شناسهٔ خبر: 131271 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تصویب راهبردهای کلان معماری اسلامی ایرانی کار شهرداری نیست

پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: وظیفه شهرداری تهران در خصوص اجرای سبک معماری اسلامی ایرانی، تعیین سیاست ها و راهبردهای کلان نیست.

به گزارش «نماینده» پژمان پشمچی زاده با تاکید بر اینکه وظیفه شهرداری تهران در خصوص اجرای سبک معماری اسلامی ایرانی، تعیین سیاست ها و راهبردهای کلان نیست، گفت: این موضوع از وظایفی است که در مواد مختلف قوانین پنجساله برنامه توسعه سوم تا پنجم، به عهده وزارت راه و شهرسازی بوده است.     

وی در خصوص اینکه آیا پیاده سازی معماری اسلامی در شهرسازی قابل اجرا است، اظهار کرد: برخی از کارشناسان و استادان دانشگاهی مخالف این دیدگاه هستند اما در مقابل آنها، نگاهی در معماری حاکم است که به دنبال اجرای طراح های سبک معماری اسلامی ایرانی است و بدین ترتیب می توان گفت در این تقابل دو نگاه را شاهد هستیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری طی سال های گذشته برای اجرای سبک معماری ایرانی اسلامی راهبردهای کلان وجود نداشته است و با وجود آنکه شهرداری با تشکیل کمیته نما و وضع آیین نامه ها و مقررات داخلی گام هایی را برداشته است اما واقعیت آن است که اصولا شهرداری تهران سیاست گذار نیست.

وی با تاکید بر اینکه در طرح جامع نیز تکالیف تعیین سیاست ها وبرنامه های اجرای سبک معماری اسلامی ایرانی به عهده وزارت راه و شهرسازی است، خاطر نشان کرد: متاسفانه این تکالیف، تا کنون زمین مانده است.

پشمچی زاده اظهار کرد: ما امیدواریم که شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی هر چه سریعتر این قوانین و مقررات را تهیه کند تا زیر دستی شهرداری تهران برای اجرای سایر اقدامات شهرداری در خصوص اجرای سبک معماری اسلامی _ ایرانی باشد.

وی افزود: شهرداری تهران در کنار انتظار طولانی مدت برای ابلاغ آئین نامه ها و مقرراتی که در خصوص اجرای سبک معماری اسلامی ایرانی از سوی وزارت راه و شهرسازی بوده، اقدامات جانبی را به انجام رسانده است به طوری که در حال حاضر در تمامی مناطق شهرتهران، کمیته های معماری و بناهای شاخص در دو بخش تشکیل شده است و برای ساختمان های ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار متر مربع زیر بنا و برای ساختمانهای ۲۰ هزار متر به بالا، جلساتی تشکیل می شود که در آن با حضور استادان برای نما و معماری بناهای شاخص تصمیم گیری می شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خاطر نشان کرد: علاوه بر اقدامات اجرایی، شهرداری تهران یک سری قوانین راهبری را نیز مهیا کرده است اما همواره نگران آن هستیم که مقیاس دید ما مبتنی بر کلانشهر تهران است.

نظر شما