شناسهٔ خبر: 132758 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته طبق برجام صورت گرفت

کمالوندی 43 معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: تزریق گاز یک مرحله بسیار مهم است و این کار طبق برنامه بود و عکس العمل یا نتیجه کار خاصی هم نبود و البته طبق برجام هم صورت گرفت.

به گزارش «نماینده»، بهروز کمالوندی معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به موفقیت سانتریفیوژ IR۸ بعد از تزریق گاز در این ماشین، اظهار داشت: این ماشین با تکاملی که خواهد داشت، می تواند یکی از ماشین های اصلی ما در غنی سازی صنعتی باشد و بنابراین می توانیم حداقل نیاز یک نیروگاه که حدود ۱۹۰ هزار سو است را تامین کند.

وی با اظهار به اینکه تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته برنامه ای از قبل مشخص شده بوده است، بیان داشت: سانتریفیوژ  IR۸ پیشرفته ترین سانتریفیوژ ما است و با حدود ۲۰ برابر ظرفیت غنی سازی سانتریفیوژهای نسل اول که در حال حاضر  دارد غنی سازی می کند، کار می کند. این سانتریفیوژها در حدود سه سال و نیم گذشته کارهای مکانیکال و تست مکانیکی بر رویشان انجام شده بود و معمولا حدود سه سال این مرحله طول می کشد و بعد از آن باید گاز تزریق شود و وقتی که پایداری اولیه مشاهده شود، نشان دهنده موفقیت آمیز بودن آزمایش ها است و به دوره بلوغ خودش رسیده است.

کمالوندی با اشاره به خبر تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته IR۶ و IR۸ گفت: اخیرا در سازمان انرژی اتمی، اطلاعیه ای را داده ایم و تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته IR۶ و IR۸ را اعلام کردیم و بعد از آن آقای عراقچی این خبر را در اینستاگرام خودشان مطرح کرد.

وی تاکید کرد: معمولا تزریق گاز یک مرحله بسیار مهم است و این کار طبق برنامه بود و عکس العمل یا نتیجه کار خاصی هم نبود و طبق برنامه ای که در قالب برجام توافق شده بود، صورت گرفت.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به نحوه مراحل سانتریفیوژهای پیشرفته برای رسیدن به تولید صنعتی، عنوان کرد: سانتریفیوژهای پیشرفته نیاز دارند تا تست های مختلف شوند و این تست ها در حدود ۲ هزار تست است که عمده شان تست های مکانیکال است و بعد تست های کنیکال و شیمیایی است که در اثر تزریق گاز به بررسی می شود و بعد از آنکه به صورت آبشارهای مختلف در آمدند تست عمق گرفته می شود و نهایتا به سطح تولید صنعتی می رسند.

کمالوندی با اشاره به موفقیت سانتریفیوژ  IR۸ بعد از تزریق گاز در این ماشین، اظهار داشت: این ماشین با تکاملی که خواهد داشت، می تواند یکی از ماشین های اصلی ما در غنی سازی صنعتی ما باشد و بنابر این است که بتوانیم حداقل نیاز یک نیروگاه که حدود ۱۹۰ هزار سو است را تامین کند.

نظر شما