شناسهٔ خبر: 132662 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

جلسه کمیسیون‌ «پاسداری از ولایت‌فقیه» مجلس خبرگان رهبری برگزار شد

مجلس خبرگان رهبری/* جلسه کمیسیون‌های «۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی» و «پاسداری و حراست از ولایت‌فقیه» مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

به گزارش «نماینده»، ششمین جلسه کمیسیون‌ ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

این جلسه به ریاست آیت‌الله مؤمن و حضور حضرات آیات و حجج اسلام مقتدایی، دری نجف‌آبادی، نمازی، دستغیب، وافی، حسینی‌بوشهری، طباطبایی‌نژاد، ایمانی، مهدوی و کعبی در دبیرخانه مجلس خبرگان در قم تشکیل شد.

دستور کار این جلسه کمیسیون، بررسی وظایف کمیسیون طبق اصول ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی و مواد ۴۹ و ۵۰ آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری بود که اعضا پس از  بحث و تبادل نظر، تصمیماتی اتخاذ کردند.

مواد ۴۹ و ۵۰ آئین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، مقرر می‌دارد:

مادّه ۴۹ - به منظور آمادگی خبرگان برای اجرای اصل یکصد و هفتم و شناخت حدود و شرایط مذکور در اصل پنجم و یکصد و نهم قانون اساسی، کمیسیونی مرکّب از یازده نفر عضو اصلی و پنج نفر عضو علی‌البدل تشکیل می‌گردد.

مادّه ۵۰ - وظیفه اصلی کمیسیون فوق، عبارت است از تحقیق و بررسی در باره همه ‌موارد مربوط به شرایط و صفات رهبر، موضوع اصول یاد شده در ماده فوق و تمام کسانی که در مظانّ رهبری قرار دارند و ارائه نتایج حاصله به هیئت‌رئیسه جهت استفاده و بررسی مجلس خبرگان.

کمیسیون «بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت‌فقیه»  مجلس خبرگان نیز جلسه چهارم خود از ابتدای دوره پنجم را تشکیل داد.

این کمیسیون، کارگروه‌هایی نیز دارد که تاکنون جلساتی را با دعوت از ریاست مجمع جهانی اهل بیت(ع)، معاونت مجمع تقریب بین مذاهب، معاونت بین‌الملل حوزه علمیه قم و... جهت بررسی روش‌ها و راهکارهای تبیین و معرفی ولایت‌فقیه در خارج از کشور داشته که گزارش خود را در جلسه اخیر کمیسیون ارائه دادند.

این کمیسیون ۷ عضو اصلی و ۳ عضو علی‌البدل دارد و حضرات آیات و حجج اسلام امامی‌کاشانی، توکل، عبداللهی، محمدی‌عراقی، فرحانی، حیدری، طه محمدی، مهدوی و حسینی در آن عضویت دارند و ریاست آن بر عهده حجت‌الاسلام عالمی است.

 آیت‌الله احمد جنتی در جلسه چهارم خرداد امسال از مجموع ۸۶ رأی مأخوذه با کسب ۵۱ رأی رئیس مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم شد.

همچنین آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف آبادی نیز با ۴۹ رأی و آیت‌الله احمد خاتمی با ۵۶ رأی به مدت ۲ سال به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه خبرگان پنجم انتخاب شدند.

اعضای مجلس خبرگان رهبری در همین جلسه (۴ خرداد)، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری را به عنوان کارپرداز فرهنگی و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را به عنوان کارپرداز مالی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری برای دو سال ابتدایی دوره پنجم مجلس خبرگان انتخاب کردند.

نظر شما