شناسهٔ خبر: 131327 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بانک مرکزی موظف به استقرار سامانه‌های نظارتی برخط در نظام بانکی شد

بانک مرکزی/431 بانک مرکزی موظف شد در سال اول برنامه ششم با استقرار سامانه‌های نظارتی «برخط» زمینه نظارت مستمر را در نظام بانکی برای کشف خطاها و تخلفات احتمالی قبل از وقوع فراهم آورد.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بعد از ظهر امروز خود ماده ۲۰ لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ۱ ماده، بانک مرکزی موظف است در سال اول برنامه با استقرار سامانه‌های نظارتی برخط زمینه نظارت مستمر را در نظام بانکی فراهم نماید. به گونه‌ای که زمینه کشف خطاها و تخلف‌های احتمالی قبل از وقوع به وجود آید.

همچنین نمایندگان در بند ۲ ماده مذکور بانک مرکزی را موظف کردند که تا انتهای سال اول برنامه با ایجاد سامانه‌ای متمرکز، امکان دریافت الکترونیکی و برخط استعلام‌های مورد نیاز جهت اعطای تسهیلات یا پذیرش تعهدات از مراجع ذی‌ربط نظیر استعلام اعتبارسنجی، بدهی مالیاتی و نظایر آن را برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی فراهم نماید.

در تبصره ماده ۲۰ لایحه برنامه ششم توسعه که به تصویب وکلای ملت رسید تمامی مراجع ذی‌ربط که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در اعطای تسهیلات یا پذیرش تعهدات نیازمند استعلام از آنان می‌باشند، موظف شدند امکان اخذ استعلام‌های مذکور را به صورت الکترونیکی و برخط فراهم نمایند.

به علاوه طبق تبصره ۲ بانک مرکزی موظف شد مصادیق استعلام‌های مذکور را تعیین و ابلاغ نماید.

نظر شما