شناسهٔ خبر: 135199 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

چرا یاران روحانی در انتخابات با کلمات بازی می کنند؟

حسن روحانی-انتخابات مشاور رئیس جمهور می گوید: روحانی فعلا تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفته و رسماً چیزی اعلام نکرده‌ است؛ این در حالی است که وزیر سابق ارشاد از نحوه آرایش ستاد انتخاباتی روحانی سخن می گوید.

«نماینده» - انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد، انتخاباتی که برای سه ضلع اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرا در سپهر سیاست ایران مهم ارزیابی می شود. اصولگرایان در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب، گزینه نهایی خود را معرفی خواهند کرد؛ اما جریان اصلاحات پیرامون آوردگاه انتخابات اعلام موضع و رسما از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرد.

اعتدال گرایان(حزب اعتدال و توسعه) روحانی را گزینه اختصاصی خود در انتخابات سال ۹۲ معرفی کرده بود و در مقطع کنونی نیز معتقد اند این اصلاح طلبان هستند که از گزینه آنها در انتخابات حمایت می کنند. این حزب سیاسی با به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به عنوان بازوی رئیس جمهور ایفای نقش کرد از این رو اکثر چهره های شاخص اعتدال و توسعه راهی قوه مجریه شدند.

علاوه بر اعتدال و توسعه باید از حزب کارگزاران سازندگی به عنوان حزب دوم همسو با دولت اعتدال نام برد. این تشکل سیاسی اصلاح طلب هم در انتخابات سال ۹۲  به حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی پرداخت و برخی از چهرهای شاخص کارگزاران به جمع دولتمردان پیوستند. اسحاق جهانگیری که پیش از این ریاست شورای مرکزی کارگزاران را برعهده داشت "معاون اول رئیس جمهوری" و محمد علی نجفی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شدند. البته ۹ بهمن ۹۲ خبر استعفاء نجفی از سازمان میراث فرهنگی اعلام شد. براساس خبر منتشر شده نجفی به دلیل مشکلات قلبی و با توصیه پزشک، از رئیس جمهور خواست که از او در سمتی کم استرس تر استفاده کند؛ به همین رئیس جمهور با صدور حکمی وی را  به عنوان مشاور خود و دبیر ستاد هماهنگی  اقتصادی دولت منصوب کرد.

هم اکنون که به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه نزدیک می شود دو حزب همسو با رئیس جمهور فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند بنابراین علی جنتی که از ساختمان بهارستان(وزارت ارشاد) خداحافظی کرد مسولیت ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه را برعهده گرفت؛ اخیرا در رسانه ها این خبر مخابره شد "جنتی، رئیس ستاد تبلیغات روحانی در انتخابات ریاست جمهوری شد".

او که بازنشسته شده است با فراغ بال در جغرافیای سیاسی ظهور و بروز می کند بنابراین بیشتر وقت خود را صرف فعالیت تشکیلاتی در حزب و ستاد انتخاباتی روحانی قرار می دهد.

این دو یار رئیس جمهور مواضع جدید خود در قبال انتخابات سال ۹۶ را اعلام کرده اند، مواضعی که متناقض است.

محمد علی نجفی در گفتگویی با اشاره به حضور و یا عدم حضور رئیس جمهور در کارزار انتخابات، می گوید: آقای روحانی فعلا تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفته و رسماً چیزی اعلام نکرده‌ است.

مواضع مشاور روحانی در حالی رسانه ای شد که علی جنتی در گفتگو با خبرگزاری اصلاح طلب کار ایران، تلویحا به شکل گیری ستاد های انتخاباتی روحانی اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز فعالیت های رسمی خود را آغاز نکرده ایم، گفته بود: ما هنگامی وارد فضایی انتخاباتی خواهیم شد که آقای روحانی به طور رسمی برای شرکت در این دوره ثبت نام کند  بنابراین در حال حاضر یک‌سری اقدامات مقدماتی مانند تشکیل ساختارها، گزینش نیروهایی که باید در ستاد حضور داشته باشند را انجام داده‌ایم.

«هدف مواضع متناقض یاران روحانی چیست؟» پرویز سروری "دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی" به این سوال نماینده پاسخ می دهد.

او با اشاره به ضعف دولت در زمینه اقتصادی و انتقاداتی که در این حوزه به دولت وارد است، گفت: پیش از این مرحله دوم، یک مرحله کم نشاط از نظر انتخابات ریاست جمهوری بوده است اما در این دوره یک نشاط و حضور شخصیت های متفاوت و موثر را می بینیم که نشان می دهد انقلاب در حال رسیدن به قله های بصیرت سیاسی است و این به نظر من زنگ خطری برای روسای جمهور آینده است که انتخابات را نه هشت ساله که چهار ساله ببینند و اگر عملکرد موثر و مثبتی را نداشته باشد ممکن است صندلی ریاست را واگذار کند.

وی با بیان اینکه گزینه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات روحانی خواهد بود، گفت:اصلاح طلبان اعتقاد دارند که دولت یازدهم برخواسته  از اصلاح طلبی و اصلاح طلبان است و ظرفیت موجود اصلاح‌طلبی بود که پیروزی آقای روحانی را رقم زد.

مجتبی شاکری" عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران" هم با اشاره به اینکه آنها گزینه دیگری جز روحانی ندارند که بخواهند در فضای انتخابات مطرح کنند، گفت: اگر گزینه دیگری را وارد عرصه کنند، رأی‌شان شکسته می‌شود و اگر هم بر روی روحانی سرمایه‌گذاری داشته باشند، کاستی‌ها و وعده‌های عمل نشده دولت یازدهم در عدم رأی‌آوری روحانی موثر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال"هدف مواضع یاران روحانی برای مواضع متناقض مبنی بر آمدن یا عدم تصمیم گیری برای حضور در عرصه رقابت انتخابات چیست؟ "، اظهارداشت: آنچه باعث شده  روحانی خیلی نتواند سخن از دوره آینده ریاست جمهوری خود سر دهد، به دلیل این است که وعده‌هایش پوچ از آب درآمده است. به عنوان مثال وعده‌های صد روزه‌ای به مردم داد و گفت تغییر ایجاد می‌کند، اما محقق نشد. دهها صد روز گذشت و اتفاق خاصی هم نیفتاد.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: امروز مردم از بی‌ثمر بودن برجام، به قیمت پر کردن قلب رآکتور آب سنگین اراک و شکسته شدن مظهر قدرت ملت یعنی توقف فعالیت‌های هسته‌ای، عدم رفع تحریم‌ها در پسابرجام، افزایش قاچاق کالا و نرخ بیکاری سخن می‌گویند

آنچه مسلم است یاران روحانی بازی با کلمات را برگیزده اند «روحانی می آید»، «روحانی هنوز تصمیم نگرفته است».

نظر شما