شناسهٔ خبر: 131608 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واکنش وزیر بهداشت به انتقاداتی درباره واگذاری مراکز دیالیز به بخش خصوصی

وزیر بهداشت سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در واکنش به برخی انتقادات نسبت به واگذاری بخش‌های دیالیز به بخش خصوصی، گفت: سلامت مردم ایران در کنار امنیت یکی از دغدعه های مهم خانواده ها در سنین مختلف است که طبق قانون نیز وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید خریدهای راهبردی داشته باشند و این سیاست را باید در همه بخش‌ها دنبال کنیم.

به گزارش «نماینده»؛ سیدحسن هاشمی در حاشیه در بیست و چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: ما جلسات زیادی را با روسای محترم دانشگاه ها داریم، البته وقفه ای ایجاد شده بود به خاطر کارهای زیاد و پروژه های در دست اتمام که حضور پیدا نکرده بودند که امروز روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور حاضر شدند و هماهنگی ها برای به نتیجه رساندن کارهای در دست اجرا و  رفع مشکلاتی که در حوزه مطالبات داریم.

وی بیان کرد: با توجه به ابراز لطف نمایندگان در هفته گذشته و نامه آنها به رییس جمهور در قالب حمایت از طرح تحول سلامت که به حمایت از اقشار محروم کمک های بسیار موثری کرده، در جهت رفع مشکلات مربوط به  اجرا و حمایت های مالی، بیمه ها و وزارت بهداشت پیشنهاد هایی داده بودند که روسای محترم دانشگاه ها بیانیه ای تهیه و از آنها به خاطر حساسیت در حوزه سلامت تشکر کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: سلامت مردم ایران در کنار امنیت یکی از دغدعه های مهم خانواده ها در سنین مختلف است که ضرورت دارد هم در قالب برنامه ششم توسعه و تصویب بودجه های سنواتی آن به این موضوع اهتمام داشته باشیم.

وی اظهار داشت: سند بالادستی بسیار مهمی داریم که سیاست های کلی نظام سلامت است که توسط مقام معظم رهبری ۲ سال پیش ابلاغ شد و انتظار می رود در زندگی مردم بروز و ظهور پیدا کند.

هاشمی بیان کرد: جلسه امروز که همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در آن حضور داشتند در جهت هماهنگی‌ها برای به نتیجه رساندن پروژه‌ها، کارهای نیمه تمام و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات مطالبات دانشگاه‌ها برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه و در پی نامه‌ای که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از طرح تحول سلامت که در نقاط محروم کمک‌های زیادی را به مردم کرده و هم در حمایت مالی برای رفع مشکلات این حوزه پیشنهادهایی را ارائه داده بودند، روسای دانشگاه‌ها بیانیه‌ای نوشته و از حساسیت نمایندگان نسبت به حوزه سلامت تشکر کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ضروری است تا در قالب برنامه ششم و بودجه‌های سنواتی به حوزه سلامت توجه شود، ادامه داد: به ویژه اینکه ما سند سیاست‌های کلی سلامت را داریم که از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شده و بر این اساس انتظار داریم که مورد توجه قرار گیرد و در زندگی مردم بروز و ظهور داشته باشد، در عین حال من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه در مجلس گذشته و چه در مجلس جدید تشکر می‌کنم که از این حوزه حمایت کردند.

وی بیان کرد: حوزه سلامت به طور مستقیم در زندگی مردم و به ویژه محرومان موثر است و این موضوع مسئولیت ما را سنگین ‌تر می‌کند و تشکر می‌کنیم که نمایندگان در کنار سایر بخش‌ها و ارکان حکومت قدرشناس ۴۶۰ هزار نیروی حوزه سلامت هستند.

هاشمی تصریح کرد: کارهای مربوط به منابع مالی که قرار بود برای پرداخت مطالبات در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد،   در حال انجام است و به محض اینکه اجرا شود آن را در اختیار همکاران قرار خواهیم داد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره انتقاد انجمن نفرولوژی نسبت به واگذاری بخش‌های دیالیز به بخش خصوصی، گفت: طبق قانون هم وزارت بهداشت و هم بیمه‌ها باید خریدهای راهبردی داشته باشیم و این سیاست را باید در همه بخش‌ها دنبال کنیم، باید توجه کرد که کار وزارت بهداشت، تصدی‌گری نیست؛ چرا که اگر تصدی‌گری کند هم خدمات گران می‌شوند و هم مدیریت‌شان آنطور که مردم انتظار دارند، نیست. بنابراین اقدام درست این است که خدماتی با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را از بخش خصوصی خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌هایی که در آینده برایمان مشکل‌ساز می‌شود، بحث دیالیز و بیماری‌های کلیوی است، ادامه داد: به طوریکه ما در کشور به ۵ هزار تخت دیالیز نیاز داریم که اکنون تنها ۵۰ درصد نیازمان را در اختیار داریم، از طرفی منابع جدیدی هم برای ساخت مراکز جدید نداریم، در عین حال باید توجه کرد که دیالیز دستگاهی است که سموم بدن را دفع می‌کند و بیمار باید هفته‌ای سه بار با دستگاهی که به تعداد مشخصی ساعت کار انجام داده دیالیز شود.

هاشمی عنوان کرد: ما باید بنابراین باید از خدمات بخش خصوصی استفاده کنیم و قرار نیست که نظرات همه را تامین کنیم، وظیفه ما مراقبت از منافع مردم و بیماران است.

وزیر بهداشت بیان کرد:  البته این مشکلات هم در حال رفع شدن است و در مورد ساز و کارهای قانونی هم دستگاه های نظارتی هستند وهمه خاطرجمع باشند که قانون رعایت می‌شود و اگر کسی قانون را رعایت نکند دستگاه قضایی باید تشخیص دهد و محاکمه کند.

هاشمی تاکید کرد: این حرکت بسیار خوب و شروع خوبی است و ما باید کارهایمان را در همین‌ مسیر دنبال کنیم و مطمئنا سبب رضایتمندی  مردم، ارتقاء سلامت و کاهش هزینه ها خواهد شد.

وی یادآور شد: وزارت بهداشت ۴۶۰ هزار نفر پرسنل دارد و ما اگر قرار باشد همه این کارها را انجام دهیم، به بیش از این میزان نیرو نیاز داریم، ما گزارش بهداشتی را می پسندیم که پرسنلش یک دهم آن چیزی باشد که امروز داریم تا بتوانیم از تمام ظرفیت های بخش خصوصی، انجمن ها و NGO ها بیشترین استفاده را ببریم.

نظر شما