شناسهٔ خبر: 132831 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ضعف مدیریت بحران در سیل بلوچستان

علیم یارمحمدی اکنون در مجلس در حال رسیدگی به این موضوع و لزوم پیگیری جدی درباره تقویت مدیریت بحران کشور هستیم و در تلاش برای متقاعد کردن برخی از دوستان هستیم.

هفته نامه «نماینده»؛ علیم یارمحمدی*/ از آنجایی که نوع خاک منطقه بلوچستان به دلیل نداشتن بوته قدرت جذب بالای آب را در سرتاسر استان ندارد شاهد به راه افتادن سریع سیل در این منطقه می‌شویم کما اینکه هفته گذشته این واقعه ناگوار رخ داد و منجر به خساراتی شد.
همچنین به دلیل اینکه مردم برای کشاورزی و دامداری نیازمند آب هستند در زمان خشک‌سالی به دلیل آب کم در حاشیه رودخانه، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و همین مسئله موجب می‌شود که هنگام وقوع سیل این اتفاق خطرات ناشی از آن را به دنبال داشته باشد. همان‌طور که پیش‌ازاین شاهد اتفاقات مشابه و خسارت وارده بودیم.
البته شرایط آب و هوایی همواره در آنجا از طریق سازمان هواشناسی رصد می‌شود و به فرمانداری‌ها و مراکز مدیریت بحران ابلاغ می‌گردد و این اخبار را به مردم می‌رسانند.
همچنین در صورت پیش‌بینی بارندگی بالا و وجود خطرات احتمالی چند روز قبل از واقعه به‌منظور جلوگیری از خطرات حادثه هشدارهایی مبنی بر اینکه چنانچه افراد در مسیر رودخانه قرار دارند از آن محل دور شوند را اعلام می‌کنند.
در حال حاضر نیز گروه‌های امدادی و مدیریت بحران منطقه برای ساماندهی تبعات این حادثه امکانات لازم همچون داشتن لودر برای برداشت تخریب‌های صورت گرفته را در اختیار ندارند.
به‌شخصه معتقدم هنوز اقدامات امدادرسانی‌مان در حد ابتدایی‌ترین حالت ممکن است. نمونه بارز آن واقعه ناگوار ساختمان پلاسکو بود که با گذشت چند روز تازه ۸۵ درصد کار آواربرداری انجام شده بود. آن‌هم در تهران که پایتخت کشور است و تصور می‌شد که کار امدادرسانی با توجه به تجهیز این شهر نسبت به دیگر شهرهای کشور بیشتر باشد.
این در حالی است که در تهران بیش از هزار واحد ساختمانی با شرایط مشابه وجود دارد که اگر خدای‌نکرده این اتفاق درباره آن‌ها تکرار شود معلوم نخواهد بود که چه اتفاقی رخ خواهد داد.
۳۸ مورد از ۴۰ مورد بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل و آتش‌سوزی که در دنیا اتفاق می‌افتدرا  پیش‌تر در کشور خودمان تجربه کرده‌ایم ازاین‌رو طبیعی است که باید میزان آمادگی‌مان با توجه به این تجارب بالا برده و بیش از این‌ها به این مسائل اهمیت دهیم.
باید حتماً به موضوع مدیریت بحران اهمیت دهیم و این توجه تنها در حد شعار و سخن نباشد بلکه باید به جد به این مسئله پرداخته شود.
اکنون در مجلس در حال رسیدگی به این موضوع و لزوم پیگیری جدی درباره تقویت مدیریت بحران کشور هستیم و در تلاش برای متقاعد کردن برخی از دوستان هستیم. روز دوشنبه نیز جلسه‌ای پیرامون این موضوع خواهیم داشت و از همه مسئولین ذی‌ربط برای شرکت در این جلسه دعوت خواهیم کرد تا راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از این مسائل اتخاذ شود.
همچنین در صورت هرگونه ضعف قانونی دراین‌باره سعی در اصلاح آن خواهیم داشت.
مردم توجه ویژه از دولت می‌خواهند ما در حاشیه کشور قرار داریم انتظارمان این است مناطق دوردست کشور بیشتر موردتوجه دولت قرار گیرند یا با هم‌وطنانی که در مرکز کشور قرار دارند از توجه‌های مشابه برخوردار باشیم این در حالی است که متأسفانه انتظارات مردم چندان محقق نشده و وسعت دید مدیران بیشتر از مرکزیت کشور نیست.
*نماینده زاهدان و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون عمران

نظر شما