شناسهٔ خبر: 132704 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در پروژه‌های انتقال آب نگاه‌های سیاسی موج می‌زند

ریزگرد.jpg نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در پروژه‌های انتقال آب برخورد غیرکارشناسی، نگاه سیاسی و عدم توجه به توسعه آینده و توجه ویژه به نقاط مقصد موج می‌زند.

به گزارش «نماینده»، همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه (۱۰ بهمن ماه ۹۵) در نطق میان‌دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز کشور ما به برکت جانفشانی شهدا و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و اتحاد و وحدت ملت ایران در ثبات، ‌ امنیت و اقتدار کامل است.

وی افزود: قطعا دولتمردان باید قدر مردم ایران را بدانند و تلاش خود را در خدمت‌رسانی به این مردم شریف و کشور به کار گیرند و از جمله این مردم، مردم استان خوزستان هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: استان خوزستان دارای ۸۰ درصد تولید نفت و گاز کشور و یک سوم آب‌های کشور و ۴۰ درصد صنایع آن و ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد که نمونه این منطقه در جهان اگر بی‌نظیر نباشد ولی کم‌نظیر است.

«متأسفانه دولتمردان ما از این موضوع که عدم توسعه خوزستان باعث عدم توسعه کشور می‌شود، غافل مانده‌اند و مدل‌های توسعه در دنیا اغلب سرمایه‌گذاری‌های مهم در مناطق استراتژیک کشورها انجام می شود و توسعه این مناطق باعث تسری یافتن توسعه به سایر مناطق خواهد شد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در نواحی استراتژیک مانند خوزستان باعث تسری توسعه به همه نقاط کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه پس از گذشت ۲۸ سال از پایان جنگ مردم خوزستان به واسطه نابودی زیرساخت‌های خود به ویژه زیرساخت‌های انسانی و اجتماعی درگیر مشکلات عدیده‌ای هستند که امروز شرایطی به مراتب بدتر از شرایط جنگ و در حقیقت در شرایط نه جنگ نه صلح قرار گرفته‌اند. امروزه مردم خوزستان احساس ناامنی بیشتری نسبت به زمان جنگ و گلوله‌باران‌ها دارند و این به واسطه پدیده‌هایی همچون گرد و غبار، انتقال آب، بیکاری، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خود و ورود فرقه‌های مذهبی و پررنگ شدن مباحث قوم گرایی به جای مطالبات به حق قومی است.

یوسفی درباره بحث انتقال آب عنوان کرد: در طول تاریخ اگر تمدنی در جلگه خوزستان شکل گرفته به واسطه رودخانه‌های پرآب آن بوده است و امروز شاهد هستیم با موضوع انتقال آب حیات این استان را به خطر انداخته‌ایم و در پروژه‌های انتقال آب برخورد غیرکارشناسی و نگاه سیاسی و عدم توجه به توسعه آینده و توجه ویژه به نقاط مقصد موج می‌زند.

وی بر همین اساسش اضافه کرد: طبق برآوردهای دقیق، ‌ نیازهای آبی منابع مقصد تا سال ۱۴۱۰ تأمین شده و پروژه‌های انتقال‌ آب بیشتر جهت ذخیره آب صورت می‌گیرد. در این طرح‌ها نیازهای آبی مقصد حداکثر و نیازهای آبی مبدأ حداقل منظور و آورده کارون را تقریبا دو برابر آورده حقیقی دیده‌اند و علت آن اعداد و ارقامی است که مشاوران طرح که از مناطق مقصد بودند، انجام داده‌اند؛ اغلب این طرح‌ها طبق مستندات سازمان محیط زیست و سازمان بازرسی کل کشور فاقد تأیید محیط زیستی و توجیهات اقتصادی، اجتماعی، علمی و امنیتی هستند.

این نماینده همچنین یادآور شد: متأسفانه افرادی که زمانی به دنبال سدسازی‌های غیرکارشناسی بوده‌اند امروز به دنبال پروژه‌های غیرکارشناسی انتقال آب هستند و به جای اینکه مشکلات مناطق مقصد را از طریق تأمین منابع آب و اصلاح الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری و استفاده از پساب‌ها حل کنند به موضوع انتقال آب پرداخته‌اند و به جای حل اساسی مشکل آب کشور مشکل را از یک حوزه به حوزه دیگر منتقل کردند. چرا ما باید نسبت به پروژه‌هایی مانند انتقال آب بر خلاف پدیده آفرینش اقدام کنیم؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع پدیده گرد و غبار در حوزه انتخابیه خود اشاره کرد هم و گفت: اگر این مشکل خطرش بیشتر از دشمنان خارجی نباشد کمتر نیست و یکی از علل آشکار آن موضوع غیرکارشناسی انتقال آب است لذا اگر این پدیده کنترل نشود مطمئنا در آینده اکثر فلات ایران را فرا خواهد گرفت و باعث نابودی زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی تمام کشور خواهد شد.

یوسفی در خاتمه عنوان کرد که جهت کنترل پدیده گرد و غبار دیپلماسی خارجی جهت کانون‌های خارجی و کنترل کانون‌های داخلی برنامه‌های لازم مورد نیاز است. ما در طرحی که به دولت ارائه دادیم و خواستار کنترل کانون‌های داخلی در این برنامه پنج ساله هستیم که باعث کاهش پدیده گرد و غبار به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد در استان خواهد شد.

نظر شما