شناسهٔ خبر: 136139 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

وعده مبارزه با فساد را باور کنیم یا حمایت کرباسچی؟

کرباسچی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری درحالی از مقابله با رانت‌خواران و مفسدان مالی در مناظرات سخن گفتند که فردی مانند کرباسچی در ستاد انتخاباتی این دو سخنرانی و از آنان حمایت می‌کند.

به گزارش «نماینده»، اسحاق جهانگیری که به عنوان کاندیدای فدایی پوششی، مکمل و ضربه گیر روحانی پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گذاشت این روزها فعالیت انتخاباتی خود را جدی‌تر کرده است. وی تا چندی قبل بیان می‌کرد که ستاد انتخاباتی تشکیل نخواهد داد اما حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی کارگزاران به عنوان رئیس ستاد وی انتخاب شد و چند روز پیش غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران در دوران اصلاحات و از محکومان یکی از بزرگترین مفاسد اقتصادی وقت، به عنوان سخنران از جهانگیری و روحانی حمایت کرد و در افتتاحیه ستاد روحانی در اصفهان به مدافعان حرم و شهدایی که خونشان را برای ایجاد امنیت در کشورمان ریخته‌ است، توهین کرد.
 

کرباسچی درحالی به حمایت از ستاد انتخاباتی بنفش پرداخته‌ که در سال ۱۳۷۷ در دومین سال دورهٔ اول دولت اصلاحات، از سوی قاضی غلامحسین محسنی اژه‌ای به اتهام جرایم مالی محاکمه و به ۳ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد.

حسن روحانی در مناظره تلویزیونی درباره مسئله عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه بیان داشت: «مسئله عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد؛ امروز باید تلاش کنیم اولا تعادلی بین شرق و غرب کشور بوجود بیاوریم. اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم باید رانتها را از بین ببریم و با فساد مبارزه کنیم.»

حمایت کرباسچی از کاندیداهای دولت یازدهم در حالی است که جهانگیری نیز در مناظره اول تلویزیونی درباره مقابله با فساد مالی و سیتماتیک بیان داشت:‌ «متأسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است.»

وی افزود:‌ «اینکه فردی موفق می‌شود بیش از ۳.۸ میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند، هر کس این خبر را می‌شنود متوجه می‌شود که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته یعنی عده‌ای با فساد و زد و بند به ثروت‌های بادآورده رسیده‌اند و متأسفانه عده‌ای به حداقل‌های زندگی نیاز دارند.»

همچنین به تازگی اسنادی از تخلف اسحاق جهانگیری و فساد میلیاردی وی منتشر شده است که نشان می دهد وی در سال ۹۰ به همین دلیل به انفصال از خدمت محکوم شده است.

با این اوصاف و سابقه نامطلوب اطرافیان شخص رئیس جمهور و وزرایی که هریک مافیای یک بخش از تجارت و اقتصاد کشور را در اختیار دارند، چگونه می توان عدالت اجتماعی را اجرا و با رانت و فساد مقابله کرد؟

نظر شما