شناسهٔ خبر: 134126 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گزارش هفته نامه «نماینده» از هفته پر کار روحانی با سخنرانی‌های پرحاشیه

خط‌ونشان‌های انتخاباتی

روحانی/2 عبدالمجید شیخی «کارشناس مسائل اقتصادی» با اشاره به سخنان روحانی در هفتۀ گذشته، گفت: «حرف‌های روحانی بیشتر شبیه یک شوی تبلیغاتی و انتخاباتی است. ایشان به جای پاسخگویی ۴ساله باز هم به عقب بازگشت که این شایستۀ رئیس‌جمهور نیست.»

هفته نامه «نماینده» / «حسن روحانی» هفته گذشته پُرکار بود. او ابتدا در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات سال ۹۶ حضور پیدا کرد و با بیان اینکه دولت به قول‌هایش عمل کرد؛ ازاین‌رو شرمندۀ مردم نیستیم، گفت: «همیشه نمی‌شود مشت گره کرد، باید مردم شاد باشند. ما با مردم با مهربانی رفتار کنیم و چیزی را بهانه نگیریم. بگذاریم مردم هم لبخند بزنند و در هر چیزی مداخله نکنیم و بگذاریم همه در کنار هم باشند و جبران آن غم‌ها و غصه‌ها بشود و مردم با نشاط وارد سال جدید بشوند.»  
در روزهایی که حسن روحانی می‌گوید به وعده‌هایش عمل کرده و به همین خاطر شرمندۀ مردم نیست و در ایامی که او ضمن حمله به منتقدان «بی‌نام» گفته است مردم باید شاد باشند، آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی، در سخنانی صریح تأکید کرد: «مسئولان به خاطر وضعیت بغرنج معیشتی مردم باید شرمنده باشند.»
این مرجع تقلید در واکنش به سخنان رئیس دستگاه اجرا، تصریح کرد: «مسئولان بدانند باید معیشت مردم حل شود، نامه‌های فراوانی از گله‌مندی معیشت، بیکاری و وضع بانک‌ها داریم؛ نامه می‌نویسند که در خانه چند بیکار با تحصیلات عالی داریم، چه کنیم؟ بعضی از مسئولان می‌گویند مردم باید شاد باشند، ما هم می‌گوییم باید مردم شاد باشند ولی با شکم گرسنه و دیدن جوان بیکار چگونه می‌شود شاد بود.»
مجمع ملی سلامت دومین برنامه‌ای بود که رئیس دولت تدبیر و امید در آن شرکت و منتقدان دولت را به آلزایمر سیاسی متهم کرد و اذعان داشت: «ما صندوق حساب ذخیره درست کردیم برای روز مبادا. حالا روز مبادا به ما می‌گوید پول بریزید! ۲۰ درصد از درآمد سال ۹۳ را به صندوق ریختیم. ۲۰ درصد درآمد ما در سال ۹۴ را به صندوق ریختیم. امسال مجلس می‌گوید ۲۰ درصد کم است و ۳۰ درصد بریزید. اصلاً همۀ آن را به صندوق بریزید! ما هم می‌رویم کنار صندوق! اگر شما یک روزنامه و یک ثانیه از صدا و سیما پیدا کردید که از این امر انتقاد کند و بگوید در روز مبادا چرا صندوق نمی‌آید پول بدهد.»
این بخش از سخنان رئیس قوۀ مجریه با پاسخ برخی از منتقدان مواجه شد. محمدکاظم انبارلوئی «عضو حزب مؤتلفه» با بیان اینکه رئیس‌جمهور محترم بنای آشتی با منتقدان مشفق خود را ندارد و هرجا تریبونی به دست می‌آورد بنا ندارد به نقدها پاسخ اقناعی بدهد، تأکید کرد: «مگر لایحۀ دولت را خود رئیس‌جمهور براساس اصل ۱۲۶ ننوشته و به مجلس نیاورده؟ پس چه کسی جز خود رئیس‌جمهور با لایحه‌ای که به مجلس برده و آن را امضاء کرده و تسلیم رئیس مجلس کرده است، واریز ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعۀ ملی تجویز کرده است؟» 
انبارلویی می‌گوید: «اهانت او به هر کس را می‌شود تحمل کرد اما اهانت او به خودش را که رئیس‌جمهور یک ملت ۸۰ میلیونی است، چگونه باید توجیه کرد؟، لحن تمسخرآمیز «روحانی» در برخی عبارات شایستۀ دومین مقام رسمی کشور نیست، به ویژه آنکه این تمسخر به خود او برگردد.»
فقط صدای اصول‌گرایان از سخنان اخیر رئیس دولت در مجمع ملی سلامت بلند نشده بود بلکه منتجب‌نیا «قائم مقام حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی» هم نسبت به سخنان او مبنی بر اینکه «چرا عده‌ای مانع انتقاد کردن از دولت قبل می‌شوند!» واکنش نشان داد و با کنایه خطاب به رئیس دولت یازدهم، گفت: «دولت باید به جنبه‌های اثباتی خود بپردازد و دیگر پروندۀ قبل را ببندد اگر به جای پرداختن به نقاط قوت مدام به بزرگ کردن گذشته بپردازیم برای مردم مشمئزکننده می‌شود.»
روحانی ترک عادت نکرد و همان ادبیات چند روز اخیر خود را تکرار کرد. او برای حضور در مجمع سالانۀ بانک مرکزی به ساختمان لاجوردی این نهاد سیاست‌گذار مراجعه کرد و بعد از بازدید از ساختمان بانک مرکزی و رونمایی از طرح جدید هزار تومانی به سخنرانی پرداخت و تا می‌توانست از برجام دفاع کرد و به تمسخر بعضی‌ها که هیچ‌گاه نمی‌گوید منظورش چه کسانی است، پرداخت. رئیس‌جمهور باز هم آمار داد و به تمسخر مخاطبان مجهول‌الهویه پرداخت و توصیه کرد منتقدان آب ‌شور نخورند و آب شیرین بخورند!
روحانی در بانک مرکزی گفته بود: «امروز شاهد یک تورم تک‌رقمی همراه با رشد هستیم. تا پایان امسال تورم سال ما تک‌رقمی خواهد بود و اینکه در یک سال تورم تک‌رقمی باشد و رشد اقتصادی باشد، بعد از انقلاب این برای نخستین‌بار است.»
او در حالی مدعی شده که برای اولین بار پس از انقلاب کاهش تورم همراه با رشد اقتصادی با هم اتفاق افتاده که آمارهای بانک مرکزی خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. گزارش‌های بانک مرکزی از نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم حاکی است، طی ۱۰ سال گذشته حداقل در ۲ مقطع کاهش نرخ تورم با افزایش نرخ رشد اقتصادی همراه بوده است.
رئیس‌جمهور پس از ترک مجمع سالانۀ بانک مرکزی خود را برای سفر به زاهدان آماده کرد و طی سخنانی باز به فاع از «برجام» پرداخت. ازاین‌رو باید سؤال کرد «هدف روحانی از این سخنان چه بود؟»
عبدالمجید شیخی «کارشناس مسائل اقتصادی» با اشاره به سخنان روحانی در هفتۀ گذشته، گفت: «حرف‌های روحانی بیشتر شبیه یک شوی تبلیغاتی و انتخاباتی است. ایشان به جای پاسخگویی ۴ساله باز هم به عقب بازگشت که این شایستۀ رئیس‌جمهور نیست.»
 

نظر شما