شناسهٔ خبر: 131215 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

در گفت‌وگوی «نماینده» با «سیدمحسن علوی» نماینده لامرد مطرح شد؛

خواسته مردم از مسئولان، کنار گذاشتن اختلافات و خدمت به کشور است

علوی اگر این نسل دین و اعتقادش را از دست بدهد در نتیجه نسل‌های بعد آن هم دین و اعتقاد و ایمانشان را از دست داده است. اگر کنار نیایند اگر اختلافات را کنار نگذارند به اسلام خیانت کرده‌اند. این یکی از مشکلات در بُعد ملی است.

هفته نامه «نماینده» / حوزه انتخابیۀ لامرد و مهر یکی از حوزه‌های استان فارس برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت لامرد، یک نماینده دارد. «سیدمحسن علوی» نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه لامرد و مهر است. وی در انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴ با ۴۰ هزار و ۴۱۴ رأی راهی بهارستان شد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامه «نماینده» با «سیدمحسن علوی» است.

* کمی دربارۀ مشکلات لامرد توضیح بفرمایید.
در شهرستان‌های لامرد و مهر همواره دغدغه‌های ملی و محلی وجود دارد. البته دغدغه‌های ملی در کل کشور مشترک است و ضعفی که متأسفانه امروز در کشورمان با آن مواجه هستیم مسئله اشتغال نسل جوان است که بیکاری منجر به بحران‌های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، امنیتی، مشکلات ناشی از ازدواج و... می‌شود. این بُعد ملی است و با همت عمومی، انسجام ملی، حل مسئله امنیت اقتصادی، جذب سرمایه خارجی، تنظیم و مشارکت مردمی و اعتمادسازی برای مردم در داخل کشور برای جلب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی میسر می‌شود. متأسفانه در این مدت که بنده رصد کردم این انسجام در داخل کشور شکل نگرفته و انسجام بین مسئولان رده بالای کشور دیده نمی‌شود به همین دلیل حل مشکلات جوانان همواره در صدر معضلات و مشکلات مانده است. با وضع موجود به‌نوعی رقابت‌ها و دعواهای سیاسی  بر حل مشکلات و معضلات نسل جوان می‌چربد. این موضوع را باید جدی بگیرند، بحث نسل جوان فقط نیست بحث اسلام است، اسلام را اگر از این نسل بگیریم اسلام را از این کشور گرفتیم، این نیست که این نسل بسوزد نسل‌های بعدی جبران می‌شود، در حدیث آمده است که اگر فقر از دری وارد شود دین از در دیگر خارج می‌شود. پس اگر این نسل دین و اعتقادش را از دست بدهد در نتیجه نسل‌های بعد آن هم دین و اعتقاد و ایمانشان را از دست داده است. اگر کنار نیایند اگر اختلافات را کنار نگذارند به اسلام خیانت کرده‌اند. این یکی از مشکلات در بُعد ملی است. مشکل دیگر تخلفاتی است که در دوره گذشته در خصوص ارزش‌افزوده صورت گرفته است، و سعی بر این است که با مصالحه و به‌نوعی با مسامحه توسط سازمان‌ها و نهادهای مربوطه این تخلفات حل شود.
*می‌توانید به چند مورد از تخلفات که فرمودید، اشاره کنید؟
