شناسهٔ خبر: 133078 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هر کسی با سازمان انرژی اتمی به مشکل می‌خورد خود را دانشمند هسته‌ای معرفی می‌کند

صالحی صالحی با بیان اینکه دو یا سه نفری هستند که در مطبوعات صحبت می‌کنند و معترض هستند، افزود: مطبوعات کارنامه این افراد را مورد بررسی قرار دهند که آیا انها متخصص هستند یا خیر چرا که مواردی داشته‌ایم شخصی انباردار بوده اما خود را دانشمند هسته‌ای می‌دانسته و امروز هر کسی با سازمان انرژی اتمی به مشکل می‌خورد خود را دانشمند هسته‌ای معرفی می‌کند.

«ترامپ همه چیز را خراب کرد» جمله من نیست/ورود آخرین محموله کیک زرد
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی
شناسهٔ خبر: ۳۸۹۹۲۸۱ - دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
استانها > قم
قم - رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمله «ترامپ همه چیز را خراب کرده است» را من نگفته‌ام، اظهار داشت: نمی‌دانم این مطلب از کجا آمده و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی شامگاه یکشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در واکنش به خبری که در یکی روزنامه‌ها از قول وی نوشت «ترامپ همه چیز را خراب کرده است» گفت: من چنین جمله‌ای را نگفته بودم و روزنامه وطن امروز که آقای بذرپاش مسئول آن است و از دوستان ما هستند نمی‌دانم این مطلب را از کجا آوردند و منتشر کردند.

وی بیان داشت: ما اهل تکذیب و تأیید مطالب نیستیم اما به مسئولان رسانه‌ها توصیه دارم که اخبار موثق را منتشر کنند چرا که در غیر این صورت اعتبار خود را از دست خواهند داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه من قبلاً گفته بودم که دولت‌ها وقتی توافقی دارند ملزم به اجرای آن هستند و با آمدن دولتی دیگر نمی‌توان آن را کنار گذاشت، افزود: کشور ما نیز پس از انقلاب به برخی از توافقات رژیم سابق متعهد ماند هر چند که با آن مخالف بود و با پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت حاکمیت تغییر کرد.

صالحی بیان داشت: اینکه آمریکا توافقنامه‌ای را امضا کند و پس از برگزاری انتخابات با روی کار آمدن دولت دیگران را کنار بگذارند در حقیقت اعتبار کشور و نظام خود را زیر پا گذاشته است.

وی با اشاره به دیدارهای امروز خود با مراجع تقلید، بیان داشت: این چندمین باری است که برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر می‌کنم و در این سفر نیز گزارشی از برنامه‌های هسته‌ای و اجرای برجام را به آیات عظام ارائه دادم و از رهنمون‌های آنها بهره‌مند شدم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اجرای برجام دستاوردهای خوبی برای کشور داشته است که بخشی از این دستاوردهای در روز ۲۰ فروردین ماه سال آینده برای مردم ارائه می‌شود.

ورود آخرین محموله کیک زرد به کشور

وی افزود: خبر خوبی که داریم ورود آخرین محموله کیک زرد به کشور است که فردا صورت می‌گیرد و با انتقال این کیک زرد در مجموع ۱۴۹ تن کیک زرد در سه مقطع زمانی وارد کشور شده است.

صالحی بیان داشت: در طی سال‌های اخیر ۲۱۰ تن کیک زرد خریداری شده که امروز ذخایر کیک زرد کشور به ۳۵۰ تن رسیده است.

وی با انتقاد شدید از کسانی که تحلیل‌های نادرستی به مردم در زمینه خرید کیک زرد ارائه می‌دهند، افزود: برخی‌ می‌گویند چرا ما به سمت خرید کیک زرد رفته‌ایم و ما وقتی تولید کننده کیک زرد هستیم نباید آن را وارد کنیم که این مباحث درست نیست.

رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح این تحلیل بیان داشت: ما در طول ۱۳ سال تنها ۷۰ تن کیک زرد خریداری کردیم و به طور متوسط در سال ۱۲ تن کیک زرد تولید می‌کنیم و این در حالی است که ما برای سوخت نیروگاه بوشهر سالانه ۲۰۰ تن کیک زرد نیاز داریم.

مخالفان نقد منصفانه داشته باشند

صالحی تصریح کرد: از مخالفان می‌خواهیم که نقد منصفانه داشته باشند و با این تحلیل‌های نادرست دل مردم را خالی نکنند.

وی در واکنش به منتقدان برجام نیز افزود: با نزدیک شدن به روزهای انتخابات این اتتقادها که اکثراً حزبی هستند و منافع ملی در آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از منتقدان باید پرسید آیا اجرای برجام هیچ فایده‌ای برای کشور نداشته است؟ ایا برجام نتوانسته ۶۰ تا ۷۰ درصد موانع تحریم را برطرف کند؟

وی اضافه کرد: صادرات نفتی ما امروز ۳ و نیم میلیون بشکه است در حالی که قبل از برجام یک و نیم بشکه بوده است و ما امروز پول فروش نفت را به راحتی منتقل می‌کنیم در حالی که در قبل از برجام این‌گونه نبوده است؛ آیا این دستاور برجام نیست؟

صالحی با بیان اینکه گشایش ال سی‌ها یکی از دستاوردهای برجام بوده است افزود: درست است که برخی از بانک‌ها بزرگ برای پروژه‌های بسیار بزرگ همراهی لازم را ندارند اما باز شدن ال سی‌ها از جمله دستاوردهای برجام بوده است.

طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نکرده است

وی ادامه داد: ما راضی به این وضع نیستیم و در این زمینه مطالبه‌گری داریم هر چند که اگر بر همین منوال ادامه دهیم در سال ۹۶ شاهد بهبود شرایط اقتصادی خواهیم بود و امروز درآمدهای کشور افزایش یافته است و ما اینجا وجدان‌ها را به چالش می‌کشیم که ایا قبل و بعد از برجام با هم یکی بوده است؟

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در اجرای برجام طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نکرده است، افزود: پس از برجام، دو قرارداد مهم با بوئنگ و ایرباس با مبلغ ۴۰ میلیارد دلار بسته شد در حالی که این پول را ایران نمی‌دهد بلکه بنگاه‌های بین المللی هزینه خرید هواپیما را می‌دهند و بعدها از محل درآمد آن هزینه‌های خود را دریافت می‌کنند.

فعالیت ۱۵ هزار نفر در سازمان انرژی اتمی

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بیکار شدن برخی از فعالین در سازمان انرژی اتمی، بیان داشت: این گفته‌ها درست نیست، سازمان انرژی اتمی ۱۵ هزار نیروی کار دارد که ۱۰ هزار نفر آنها شرکتی هستند که این مهندسان با شرکت‌های خصوصی قرارداد دارند که این شرکت‌ها خود مدیرعامل و هیئت مدیره دارند و ممکن است با نیروهای خود اتمام قرارداد داشته باشند.

صالحی اضافه کرد: ۴ هزار نیروی استخدامی در سازمان انرژی اتمی فعالیت دارند که نمی‌توانیم عذر آنها را بخواهیم و همه این حرف‌هایی که در خصوص برکناری افراد در سازمان انرژی اتمی زده می‌شود درست نیست و لیست کارکنان موجود است که می‌توان آن را دید.

وی با بیان اینکه دو یا سه نفری هستند که در مطبوعات صحبت می‌کنند و معترض هستند، افزود: مطبوعات کارنامه این افراد را مورد بررسی قرار دهند که آیا انها متخصص هستند یا خیر چرا که مواردی داشته‌ایم شخصی انباردار بوده اما خود را دانشمند هسته‌ای می‌دانسته و امروز هر کسی با سازمان انرژی اتمی به مشکل می‌خورد خود را دانشمند هسته‌ای معرفی می‌کند.

نظر شما