شناسهٔ خبر: 134116 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

با دستور کار مذاکرات ژنو موافقت کردیم

بشار جعفری رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه: مسئله مبارزه با تروریسم حدود هشتاد درصد از مذاکرات را به خود اختصاص داد.

به گزارش «نماینده» به نقل از تلویزیون الاخباریه سوریه، بشار الجعفری، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه در نشست خبری در ژنو گفت: مبارزه با تروریسم به بندی در جدول کاری مذاکرات ژنو تبدیل شده است. بحث ها درباره تروریسم هنوز پایان نیافته است. به مسئله برگزاری انتخابات نپرداختیم، زیرا این مسئله به موضوع قانون اساسی ارتباط دارد.
 
بشار الجعفری افزود: در دور قبلی مذاکرات ژنو، سندی را درباره چارچوب اساسی مذاکرات در اختیار استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه قرار داده بودیم. پیشنهاد کردیم اصلاحاتی در برگه ای که دی میستورا به ما ارائه کرد، صورت گیرد. این برگه دوازده بند دارد که ملاحظات خود را درباره آن بیان کردیم.  
 
وی افزود: به استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفتیم، زمان های تعیین شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت باید در آن زمان رعایت می شد.  
 
رئیس هیئت مذاکره کننده دولت سوریه گفت: اشتباه استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه آن است که همه گروه های مخالف سوری را در یک هیئت متحد نکرده است که این مسئله نقض قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است. تشکل مخالفان سوری وابسته به ریاض به مخالفت با قرار گرفتن بحث درباره مبارزه با تروریسم در دستور کار مذاکرات، عادت کرده است.
بشار الجعفری گفت: تنها مسئله ای که در این دور از مذاکرات ژنو نهایی شد، توافق درباره دستور کار این مذاکرات بود. هیچ کسی نمی تواند از پرداختن به دستور کار از جمله بند مربوط به مبارزه با تروریسم فرار کند.  
الجعفری در پاسخ به سوالی درباره امکان تغییر استفان دی میستورا به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: در همه نشست ها صورتجلسه تدوین می شود و اگر فرستاده سازمان ملل تغییر کند، مذاکرات را از جایی که متوقف شده است، ادامه خواهیم داد.  
وی افزود : در دور بعدی مذاکرات درباره حکومت، قانون اساسی، انتخابات و مبارزه با تروریسم بحث خواهیم کرد. قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت درباره انتقال سیاسی سخن نگفته، بلکه فرآیند سیاسی را مطرح کرده است.  
الجعفری افزود: اجازه ایجاد هرج و مرج و خلاء قانون اساسی در سوریه را نخواهیم داد. دولت جدید باید جامع و فراگیر باشد. بیشتر سخنان ما در این دور از مذاکرات، مسئله مبارزه با تروریسم بود. مخالفان باید میهن پرست باشند و به دور از برنامه طرف های خارجی عمل کنند.  

برچسب‌ها:

نظر شما