در حال حاضر نمی‌توانم درباره این موضوع صحبت کنم چراکه اهمیت امنیتی دارد و به‌نوعی باعث التهاب در سطح جامعه خواهد شد. ولی بایستی به این موضوع دقت کنند. ما فعلاً از باب ارشاد تذکرات را به ایشان می‌دهیم، مسائلی را در قالب سؤال از وزرای اقتصاد، وزرای نفت و ...را مطرح کردیم، در حال حل مسئله هستند اگر این مسئله به‌صورت قانونی و دوستانه حل‌وفصل نشود مجبور می‌شویم مسئله را عنوان کنیم و با افکار عمومی آن‌ها را تحت‌فشار بگذاریم که به روال قانونی برگردند و قانون را حاکم بگذارند نه تفسیر شخصی‌شان را. ما قانون داریم مجلس داریم، مجلس قانون را تصویب می‌کند که آن‌ها اجرا بکنند نه اینکه قانونی تصویب کنیم و آن‌ها به تفسیر خودشان بخواهند اقدام بکنند این تخلف بوده و باید جلوی آن را بگیرند.
در حال حاضر بحث بی‌آبی درون منطقه مطرح است که باید از طریق انتقال آب دریا برطرف شود. ما در جنوب استان فارس و نزدیک به خلیج‌فارس هستیم، اما انتقال آب شیرین به آنجا یک مسئله است.
*مردم آب شربشان را چطور تأمین می‌کنند؟
فعلاً آب شرب را از طریق سدهای اطراف استان تأمین می‌کنند ولی بحران کم‌آبی بسیار جدی است.
*آب کشاورزی استان چگونه تأمین می‌شود؟
آب برای کشاورزی تقریباً محدود شده است و در استان اغلب کشت دیم صورت می‌گیرد. در فصل زمستان آنجا تقریباً بهار است، کشت ما در فصل زمستان است بارندگی‌هایی که صورت می‌گیرد، نزدیک ۷-۸ سال در استان شاهد خشک‌سالی بودیم. سال گذشته الحمدالله بارندگی خوبی داشتیم امسال هم بر همین منوال باشد مشکل خاصی به وجود نمی‌آید ولی برای فصل تابستان معمولاً مشکل کم‌آبی شایع است و بسیاری از روستاهای ما با این کمبود آب و بحران دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
*عمده اقتصاد مردم را چه چیزی تشکیل می‌دهد؟
عمده اقتصاد ما به‌واسطۀ اشتغال مردم در کشاورزی بود، کشاورزی هم متأسفانه با توجه به خشک‌سالی‌ها دچار مشکل شده و مردم و جوانان ناچار شدند به سمت شغل‌های شاید کاذب روی بیاورند. دلیل اصلی هم این است که دولت نتوانسته فرصت‌های صنعتی و شغلی مناسبی را در اختیار مردم قرار بدهد.
*بحث بهداشت و درمان در حوزه انتخابیه شما چگونه است؟
بحث بهداشت و درمان جزء مشکلاتی بوده که با کمک و مساعدت وزیر محترم بهداشت  شاهد اقدامات خوب و قابل‌توجهی بوده‌ایم. پزشکان متخصص خوبی به این منطقه اعزام شدند، کمک‌های مالی جهت احداث بیمارستان، نوسازی بیمارستان و...صورت گرفته است و این امکانات تا حد قابل قبولی رو به بهبود هست ولی  به‌اصطلاح حالا حالاها کار دارد و با توجه به مشکلات موجود انتظار داریم  به‌نوعی مردم و خیرین پا به میدان بگذارند و در کنار آن وزارت بهداشت و سایرین هم با کمک‌های مادی و معنوی خود حضور داشته باشند تا  که ان‌شاءالله این مشکلات کم‌کم برطرف شوند.
*راه‌های مواصلاتی در شهرستان و حوزه انتخابیه شما چگونه است؟ آیا مردم به‌راحتی تردد می‌کنند؟
راه‌های مواصلاتی خوب هستند و وزارت راه در این زمینه خوب عمل کرده و کمک‌های خیلی خوبی امسال داشتند که امیدواریم با بودجه‌های موجود بتوانیم به حول و قوه الهی جهش خوبی در بحث راه‌ها داشته باشیم.
*در آخر اگر  نکته‌ای از نظر جا ماند بفرمایید و همواره خواسته مردمتان از دولت و مسئولان چیست؟
فکر می‌کنم خواسته مردم از دولت و دولت‌مردان چه قوه قضائیه چه مجریه چه مجلس، این است که اختلافات را کنار بگذارند چرا که با وضع موجود روحیه مردم رو به تضعیف است بنابراین انتظار داریم مسئولان اختلافات داخلی را کنار بگذارند و به فکر خدمت کردن به مردم باشند.

نظر شما