شناسهٔ خبر: 131369 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»:

ضرورت اختصاص سهم ویژه بودجه به شهرهای توسعه نیافته

محمد فیضی نه تنها اردبیل، بلکه دیگر شهرها از عدم توسعه توازن منطقه‌ای رنج می‌برند. باید روی این مسئله به‌صورت کلی فکر و برنامه‌ریزی کنیم. باید نمایندگان شهرهای توسعه نیافته در برنامه‌ها و بودجه‌های سنواتی سهم ویژه‌ای داشته باشند.

هفته نامه «نماینده»/ در یک نگاه کلی از آب شرب و آشامیدنی مردم گرفته تا راه‌های مواصلاتی، مشکلات کشاورزان در عدم خرید محصولات کشاورزی، استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود هر منطقه و... مسائلی است که مردم همواره با آن مواجه هستند و متأسفانه بسیاری از مسائل و مشکلات در شهرستان‌ها و مناطق محروم وجود دارد که شاید تاکنون به آن پرداخته نشده است. اینها تنها بخشی از صحبت‌های «محمد فیضی»، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین و همچنین عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه در مجلس شورای اسلامی با هفته‌نامه «نماینده» است که توانست در خردادماه 95 با کسب ۷۶٬۱۴۵ رأی به‌مجلس دهم راه یابد.

فیضی نام مناطق محروم و برخی شهرستان‌های کشور را منهای آسایش و رفاه خواند و گفت: «اقتصاد عمده روستائیان این منطقه کشاورزی است. اما اردبیل تقریباً شهر گردشگری محسوب می‌شود که علی‌رغم ظرفیت‌های بالا به‌دلیل عدم زیرساخت‌های کافی هنوز نتوانسته این پتانسیل قوی را از قوه به فعل دربیاورد.»

وی تأکید کرد: «نه تنها اردبیل، بلکه دیگر شهرها از عدم توسعه توازن منطقه‌ای رنج می‌برند. باید روی این مسئله به‌صورت کلی فکر و برنامه‌ریزی کنیم. باید نمایندگان شهرهای توسعه نیافته در برنامه‌ها و بودجه‌های سنواتی سهم ویژه‌ای داشته باشند.»

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه با طرح این سؤال که اگر از مردم اردبیل بپرسید چه انتظاری از نظام مقدس جمهوری اسلامی دارید؟ تصریح کرد: «مطمئناً پاسخ مردم نسبت به این سؤال تکمیل راه‌آهن اردبیل-میانه خواهد بود، پروژه‌ای که 12 سال از پیگیری‌های آن می‌گذرد و امسال برای اولین بار با پیگیری‌های نمایندگان مجمع استان توانست 91 میلیارد تومان اعتبار به خود تخصیص دهد.»

فیضی با تأکید براینکه بیشترین اعتباری که پیش از این، به پروژه راه‌آهن اردبیل-میانه تخصیص داده شده بود 28 میلیارد تومان بود، بیان داشت: «علی‌رغم این جهش عظیم در تخصیص اعتبار و بودجه باید بگوییم که این پروژه حتی با این میزان بودجه و اعتبار نیز تکمیل نخواهد شد.»

وی خواسته مهم دیگر مردم شهرش را ایجاد انگیزه‌های لازم برای تقویت سرمایه‌گذاری در این منطقه برشمرد و افزود: «نکته بعدی که مردم اردبیل خواهان آن هستند، ایجاد انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در این منطقه با توجه به‌ظرفیت‌های موجود است. اردبیل یک استان مرزی است و این استان با آذربایجان مرز مشترک زیادی دارد. حتی در کشور قطب کشاورزی محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانیم در آنجا سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهیم نیاز به‌انگیزه لازم داریم و این انگیزه ایجاد نمی‌شود مگر اینکه دولت برخی اقدامات مهم و جدی را در این منطقه انجام دهد.»

فیضی با اشاره به‌موضوع منطقه آزاد اردبیل در لایحه دولت، اظهار داشت: «اگر نمایندگان به این لایحه رأی مثبت دهند، مطمئناً این لایحه می‌تواند مسیر توسعه استان را هموارتر کند. معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای همسایه می‌تواند در جهت رشد و ترقی اردبیل کمک کند.»

این نماینده، محصولات کشاورزی را یکی از ارکان مهم و اساسی اقتصاد استان اردبیل دانست و تصریح کرد: «باوجود این ظرفیت بالا متأسفانه به‌دلیل ضعف مدیریتی، این منطقه نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد.»

فیضی با اشاره به عدم فروش محصولات کشاورزی در این استان، تصریح کرد: «محصولات تولید شده سال اول به‌فروش نمی‌رسند، سال‌های دوم و سوم نیز به همین ترتیب. این مسئله دیگر تقصیر کشاورز نیست بلکه به‌کارآیی مدیران که نتوانسته‌اند نسخه‌های تجویزی و راهنمایی‌های لازم را برای کشاورزان در نظر بگیرند، برمی‌گردد.»

وی تأکید کرد: «تمامی تعهدات ریاست‌جمهوری در استان اردبیل به‌جز تعهدات در زمینه راه‌آهن به منصه ظهور رسیده است. اما با این حال آنقدر کم‌وکاستی در این زمینه وجود دارد که علی‌رغم بسیاری از اقدامات، هنوز مسائل و مشکلات باقی‌مانده‌اند.»

فیضی با بیان اینکه وضعیت راه‌های روستایی در اردبیل تعریف چندانی ندارد، بر لزوم توجه مدیران و مسئولان به این موضوع تأکید کرد و ادامه داد: «این مسئله نیازمند توجه ویژه و جدی وزارت راه‌وشهرسازی است. از سوی دیگر درحالی‌که مسکن مهر اردبیل به‌مردم تحویل داده نشده است، در بعضی از مناطق اقساطش را از مردم دریافت می‌کنند.»

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون برنامه‌وبودجه در پایان خاطرنشان کرد: «با اذن مقام معظم رهبری و تصمیم دولت در زمینه آب‌های مرزی از صندوق توسعه، حمایت‌های خوبی در شمال استان انجام شده است اما با این وجود نمی‌توان گفت مشکل آبی نداریم. بسیاری از نقاط در اردبیل وجود دارد که به‌دلیل عدم سد، مردم در مقابل چشمانشان می‌بینند که آب در حال هدر رفتن است. بنابراین در مجموع نیازمند یاری دولت هستیم.»

نظر شما