شناسهٔ خبر: 135329 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تجاوز شکست خورده آمریکا به سوریه

ترامپ واکنش آرام و عادی سوریه و روسیه به تجاوز اخیر آمریکا به پایگاه الشعیرات در سوریه این سوال را مطرح می کند: دلیل این آرامش و خودداری از واکنش تند چیست؟

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه رای الیوم، واکنش آرام بشار اسد و ولادیمیر پوتین روسای جمهور سوریه و روسیه به حمله آمریکا به پایگاه «الشعیرات» سوریه از این نظر سوال برانگیز است که چرا این دو از واکنش تند و مستقیم خودداری کردند؟

این در حالی است که دونالد ترامپ به نوبه خود و با ناتوانی کامل در تلاش برای توضیح دلایل این حمله برآمد.

توضیح قابل قبول در مورد موضع متوازن اسد و پوتین در یک نکته مهم نهفته است و آن اینکه تجاوز آمریکا به میزان زیادی در تحقق اهداف مورد نظر خود با شکست روبه رو شد.

اما  روسیه به این دلیل در سوریه حضور دارد که متوجه است تشدید ناامنی در این کشور و سقوط نظام حاکم آن موجب تکرار سناریوی ویرانی عراق و لیبی این بار در سوریه می شود و این وضعیت به نوبه خود خطری برای امنیت ملی روسیه به شمار می آید زیرا در شرایطی که آمریکا حد و مرز امنیت ملی خود را از سواحل عربی تا سواحل کره عنوان می کند، عجیب نیست روسیه سواحل ما را که در فاصله چند صد کیلومتری آن قرار دارد، بخشی از امنیت ملی خود نداند.

همچنین ناامنی در خاورمیانه و وجود کانون های اسلام هراسی امنیت روسیه را بی شکل بی سابقه‌ای در معرض خطر قرار می دهد از همین رو باید حضور آن در سوریه را از این زاویه مورد بررسی قرار داد و در نظر داشت که روسیه نمی تواند از میدان سوریه عقب نشینی کند زیرا هرگونه عقب گرد آن به معنی فراهم بودن امکان تهدید امنیت این کشور خواهد بود.

از سوی دیگر تجهیزات دفاعی و نظامی پیشرفته که روسیه در خاک سوریه مستقر کرده است، موجب آسودگی خاطر آن است از جمله اینکه سامانه کراسوخا-۲ که در پایگاه «حمیمیم» سوریه مستقر است تعدادی از موشک های تام هاوک آمریکا را بر فراز مدیترانه سرنگون کرد و به همین دلیل بود که زیان های وارده به پایگاه الشعیرات که با این نوع از موشک ها هدف قرار گرفت، محدود بود.

اما شلیک حجم زیادی از موشک ها به پایگاه الشعیرات و در مقابل خسارت محدود ناشی از این حمله به این معنی است که آمریکا از شکست این حمله شوکه شد و در مقابل روسیه از مقابله موفقیت آمیز سلاح های خود با این حمله خرسند بود زیرا این یک آزمایش واقعی برای سلاحی جدید بود.

نظر شما