شناسهٔ خبر: 134072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت سوریه دستاورد بزرگی در ژنو کسب کرد

تیم مذاکرات سوریه تیم مذاکراتی دولت سوریه دستاورد مهمی کسب کرد زیرا توانست به هیئت عالی مذاکرات وابسته به گروه مخالفان سوری مورد حمایت عربستان تحمیل کند که عملیات تروریستی علیه دو مقر امنیتی ارتش سوریه در شهر حمص را محکوم نماید.

به گزارش «نماینده»، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود به برگزاری نشست چهارم ژنو درباره سوریه و دستاوردهای آن پرداخت و نوشت: کسی که فکر می کند دور چهارم نشست ژنو بعد از هشت روز مذاکرات غیرمستقیم بین دولت و مخالفان هیچ دستاورد بزرگی در زمینه جدول کاری خود نداشت، اشتباه می کند زیرا این دور از مذاکرات برای وقوع تحولی بزرگ نبود بلکه برای "عادی سازی روابط" طرف های ذیربط در مذاکرات و کسب زمان و طرح برخی از مصطلحات بود.

این روزنامه افزود: تیم مذاکراتی دولت سوریه دستاورد مهمی کسب کرد زیرا توانست به هیئت عالی مذاکرات وابسته به گروه مخالفان سوری مورد حمایت عربستان تحمیل کند که عملیات تروریستی علیه دو مقر امنیتی ارتش سوریه در شهر حمص را محکوم نماید. گروه مسلح موسوم به "هیئت تحریر الشام" یا همان "جبهه النصره سابق" این دو عملیات تروریستی را مرتکب شد. تیم مذاکراتی دولت سوریه به خواست خود رسید بلکه بالاتر از آن، پرونده تروریسم را در صدر پرونده های دیگر جدول کاری قرار داد.

همنطور که بسیاری از کارشناسان معتقدند، تیم هیئت عالی مذاکرات (مورد حمایت ریاض) در دور چهارم نشست ژنو بیشترین ضرر و زیان را دریافت کرد که می توان آنها را در موارد زیر خلاصه کرد:

اولا، تیم هیئت عالی مذاکرات به هیچ وجه نتوانست که مرحله انتقالی قدرت را به عنوان محور اصلی مذاکرات قرار دهد و هیچ پاسخ مثبتی نیز از استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برای درخواست به منظور طرح این مسئله اساسی از نظر خودش، در مذاکرات مستقیم با دولت سوریه دریافت نکرد.

دوما، دور چهارم نشست ژنو وارد تاریخ بحران سوریه خواهد شد زیرا تا پیش از این هیئت عالی مذاکرات خود را تنها جناح معارض می دانست اما در این دور این هیئت را مجبور کردند تا با رضایت یا با اکراه دو گروه معارض به نام "تریبون قاهره" و "تریبون مسکو" را بپذیرد و بعید نیست که در دور بعدی مذاکرات نیز نمایندگانی از کردهای سوریه حضور داشته باشند.

سوما، تهدیدهای دی میستورا به تغییری ریشه‌ای در رفتار تیم مذاکراتی هیئت عالی مذاکرات منجر شد که می توان آن را بزرگترین تغییر دانست زیرا برخلاف دوره های پیشین نشست ژنو، این تیم در اعتراض از مذاکرات کناره گیری نمی کرد زیرا کناره گیری بنا به گفته دی میستورا به از سرگیری نبرد و فروپاشی آتش بس و گشودن عرصه نبرد برای بازپس گیری شهر ادلب نظیر نبرد شهر حلب منجر خواهد شد.

چهارما، شکاف بین تیم مذاکره کننده مخالفانِ شرکت کننده در ژنو با گروه "هیئت تحریر الشام" بیشتر شد زیرا ابو محمد الجولانی فرمانده شاخه نظامی این گروه بیانیه ای را منتشر کرد و در آن همه شرکت کنندگان (مخالف) در دور چهارم نشست ژنو را خیانتکار دانست و گفت که آنها نماینده ملت سوریه نیستند.

به نوشته رای الیوم، طبیعی است که تیم دولت سوریه برخی امتیازات را بدهد که بارزترین آنها، قبول سه مسئله مطرح در جدول کاری یعنی حکومت ...قانون اساسی و انتخابات است که مورد بحث باقی خواهد ماند؛ هرچند که درج این نکات در جدول کاری نشست ژنو خود دخالت در امور داخلی و حاکمیتی سوریه به شمار می رود.

این روزنامه نوشت: روسیه همان استاد اصلی است که همه سرنخ های بازی را در نبود هرگونه نقش آمریکا یا اعراب یا اروپا در دست دارد و باید به انتظار دور پنجم نشست ژنو بنشینیم تا ببینم که در صندوق سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چه پیشنهادات و طرح هایی وجود دارد. باید یادآور شد که پیش نویس قانون اساسی که در دور اول مذاکرات آستانه درز کرد، چه بسا همان قطب نمای حرکت آینده باشد.

نظر شما