شناسهٔ خبر: 136151 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تحلیل مناظره ها:

«رئیسی» نسبت به مناظره قبل پیشرفت بسیار خوبی داشت/با مناظره امروز عملاً وارد عصر «پساروحانی» شدیم

مناظره/2 نمایندگان سابق و فعلی مجلس با اشاره به برگزاری دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،مواضع حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی را پخته ارزیابی کردند.

به گزارش «نماینده» ، پس از پایان مناظره زنده انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تعدادی از نمایندگان سابق و فعلی مجلس و کنشگران سیاسی ارزیابی خود را از این مناظره بیان کردند.

سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مباحث حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در دومین مناظره انتخاباتی گفت: ایشان در نقد عملکرد دولت ورود خوبی داشت ضمن اینکه از نظر «تُن صدا» و «زبان بدن» هم اثرگذار بود.

وی افزود: در عین حال جناب آقای رئیسی روند اخلاق‌مداری را هم رعایت کردند و مراعات نزاکت و شأن را بخوبی مد نظر داشتند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: نوع برخورد آقای دکتر رئیسی در مناظره دوم را پسندیدم و ارزیابی‌ام مثبت‌تر از مناظره اول بود ضمن اینکه در بزنگاه‌ها رئیس‌جمهور را بخوبی مورد خطاب و نقد قرار دادند.

ساداتی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: انسجام کاندیداهای جریان انقلاب هم در این مناظره بهتر بود و به نظرم خوب همدیگر را پوشش می‌دادند و در مجموع، مناظره به نفع جریان منتقد وضع موجود بود.

رئیسی در این مناظره، پخته‌تر و مصداقی‌تر رفتار کرد

همچنین "احمد توکلی" رئیس مؤسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت و نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناظره امروز از جهاتی نامناسب‌تر از مناظره اول بود، اظهار داشت: دکتر رئیسی در این مناظره، پخته‌تر، مصداقی‌تر و با متانت رفتار کرد.

وی با بیان اینکه حسن روحانی و جهانگیری در این مناظره به دنبال ایجاد دوگانگی بودند، افزود: آنها می‌خواستند این دروغ را القا کنند که گویی تمام نعمات با حضور آنها اتفاق می‌افتد و تمام نقمات و بدبختی‌ها با حضور رقبای آنها اتفاق می‌افتد.

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: در مورد آقای روحانی به نظرم این سطح از خودشیفتگی در شأن رئیس جمهوری نیست که در همین مناظره از به خطرانداختن امنیت به دلیل انشقاق در جامعه خبر می دهد.

توکلی با بیان این مطلب که آقای روحانی در دوره گذشته، فقط سه درصد بالاتر از حد نصاب آرا، رأی آورد؛  خاطرنشان کرد: آیا این به معنای آن است که نصف دیگر مردم خواهان تنش و درگیری در جامعه هستند؟

رئیسی نسبت به مناظره قبل پیشرفت بسیار خوبی داشت

"رضا روستا آزاد" رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دکتر سید ابراهیم رئیسی نسبت به مناظره قبلی پیشرفت بسیار خوبی داشت، گفت: در مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری هماهنگی بسیار خوبی را میان کاندیداهای جبهه انقلاب شاهد بودیم.

وی افزود: مطرح‌شدن بحث "رقیب‌هراسی" دولت مستقر توسط دکتر رئیسی بسیار خوب بود و باید بر روی این امر بسیار تأکید شود.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اینکه حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در این مناظره حرفی برای گفتن نداشتند، اظهار داشت: روخوانی اسحاق جهانگیری از رووی کاغذ نشانه ضعف او محسوب می‌شود و اینکه آنها گاهی وقت اضافه می‌آوردند نشانه نداشتن حرف جدید برای مردم بود.

روستا آزاد خاطرنشان کرد: در مناظره دوم، کاندیدای انقلابی، رشد بسیار خوبی داشتند و این آینده خوبی را نوید می‌دهد.

با مناظره امروز عملاً وارد عصر «پساروحانی» شدیم

مهدی محمدی تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در کانال شخصی خود درباره دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: امروز بخش بزرگی از راه پیروزی پیموده شد. تیم روحانی- جهانگیری به وضع فاجعه باری مناظره را باخت. روحانی، حتی وقتی نوبت به برجام رسید، جز عصبانیت چیزی نداشت و تنها زمانی می‌خندید که می‌خواست دیگران را مسخره کند.

در بیان عمق فاجعه همین بس که وقتی می‌خواست از موفقیت‌هایش در سیاست خارجی بگوید دو بار به موضوع سوریه اشاره کرد.  مسئلهای که همه می‌دانند به هرکس مربوط باشد به آقای روحانی هیچ ارتباطی ندارد. تنها نقش ایشان و دوستانشان در موضوع سوریه این بوده است که چوب لای چرخ مبارزان علیه داعش کنند یا علیه آنها -مثل آقای کرباسچی- ناسزا بگویند.

جهانگیری هم در این مناظره تمام شد. او نشان داد حتی برای ایفای نقش کاندیدای پوششی به اندازه کافی استعداد ندارد. کسی که نمی‌تواند یک متن از پیش نوشته شده را به زبان مردم از رو بدون غلط بخواند معلوم است که نباید نقشی بیش از یار کمکی به او بدهند. من فکر میکنم وارد عصر «پسا روحانی» شده‌ایم. خداحافظی همین حالا!

