شناسهٔ خبر: 133446 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شرط اول پیروزی ما این است که دین به طور صحیح تبلیغ شود

حجت الاسلام پناهیان/1 یک استاد دانشگاه گفت: شرط اول پیروزی ما این است که دین به طور صحیح تبلیغ شود و شرط دوم اینکه در عرصه عمل اجتماعی بتوانیم بر اساس آن دینی که به طور صحیح تبلیغ شده است نکات برجسته آن را به جامعه نشان دهیم.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در دومین نشست مسئولان رسانه‌ای دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان‌های سراسر کشور گفت: رسانه کار آموزشی نمی‌کند کار چسباندن یک مطلب به ذهن را انجام می‌دهد لذا امام حسین (ع) کار رسانه‌ای انجام داد و موضوع دین را به ذهن جامعه چسباند. کار مبلغ همین است یعنی باید مطلب را به ذهن برسانیم.

وی با اشاره به تبلیغ دین از سوی روحانیون و پرداختن به مسائل اصلی جامعه و موضوعات اجتماعی و سیاسی نظام اسلام گفت: چرا باید اول توحید و وجود خدا را اثبات کرد در کجا انبیاء الهی مشکل توحید داشتند، توحید اگر بوده در مراتب دیگر شرک وجود داشته حتی برخی مشرکان در وجود خدا موحد بودند و حال چه نیازی است که استاد ما در کلاس اول وجود خدا را اثبات می‌کند و این اثرات بدی بر روی اذهان دانشجویان نسبت به شناخت دشمنان انبیاء ایجاد می کند.

وی افزود: یک رسانه‌ای می‌داند چگونه باید یک حرف را بزند و چگونه در ذهن مخاطب خود اثر بگذارد و ابعاد روانی انتقال یک مطلب را کاملا از آن آگاه است.
پناهیان با اشاره به اهمیت ابلاغ صحیح دین به مردم افزود: بخشی از علل بی دینی مردم به بد معرفی شدن مسائل دینی از سوی مبلغان است و دین نباید بد تبلیغ شود. امام باقر ع می فرمایند مردم ولایت را رها کردن و به مابقی دین چسبیده اند و این توزیع دین انحرافی است که نباید انجام شود و این از بد تبلیغ شدن دین است.

وی تأکید کرد: شرط اول پیروزی ما این است که دین به طور صحیح تبلیغ شود و شرط دوم اینکه در عرصه عمل اجتماعی بتوانیم بر اساس آن دینی که به طور صحیح تبلیغ شده است نکات برجسته آن را به جامعه نشان دهیم. ما مغروروانه دین را تبلیغ می کنیم در صورتی که پیامبر اینگونه نبود باید کارکردانه تر دین را تبلیغ کرد.

وی افزود: ما پیروزی های خوبی به دست آورده ایم و اگر ما به اندازه ۵۰ درصد توان خود کار انجام دهیم نسبت به دشمن در شرایط خوبی قرار خواهیم گرفت.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تبلیغ علیه بی اخلافی و فساد در جامعه گفت: باید در فضای مجازی نسبت به فساد، بی اخلاقی و بی حجابی و مسائل مخالف ارزش های دینی با روش های مختلف علیه آنان تبلیغ کرد.

پناهیان با اشاره به نامه حضرت علی (ع) خطاب به جوانان گفت: اگر ما به تاریخ مراجعه کنیم بصیرت پیدا می کنیم سخن امیر المومنین در نامه ۳۱ نهج البلاغه اولین سند مکتوب آموزشی در تاریخ اسلام است امیر المونین در این نامه به این تأکید می کند که جوان من به حرف های من گوش کن چرا که من تاریخ خوانده ه ام به طوری که انگار با افراد تاریخ بوده ام. که اولین کتابچه آموزشی دین است.

وی فضای مجازی را ظرفیت خوبی برای تبلیغ دین دانست و افزود: در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام ظرفیت های خوبی وجود دارد تا برای انتقال سخنان مهم و تبلیغ دین از آن استفاده کرد. اهمیت کار رسانه ای خیلی بالاست اگر نا موفقیم برای این است که بلد نیستیم، فضای مجازی را باید از ظرفیت های آن استفاده کرد برای تبلیغ دین.

پناهیان با اشاره با سخن پیامبر که می فرمایند "کونوا دُعاةً الناس بغیر السنتکم" افزود:‌یعنی مردم را هدایت کنید بدون زبان تان؛ به غیر زبان یعنی با عمل باید این کار را انجام داد. عمل هم مانند استفاده از فیلم و به تصویر کشیدن موضوعی که روی آن می خواهیم حرف بزنیم

وی با بیان اینکه شما باید با کار رسانه‌ای بر زبان دانشجویان جوان موضوع دین و ولایت فقیه را بیندازید. تأکید کرد: امکانانتی که رسانه در اختیار ما قرار می دهد فوق العاده است و دینی هم هست.

پناهیان ادامه داد: حق یک جاذبه‌های ذاتی دارد ما باید اکنون از دین مقتدر استفاده کنیم و مقتدرانه از دین دفاع کنیم. سخن حق در فضای رسانه موجب پیروز بودن در رسانه است، یکی از موثرترین کارهایی که بی بی سی رعایت می کند روشی است که در قرآن بدان اشاره شده است.

وی افزود: فضای مجازی امکانات زیادی را در اخیتار ما قرار می دهد مانند استفاده کردن از تصویر؛ لذا باید از فضای مجازی و در آن باید از ادبیات نو استفاده و تولید کرد.

پناهیان با اشاره به فضای کنونی نظام اسلامی و موقعیت ممتاز نظام در جهان، به تبلیغ مقتدرانه تدکید کرد و گفت: ادبیات سرشار از نشاط برآمد ه از ظفر و نصرت الهی باید به کار برد، احساس خطر کردن برای دیر رسیدن پیروزی خوب است و لی نباید در پیروزی ها دیگر احساس خطر کرد بلکه باید پیروزمندانه سخن گفت.

نظر شما