شناسهٔ خبر: 133084 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

یارانی که با امام و انقلاب نماندند

امام مقام معظم رهبری ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ مصادف با بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران که در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد، تاکید کردند: «یک نکته‌ اساسی در مورد خط امام و راه امام این است که امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. گذشته‌ اشخاص، مورد توجه نیست.»

  «نماینده» /  تاریخ انقلاب اسلامی ایران کم ندارد از طلحه و زبیرهایی که علیرغم سابقه درخشان انقلابی شان مقابل امام زمانشان قد علَم کردند، کسانی که زمانی هم قسم و هم گام با بنیان گذار کبیر انقلاب و راه امام بودند و روزی دیگر مقابل ایستادگی های خود ایستادند. «قدس آنلاین» در مطلب پیش رو نگاهی دارد به مردانی از همین جنس...

۱- صادق قطب‌زاده پس از پیروزی انقلاب وزیر امور خارجه و مدیرعامل سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران و عضو شورای انقلاب بود که به جرم «توطئه علیه نظام و اقدام به تلاش جهت براندازی» ۲۴ شهریور ۱۳۶۱ اعدام شد.

۲-  احمد صدر حاج سید جوادی یکی از چهره های فعال در انقلاب بود که مسئولیت تماس با نیروهای فعال در خارج از کشور را بر عهده داشت و  در بحبوحه پیروزی انقلاب به عضویت شورای انقلاب درآمد. او سمت‌هایی نظیر وزارت کشور و وزارت دادگستری را در دولت موقت برعهده داشت. پس از انقلاب احمد صدرحاج سیدجوادی به عضویت کابینه بازرگان درآمد و همراه با مهندس بازرگان از سمت خود استعفا داد و در مجلس اول از طرف مردم قزوین به نمایندگی انتخاب شد. وی سرانجام۱۱ فروردین سال ۱۳۹۲ در بیمارستان آبان تهران درگذشت.

۳- مهدی بازرگان، مؤسس حزب نهضت آزادی ایران بود که در جایگاه اولین نخست‌وزیر ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ (رئیس دولت موقت) قرار گرفت اما چندی بعد به دلیل مشکلاتی که پیش آمد از این سمت استعفا داد. بازرگان در نهم اردیبهشت ۱۳۶۰، طی مقاله‌ای در روزنامه میزان تحت عنوان «مبارزه قانونی و مبارزه مسلحانه»، مشروعیت سیاسی و اعتقادی اقدام مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی را تأیید کرده بود. بازرگان در ۳۰ دی ۱۳۷۳ در سوییس درگذشت.

۴- ابراهیم یزدی در دوران اقامت امام در نوفل‌لوشاتو همراه ایشان بود و پس از پیروزی انقلاب به ایران بازگشت، وی با سابقه دبیرکلی نهضت آزادی پس از استعفای کریم سنجابی  به عنوان «وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب» معرفی شد و همراه با بازرگان از سمتش استعفا داد. وی نماینده مردم تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی شد، اما پس از آن صلاحیت‌ش برای نامزدی در انتخابات دوره‌های بعدی مجلس شورای اسلامی، توسط شورای نگهبان قانون اساسی با استناد به اظهارات امام خمینی(ره) علیه نهضت آزادی، رد شد.

۵-  یدالله سحابی به همراه سید محمود طالقانی و مهدی بازرگان، نهضت آزادی ایران را  بنیان نهاد؛ وی که پیش از انقلاب به عضویت شورای انقلاب در آمده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و انتخاب  بازرگان به نخست‌وزیری وزیر مشاور  دولت موقت شد. سحابی که در مجلس اول نیز حضور داشت در ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۸۱ در پی خونریزی مغزی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

۶- حسینعلی منتظری اولین قائم مقام رهبری و فقیه عالیقدر مورد تأیید امام، طی یک سلسله فعل و انفعالات تحت تاثیر اطرافیانش روند جدایی از نظام را در پیش می گیرد. او  ۲۹ آذر ۸۸ فوت کرد.

۷- میرحسین موسوی که به نخست وزیر امام شهره بود، در سال ۸۸ در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری با به آشوب کشاندن نتیجه انتخابات علَم فتنه را بلند کرد.

با نیم نگاهی بر مستندات مطرح شده در خصوص یاران نیمه راه امام و انقلاب این فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی از ذهن می گذرد: «من‌ در طول‌ مدت‌ نهضت‌ و انقلاب‌ به‌ واسطه سالوسی‌ و اسلام‌ نمایی‌ بعضی‌ افراد ذکری‌ از آنان‌ کرده‌ و تمجیدی‌ نموده‌ام، که‌ بعد فهمیدم‌ از دغلبازی‌ آنان‌ اغفال‌ شده‌ام. آن‌ تمجیدها در حالی‌ بود که‌ خود را به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ متعهد و وفادار می‌نمایاندند، و نباید از آن‌ مسائل‌ سوء استفاده‌ شود. و میزان‌ در هر کس‌ی حال‌ فعلی‌ او است. (صحیفه نور امام خمینی؛ جلد ۲۱ صفحه ۴۵۲)

رهبر معظم انقلاب نیز در ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ در بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران در حرم امام خمینی (ره) بیان کردند: «یک نکته‌ اساسی در مورد خط امام و راه امام این است که امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. گذشته‌ اشخاص، مورد توجه نیست.»

نظر شما