ورودو نقد بی‌حاشیه حجت‌الاسلام رئیسی در مناظره بسیار مثبت بود

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر،  نمایندهٔ دورهٔ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، ورود و نقد بی‌حاشیه حجت الاسلام رئیسی به مسائل کشور در مناظره دوم را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایشان در این فضا بخوبی توانستند مبانی و برنامه های خود را تشریح و توضیح دهند.

وی افزود: جناب آقای رئیسی توانمندی‌های خود را بدون هیچ‌گونه اغراق و طی یک برنامه مدون به مردم ارائه کردند و مستندات خود را بخوبی اعلام کردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: بینندگان دیدند که آقای رئیسی ضمن نقد چهار سال سنگینی که بر این مردم در عرصه‌های مختلف گذشته اما تلاش‌شان این بود که به شرایط پیش رو بپردازند و به برنامه‌های خود برای بهبود اوضاع کشور تأکید کنند.

وی ادامه داد: در مقابل اما بعضی‌ها دیکته نوشته‌شده از طرف دیگران را خواندند و سعی کردند که به مردم بگویند: «این چهار سال گذشته که عمل نکردیم را ندیده بگیرید! قول می‌دهیم در چهار سال بعد کار کنیم!» که البته این حرف‌ها  برای مردم قابل اعتماد نیست.

میرسلیم فراتر از انتظار

پرویز امینی تحلیلگر مسائل سیاسی هم در جمع‌بندی دومین مناظره کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کانال شخصی خود نوشت: مرکز ثقل مناظره، بحث‌های محتوایی نیست. بلکه مناظره اثبات توانایی عمومی و برتری‌های سیاسی نامزدها در مقایسه با دیگران است. بر این اساس، در مناظره دوم، نامزد پیروز نداشتیم که در تحمیل توانایی خود بر دیگران موفق باشد.

البته میرسلیم فراتر از انتظار ظاهر شد، هاشمی‌طبا که به طور کلی از متن مسائل خارج بود.

قالیباف یکی دو حرکت نسبتا تأثیرگذار در راند اول و راند آخر داشت و رئیسی نسبت به مناظره پیش توانست از حاشیه به متن بیاید و رویکرد تهاجمی‌تری داشت و موضوعیت پیدا کرد.

جهانگیری و روحانی نیز ناتوان از ایجاد فضای جدید بودند و نتوانستند فضا را به نفع خود برگردانند. شعارزدگی و انشاخوانی و تکرار ادبیات این چهار سال، برآیند کار آنها در این مناظره بود که اگر نگوییم آزاردهنده بود، به هیچ وجه موج آفرین نبود.

زوج جهانگیری - روحانی از فرصت مناظره دوم به خوبی استفاده نکردند. درحالیکه بیشترین فرصت آنها در این مناظره می‌توانست باشد. در مجموع حساسیت مناظره دوم شبیه بازی استقلال با پرسپولیس البته با نتیجه مساوی بدون گل بود. درحالیکه زوج دولت به پیروزی نیاز داشت.

برنده مناظره نامزدهای منتقد دولت بودند

الیاس نادران، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری مناظره دوم انتخابات ریاست جمهوری، گفت: حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مقایسه با مناظره اول، قوی‌تر و محکم‌تر بودند و همچنین در نقد دولت و ارائه رئوس برنامه‌ها و راهبردها نیز قوی‌تر از گذشته ظاهر شدند.

وی افزود: رشد آرای حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، همان‌گونه که از استقبال‌های استانی نیز پیداست، بسیار خوب است و امیدوارم در مناظره آخر که بسیار تعیین‌کننده است سید ابراهیم رئیسی بتواند آرای بیشتری را به سمت خود جلب کند.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: در مناظره امروز، دولت به جای پاسخگویی به کارکردهای خود، ایرادها را به دولت قبل حواله می‌داد و دفاعی از عملکرد خود نداشت.

نادران افزود: اطلاعات و آمار دولتی‌ها در حوزه اقتصادی، محل بحث است و ان‌شاءالله در مناظره سوم، ابهامات آن برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شکاف میان اصلاح‌طلبان و روحانی به‌وضوح در این مناظره پیدا بود و به همین دلیل، جهانگیری دفاع جدی از روحانی انجام نداد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه کاندیداهای منتقد دولت در قد و قواره ریاست جمهوری ظاهر شدند، اظهار داشت: آنها نقدهای منصفانه و کارشناسانه مطرح کردند و تلاش کردند با فرصت کم، رئوس برنامه‌های خود را اعلام کنند زیرا در این مناظره‌ها فرصت ارائه برنامه تفصیلی نیست و بهتر بود مناظره میان نمایندگان کاندیداها برگزار می‌شد تا مردم شناخت بهتری از کاندیداها پیدا کنند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این مناظره‌های کارشناسی معلوم می‌شد چه شخصی برنامه مدون دارد و چه شخصی می‌خواهد با موج‌سواری بر احساسات مردم، برای خود رأی جمع کند.

نادران تصریح کرد: اینکه در این مناظره، رئیس شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که اکثر اعضای آن دولتی هستند، مصوبات این شورا را نقد می‌کند، از پدیده‌هاست.

وی اضافه کرد: روحانی همانند گذشته، بازنده این مناظره بود و برنده این مناظره، مجموعه منتقدین دولت بودند.

نظر شما