شناسهٔ خبر: 133010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ترامپ خواستار به عقب راندن ایران است اما ایران قوی‌تر از هر زمان دیگری است

ترامپ43 یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت، رئیس جمهور آمریکا قصد دارد فشار بر ایران را افزایش دهد ولی این در شرایطی است که ایران اکنون قوی‌تر از هر زمان دیگری در ۴۰ سال گذشته است.

به گزارش «نماینده» به نقل از روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ هفته گذشته با هشدار به ایران در خصوص اینکه "تحت نظر" است، یک تجدیدنظر اساسی را در مقایسه با سیاست‌های دولت باراک اوباما در قبال تهران اعلام کرده است. دستیابی اوباما و سایر رهبران جهان به توافق هسته‌ای با ایران، با انتقاد و مخالفت ترامپ روبرو شده است.

بسیاری از کشورهای منطقه پیش بینی می کنند که روابط آمریکا و ایران به دوران پرتنش شبیه ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بازخواهد گشت. ولی به نظر می‌رسد آمریکا این واقعیت را نادیده گرفته است که اکنون با یک ایران به مراتب قوی‌تر روبروست، ایرانی که از ۶ سال هرج و مرج در جهان عرب استفاده کرده تا نفوذ و قابلیت‌های نظامی خود را افزایش دهد.

نیکولاس هراس تحلیلگر مرکز امنیت آمریکای جدید در این باره می‌گوید: برای مقابله با ایران و یا افزایش فشارها علیه این کشور ممکن است خودتان را در یک نزاع گسترده بیابید؛ که برای اقتصاد جهانی مخرب تر از آن است که متحدان آمریکا و یا افکار عمومی داخل آمریکا تاب تحمل آن را داشته باشند.

ایران هم اکنون فرماندهی ده‌ها هزار نیروی وفادار را بر عهده دارد که در قالب ارتش‌های نیابتی در حال جنگ در عراق، سوریه و یمن هستند. موسسه مطالعاتی جنگ در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرد که "برای نخستین بار در تاریخ، ایران قابلیت و ظرفیت نیروهای نظامی متعارف خود را به صدها مایل فراتر از مرزهای خود توسعه داده است. این قابلیت که تنها چند کشور جهان از آن برخوردار هستند، به طور اساسی موجب تغییر محاسبات راهبردی و توازن قدرت در خاورمیانه خواهد شد. "

عبدالله الشمری دیپلمات سابق سعودی در این باره گفت: ما از ریاست جمهوری ترامپ بسیار خوشحال و هیجان زده هستیم. از وی انتظار داریم تا با ایرانی‌ها مانند یک تهدید برخورد کند، چرا که آنها در حال تولید موشک هستند و در امور سایر کشورها دخالت می‌کنند.

به نظر سخت می‌رسد که دولت ترامپ بتواند به راحتی اقدامات ایران در منطقه را خنثی کند. دولت ترامپ هنوز نشانه‌ای بروز نداده است که قصد لغو توافق هسته‌ای با ایران را داشته باشد. به جای آن، مقام‌های آمریکایی می‌گویند، هدف مهار فعالیت‌های ایران است که فراتر از توافق هسته‌ای است مثل برنامه موشک‌های بالستیک و اقداماتی که یک مقام آمریکایی آنها را "فعالیت‌های بی ثبات کننده" ارزیابی کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کرده است. ترامپ سعی کرده است تا به تهران نشان دهد سیاست‌های واشنگتن در شرایط کنونی با دوره اوباما به طور کامل متفاوت خواهد بود.

نظر شما