاهد جوان تحصیلکرده بیکار در منزل هستیم و در همین منزل کالا و لوازم خارجی استفاده می شود که این در واقع کمک به بیکاری جوانان کشور است.

گودرزی با بیان اینکه قاچاق بلای خانمان‌سوزی است که به جان اقتصاد کشور افتاده است، اذعان کرد: چرا باید در کشور ۱۵ میلیارد دلار  قاچاق کالا وجود داشته باشد؟ قاچاق به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب «خنجری است از پشت بر پیکره نظام».

وی در ادامه برای حمایت از تولید داخلی به ارتقا کیفیت اشاره کرد و گفت: دستگاه های نظارتی باید به شدت نظارت کنند کسی که در عرصه تولید و اقتصاد استاندارها را رعایت نمی کند و به دلیل سود بیشتر از کیفیت کم می کند ضد انقلاب در عرصه اقتصاد هستند.

* حل مشکل تورم، رکود و بیکاری با حمایت از تولیدات داخلی

نماینده مردم بروجرد توضیح داد: در دوران جنگ در عرصه نظامی عده‌ای کاری می‌کردند که ما در برابر دشمن تضعیف شویم امروز هم اگر کسی موجب شود که کالای ما در صادرات با شکست مواجه شود ضد انقلاب است. چرا که اگر نتوانیم بازار های داخلی و جهانی را به دست بگیریم با کیفیت پایین کالاها مردم را تشویق کردیم که کالای خارجی مصرف کنند.

نماینده مردم بروجرد در ادامه خاطر نشان کرد: تولیدکننده وظیفه ارتقای کیفیت را دارد، ما هم وظیفه مصرف تولیدات داخلی را داریم و اگر او به وظیفه‌اش عمل نکرد دلیلی نیست که ما از وظیفه خود کوتاه بیاییم و در این میان دستگاه نظارتی موظف‌اند نظارت و با تخلفات برخورد کنند.

وی افزود: اگر حمایت از کالای ایرانی و مصرف تولیدات داخلی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و حوزه، دانشگاه، رسانه، آموزش و پروش، دولت، مجلس و ... پای کار بیایند و مردم را در جهت حمایت از کالای ایرانی تشویق کنند، مشکل تورم، رکود و بیکاری حل خواهد شد چرا که در همین زمینه رهبری فرمودند: ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات ملی و کالای ایرانی است.

نظر شما