شناسهٔ خبر: 131786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

هدف از نگارش نامه به ترامپ حفظ برجام بود

هیپل معاون سابق امنیت ملی کاخ سفید و از امضاء کنندگان نامه به ترامپ در خصوص برجام معتقد است هدف وی و سایر امضاء کنندگان این نامه حفظ توافق هسته ای با ایران بوده است.

به گزارش «نماینده» چند روز پیش ده‌ها دانشمند آمریکایی با ارسال نامه‌ای به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از وی خواسته‌اند توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای  ۱+۵ را حفظ کند.

۳۷ دانشمند آمریکایی ازجمله برندگان جایز نوبل، سازندگان سابق تسلیحات هسته‌ای، مشاوران علمی پیشین کاخ سفید و مدیر اجرایی بزرگترین انجمن جهانی دانشمندان، این نامه را امضا کرده‌اند.

در این نامه خطاب به ترامپ آمده است: از شما می‌خواهیم این دارایی مهم راهبردی ایالات‌متحده را حفظ کنید.

امضاکنندگان این نامه هدف خود را «ارائۀ ارزیابی‌ خود» دربار توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند که از حدود یک سال پیش اجرایی شده است.

دانشمندان آمریکایی در نامه خود ذکر کرده‌اند که ایران فعالیت دوسوم از سانتریفوژهایش را متوقف کرده، بیش از ۹۵ درصد از اورانیومی را که تا ۴ درصد غنی‌سازی شده بود، صادر کرده و تولید اورانیوم با خلوص تقریبی ۲۰ درصد را نیز که به سوخت لازم برای بمب‌ اتمی نزدیک‌تر است، کنار گذاشته است.

دانشمندان آمریکایی همچنین اعلام کرده اند که کارشناسان و ناظران به آنها اطمینان داده‌اند که امکان این‌که در تاسیسات هسته‌ای ایران بصورت ناگهانی سلاح هسته‌ای تولید شود، وجود ندارد.

از مهم‌ترین مسائلی که در نامه دانشمندان آمریکایی مورد اشاره قرا رگرفته این است که برجام خطر تولید مقادیر قابل‌توجه و ناگهانی تسلیحات هسته‌ای در ایران و فشار بر همسایگان ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را کاهش داده است.

در گفتگویی با پروفسور «فرانک فون هیپل» فیزیکدان معروف هسته ای آمریکا و از امضاء کنندگان این نامه داشته که در ادامه آمده است.

حوزه تحقیقاتی «فون هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه های تکنولوژی است.

وی، پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود. وی به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

هیپل در سال ۱۹۹۳ به پاس تحقیقات ارزشمندش، موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی که دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین المللی درباره مواد شکافت پذیر است.

*هدف شما و سایر دانشمندان آمریکایی از نگارش نامه به ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا چه بود؟

هدف امضاء کنندگان این نامه این بود که بتوانیم توفق هسته ای با ایران را حفظ کنیم. به این منظور بود که نامه به نگارش درآمد.

*پیش بینی شما از آینده برجام چیست؟

در حال حاضر نمی توان در خصوص آینده توافق هسته ای ایران اظهار نظر دقیقی داشت. هنوز خیلی زود است بتوان در خصوص آینده برجام حرف زد.

*آیا شما معتقد هستید ترامپ به برجام پایبند باشد؟

من هم مثل شما امیدوار هستم که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته ای با ایران پایبند باشد. امیدوارم که چنین باشد.

*فرض کنیم دونالد ترامپ برجام را نقض کند. آیا در این صورت متحدان آمریکا از آن حمایت خواهند کرد؟

خیر چنین نخواهد بود. در صورت نقض برجام توسط ترامپ ایالات متحده آمریکا در این خصوص تنها خواهد ماند.

نظر شما