شناسهٔ خبر: 131545 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»:

بی توجهی مسئولان به کشاورزانی که قصد تحقق اقتصاد مقاومتی را دارند

حسن سلیمانی چندماه پیش در جریان سفر استانی آقای روحانی به ایشان این مسئله را یادآوری کردیم و قرار شد بودجه‌ای برای این منظور تخصیص داده شود اما هنوز چیزی در عمل ندیده‌ایم. این بی‌توجهی‌ها در حالی انجام گرفته است که مردم این منطقه با پیشه کشاورزی قصد تحقق اقتصاد مقاومتی را دارند.

به گزارش هفته نامه «نماینده» «حسن سلیمانی» نماینده حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه، هرسین، بیستون و دینور در دوره‌های چهارم، ششم، هفتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. وی همچنین کمیسیون برنامه‌وبودجه را برای خدمت به مردم انتخاب کرده است.

گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید حاصل حدوداً ۱۰ دقیقه صحبت‌های نماینده مردم کنگاور، هرسین، صحنه، بیستون و دینور با هفته‌نامه «نماینده» است که در مقابل درِ ورودی آسانسور خانه ملت به‌دلیل روزهای داغ بهارستان در بررسی لایحه ششم توسعه به‌صورت سرپایی و فشرده انجام شد.

* لطفاً در ابتدا به مهم‌ترین مشکل مردم این منطقه اشاره بفرمایید.

مهم‌ترین مشکل مردم حوزه انتخابیه بنده تأمین آب شرب شهری است. در حقیقت در این منطقه با بحران کمبود آب شرب و همچنین مصارف صنعتی و کشاورزی مواجه هستیم.

* در این منطقه آیا سدهای لازم برای تأمین آب شرب وجود دارد؟

از دوره چهارم که مجلس بودم اقدامات لازم برای مطالعات بر روی طرح‌های توجیهی و فنی و همچنین انجام مراحل احداث سدها انجام شد. تاکنون ۳ سد در منطقه احداث شده است. سد قشلاق و آناهیتا تقریباً یا راکد مانده یا متوقف یا در حال از رده خارج شدن هستند. اما سد جامیشان پیشرفت خوبی داشته است. در نتیجه نمی‌توانیم امیدی به تأمین آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعتی منطقه داشته باشیم.

* مردم آب موردنیاز خود را چگونه تأمین می‌کنند؟

مردم به حفر چاه‌های غیرمجاز روی آورده‌اند که در نتیجه آن دشت‌های این حوزه انتخابیه در حال خشک شدن است. اینها بیانگر سیاست غلط دولت هستند. دولت باید دقت کند سدهایی که ۲۰ سال است کارهای مطالعاتی و اجرایی بر روی آنها انجام شده است را تمام کند.

* آیا به شخصه پیگیر این مسئله بوده‌اید؟

بارها این موضوع را اعلام کرده‌ام حتی از زمانی که وارد مجلس دهم شدم یعنی بیشتر از ۶ ماه است تمام حرفم این است که هر ۳ شهر این حوزه انتخابیه با تنش آب شرب مواجه هستند.

* دولت در مقابل اقدام جدّی انجام نداده است؟

اعتبار تخصیص داده نمی‌شود و وزارت نیرو و مسئولان مربوط هیچ‌گونه توجهی به این مسئله نشان نمی‌دهند. چندان برایشان اهمیتی ندارد. فکر می‌کنم دچار نوعی غفلت شده‌اند.

* رئیس‌جمهور اخیراً به این منطقه سفر داشته است؟

بله؛ چندماه پیش در جریان سفر استانی آقای روحانی به ایشان این مسئله را یادآوری کردیم و قرار شد بودجه‌ای برای این منظور تخصیص داده شود اما هنوز چیزی در عمل ندیده‌ایم. این بی‌توجهی‌ها در حالی انجام گرفته است که مردم این منطقه با پیشه کشاورزی قصد تحقق اقتصاد مقاومتی را دارند.

* به‌نظر جناب‌عالی دلیل اینکه در برخی از مناطق غفلت در تخصیص بودجه صورت می‌گیرد اما این مسئله در سایر نقاط کشور وجود ندارد، چیست؟

شاید یکی از دلایل آن قدرت چانه‌زنی افراد باشد. این در حالی است که دولت باید عادل و آگاه باشد. در حقیقت این ویژگی‌ها باید جزو مؤلفه‌های اصلی مدیریتی مسئولان به‌شمار رود. هراندازه که مدیران نظارت کافی بر امور داشته باشند، مسائلی از قبیل قدرت چانه‌زنی برای تخصیص اعتبار دیگر اهمیتی پیدا نمی‌کند. اگر نظارت وجود داشته باشد، افراد در صورت عمل نکردن به وظایفشان مورد مؤاخذه قرار می‌گیرند.

