شناسهٔ خبر: 134416 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ضربه سخت اروپا به اردوغان

اردوغان و مرکل تکاپوی ترک تبارهای اروپا برای برگزاری تجمعات مرتبط با همه پرسی قانون اساسی ترکیه و اصلاحات آن به نفع رئیس جمهور این کشور، با مخالفت اروپا روبه رو شده و تنش روابط دیپلماتیک آن با ترکیه را به دنبال داشته است.

به گزارش «نماینده» به نقل از پایگاه خبری العهد، موضوع تجمع ترک تبارها در اروپا در ارتباط با اصلاحات قانون اساسی به نفع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور، با مخالفت اروپا روبه رو شده و تنش روابط دیپلماتیک آنان با ترکیه را رقم زده است.

در شرایطی که مسئولان ترک، تکاپوی گسترده ای را در داخل کشور برای تبلیغات و ترویج اصلاحات قانون اساسی به هدف توسعه اختیارات رئیس جمهور آغاز کرده اند، رجب طیب اردوغان همچنان در معرض ضربات پی در پی  قرار دارد که از کشورهای اروپایی به او وارد می شود.

مخالفت شدید مسئولان اروپایی با تجمع ترک تبارها

تلاش های دولت بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه برای حملات تبلیغاتی در خارج از ترکیه و به عبارت بهتر در سطح ترک تبارهای کشورهای اروپایی در چارچوب مقدمه چینی برای همه پرسی سراسری قرار دارد که با مخالفت شدید مسئولان اروپایی روبه رو شده است.

موج جدید تنش بین آنکارا و اروپا از اتریش کلید خورد؛ کشوری که در آن حدود ۳۵۰ هزار ترک تبار زندگی می کنند، به این ترتیب که وین اواخر ماه فوریه گذشته اعلام کرد که با برپایی هرگونه اقدامات تبلیغاتی در خاک این کشور در ارتباط با اصلاحات قانون اساسی مورد نظر اردوغان، مخالف است.

نه اتریش و آلمان به اردوغان

در همین ارتباط وزیر خارجه اتریش در توضیح موضع کشورش در این خصوص گفت که سران و روسای جمهور تمام کشورها می توانند به منظور  گفت وگوهای دو جانبه به اتریش و یا هرکشور دیگری در اتحادیه اروپا سفر کنند، اما امکان هیچ گونه تبلیغات انتخاباتی وجود ندارد زیرا موجب انتقال اختلافات و درگیری ها مردمی از ترکیه به اتریش می شود.

اما ضربه دوم را اردوغان از آلمان خورد؛ کشوری که اخیرا روابطش با ترکیه متشنج شده است و زمانی این تنش به اوج رسید که مسئولان امنیتی ترکیه دنیز یوجل روزنامه نگار آلمانی روزنامه دی ولت را بازداشت کردند.

در دوم مارس نیز مسئولان آلمانی تجمع ترک تبارها را که قرار بود با حضور بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه برگزار شود، لغو و دلیل آن را مسائل امنیتی عنوان کردند و پس از آن نیز فعالیت های تبلیغاتی مشابه دیگر با حضور وزیر اقتصاد در دو شهر دیگر آلمانی لغو شد.

این اقدامات آلمان موجب خشم رئیس جمهور ترکیه شد تا جایی که مسئولان آلمانی را به توسل به اقدامات نازی متهم کرد.

تنش روابط ترکیه این بار با سوئیس

این روند از آلمان به سوئیس سرایت کرد، به این ترتیب که خبر سفر چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به سوئیس و اعلام جدول این سفر مبنی بر اینکه هیچ دیدار رسمی با مسئولان این کشور ندارد بلکه فقط نشست هایی با اقلیت های ترک خواهد داشت، موجب بحران روابط دو کشور شد و تا تنش واقعی پیش رفت، به این معنی که مسئولان زوریخ از دولت مرکزی خواستند این سفر را لغو کند زیرا به گفته آنان بیم آن می رفت که تجمع مزبور به یک تظاهرات گسترده تبدیل شود چرا که پیش از آن تجمعات انتخاباتی در حمایت از اردوغان در مناطق مختلف آلمان لغو شده بود.

اوج تنش روابط ترکیه با هلند

پس از اینکه این موضوع تا حدودی در سوئیس حل و فصل شد، این بار در هلند به اوج رسید تا جایی که احتمال تنش شدید روابط دیپلماتیک بین ترکیه و هلند را به وجود آورد به این معنی که شهردار روتردام از لغو تجمع ترک تبارها با حضور چاووش اوغلو خبر داد.

این اقدام موجب خشم آنکارا شد و اوغلو نیز با اعلام اینکه به روتردام خواهد رفت تهدید کرد چنانچه هلند اعتراض کند، تحریم ها و مجازات های شدیدی را برای آن در نظر خواهیم گرفت اما این تهدید با واکنش قاطعانه آمستردام روبه روشد تا جایی که اعلام کرد، مجوز فرود هواپیمای اوغلو در هلند را لغو می کند.

همچنین دولت هلند با صدور بیانیه ای اعلام کرد : «مسئولان ترک به طور علنی ما را تهدید کردند در نتیجه رسیدن به راه حل منطقی محال است».

اردوغان نیز ورود دیپلمات ها و سیاستمداران هلندی به کشورش را ممنوع اعلام کرد و نخست وزیر هلند نیز در واکنش به آن، این اظهارات را تجاوز از خط قرمزها دانست و اعلام کرد هرچند خشم مسئولان ترک قابل درک است اما نظرات و اظهارات اردوغان جنون آمیز است.

نظر شما