* از دیگر عوامل بحران آب شرب این منطقه به چه چیز دیگری می‌توانید، اشاره کنید؟

فکر می‌کنم پیش‌بینی این شرایط را در گذشته نمی‌کردند که بخواهند متناسب با آن منابع تسهیل، توزیع و انتقال آب را افزایش دهند. به‌طور مثال هنوز اقدامات لازم برای تکمیل تصفیه‌خانه شهر هرسین به‌طور کامل انجام نشده است. این در حالی است که آب این منطقه در فصل بهار گل‌آلود شده و دیگر قابلیت شرب ندارد.

* وضعیت راه‌های مواصلاتی منطقه به چه شکل است؟

راه‌های اصلی دارای اشکالاتی هستند. مسیر کنگاور به تویسرکان و کنگاور به همدان هنوز درست نشده است. دو بانده شدن جاده بیستون به سنقر نیز هنوز صورت نگرفته و دو بانده شدن هرسین همچنان احداث نگردیده است. از سوی دیگر راه‌های روستایی به حال خود رها شده‌اند.

* مسیرهای خاکی وجود دارد؟

آسفالت هستند اما خراب شده‌اند چون در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم آسفالت شدند اما در دوره نهم به حال خود رها شدند. بخشی از پل‌های این مناطق تخریب شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارند که باید هزینه این بازسازی تخصیص داده شود. بعضی از راه‌ها نیز خاکی هستند. از سوی دیگر به دلیل بی‌توجهی به بهسازی روستاها، آب و فاضلاب روستایی با مشکل جدّی روبه‌رو است. به‌طوری که قریب به اتفاق روستاهای این حوزه از توزیع آب شرب به‌دلیل شکستگی لوله‌ها نگرانی دارند.

* نظارت کافی در این خصوص وجود ندارد؟

معتقدم مدیریت این منطقه از بدترین نوع مدیریت‌هایی است که در استان و کشور اعمال می‌شود.  مسئول محترم شرکت آب و فاضلاب کشور نمی‌تواند به‌خوبی مسائل را مدیریت کند.

* قدری از شرایط تحصیلی مردم شهرتان بفرمایید.

عدم تأمین امکانات لازم برای آموزش‌وپرورش چه به لحاظ فضا و چه به لحاظ امکانات رفاهی، مشکل اصلی این حوزه آموزشی است. این در حالی است که بارها درباره تخصیص بودجه برای امکانات سرمایشی و گرمایشی مدارس به مسئولان اعلام کرده‌ایم اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است.

* بیکاری در آنجا چه شرایطی دارد؟

نحوه توسعه صنایع و رشد بیکاری در این حوزه شرایط بسیار اسف‌باری دارد. به لحاظ بیکاری وضعیت بسیار بدی داریم. اشتغال‌زایی وجود ندارد. سرمایه‌گذاری مطلوبی نداریم. دولت توجه لازم برای انجام این کار ندارد. حتی سیستم‌های استانی شورای توسعه اشتغال نیز نتوانسته کاری انجام دهد. درحالی‌که دو پتروشیمی در این حوزه وجود دارد اما جذب نیرو خارج از مردم این منطقه صورت گرفته است. این مسئله خود موجب نارضایتی مردم شده است و نگرانی جدی در این زمینه وجود دارد.

* شرایط بهداشتی و درمانی مردم را توصیف کنید.

در کنگاور بیمارستانی احداث شده که کارهای پایانی آن در حال انجام است اما در عین حال امکانات و تجهیزات لازمی ندارد. بنابراین باید دولت به‌ویژه وزیر محترم بهداشت توجه جدی به این مسئله داشته باشد. در بیمارستان کنگاور نیاز به دستگاه «سی. تی. اسکن»، در بیمارستان بیستون به «رادیوگرافی» و همچنین در صحنه نیازمند تجهیزات لازم هستیم.

* در پایان اگر نکته‌ای دارید، بفرمایید.

باید این نکته را یادآوری کنم که برخی اقدامات سازنده‌ای همچون گازرسانی به‌صورت کامل انجام شده است و در بخش روستایی در حال انجام است. اما اقداماتی در زمینه احداث راه‌آهن و اشتغال‌زایی پالایشگاه آناهیتا باید مورد توجه قرار گیرد و توجه جدّی به بخش آبی این منطقه صورت گیرد. به‌طور کلی نشده‌هایمان از شده‌هایمان بیشتر است؛ امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که شده‌هایمان از نشده‌هایمان پیشی بگیرد.

نظر شما