شناسهٔ خبر: 131113 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

در صحن مطرح شد؛

نظر موافقان و مخالفان اخذ گواهینامه‌های تخصصی برای کسب مشاغل مختلف در جامعه

خانه ملت موافقان و مخالفان اخذ گواهینامه‌های تخصصی و مهارتی برای کسب مشاغل مختلف در جامعه به ارائه نظرات خود در صحن علنی مجلس پرداختند.

به گزارش «نماینده»، محمدقسیم عثمانی در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ آذر ماه) در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ضمن موافقت با حذف بند ۴ ماده ۴ این لایحه گفت: در صورتی که این بند مصوب شود، شرایط استخدام افراد تحصیلکرده به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

عثمانی:سیستم آموزشی کشور به جای کارمندآفرینی باید کارآفرین تربیت کند

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور به جای کارمندآفرینی باید کارآفرین تربیت کند، افزود:سیستم آموزشی ما باید مردان عرصه فعالیت زاینده تربیت کند.

عثمانی با تأکید براینکه سیستم آموزشی ما باید به جای  تربیت افراد پشت میزنشین  افراد کارآفرین را تحویل جامعه دهد، تصریح کرد:باید در برنامه ششم این نگاه تقویت شود که سیستم آموزشی ما درجهت تغییر ساختاری حرکت کرده و به جای تئوری‌پردازی صرف باید آموزش مهارت در خود دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: فارغ‌التحصیل دانشگاهی باید منشأ کار و فعالیت باشد؛ نه اینکه به دنبال کارمند شدن و پشت میز نشستن باشد.

عثمانی:گذراندن دوره‌های کارورزی پس از تحصیلات دانشگاهی زحمت فارغ‌التحصیلان بیکار را می‌افزاید

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:با تصویب این بند بار مضاعفی بردوش جوانان تحصیل کرده گذاشته خواهد شد و به جمعیت ۶ میلیونی فارغ‌التحصیلان بیکار افزوده خواهد شد.

عثمانی با بیان اینکه درنظرگرفتن دوره‌های کارورزی پس از تحصیلات دانشگاهی به بیشتر شدن زحمت فارغ‌التحصیلان بیکار می‌افزاید، گفت:با تصویب این بند دو کار دیگری برای اخذ مدرک باز خواهد شد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تأکید براینکه نباید در برنامه ششم توسعه فشار بیشتری بر خانواده ها وارد کنیم، گفت:به جای اینکه دولت را مکلف کنیم که ایجاد شغل برای جوانان کند متأسفانه جوانان را مکلف می‌کنیم که گواهینامه‌های دیگری اخذ کنند.

عثمانی با تأکید براینکه مشکل بیکاری، نداشتن گواهینامه نیست، افزود: مشکل فارغ‌التحصیلان ما نداشتن مهارت و گواهینامه نیست و با تصویب این بند صورت مسئله پاک خواهد شد.

وی با بیان اینکه اخذ گواهینامه درج شده در این بند تضمینی برای شغل داشتن فارغ‌التحصیلان بیکار نیست، تصریح کرد:افزایش مهارت و تخصص یک ضرورت است اما اجباری کردن اخذ گواهینامه تخصص و مهارت کاری بیهوده است.

عثمانی با بیان اینکه درحال حاضر۶ میلیون فارغ‌التحصیل بیکاری داریم، گفت: تا پایان برنامه ششم ۷ میلیون فارغ‌التحصیل به این جمعیت اضافه خواهد شد؛ از این رو دولت باید ببینید برای ۱۳ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار چگونه شغل ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد:دربخش دیگری از این بند آمده است که استخدام و بکارگیری افراد فاقد گواهینامه‌های مهارتی و تخصصی ممنوع است درحالی که تحصیلکردگان عمر خود را برای اخذ مدرک تحصیلی سپری کرده‌اند و اکنون پیش شرط‌های دیگری برای این مهم لحاظ کرده ‌ایم.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تأکید براینکه به خاطر حفظ جایگاه مجلس و همچنین به این خاطر که اگر کاری برای جوانان بیکار نکرده‌ایم حداقل گره‌ای در مسیر ایجاد اشتغال آنها به وجود نیاوریم، افزود: حذف این بند از ماده ۴ یا اجباری نکردن اخذ گواهینامه‌های مهارتی می‌تواند کمک به فارغ‌التحصیلان بیکار کند.

عضوهیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد:با تصویب بند مذکور، دکان دیگری برای افرادی خاص ایجاد خواهد شد که هزینه‌های بسیاری را بر مردم تحمیل خواهد کرد.

عثمانی ادامه داد:متأسفانه ما در کشور مکانیزم برای صدور گواهینامه تخصصی و فنی نداریم از این رو نباید موضوعی را مصوب کنیم که عملیاتی نخواهد شد.

گفتنی است؛ در ادامه بررسی لایحه مذکور "علیرضا محجوب" در مخالفت با پیشنهاد "محمدقسیم عثمانی" در خصوص حذف یا اصلاح بند ۴ ماده ۴ لایحه برنامه ششم توسعه گفت: من تعجب می‌کنم از پیشنهاد آقای عثمانی، زیرا با لیسانس و فوق لیسانس حسابداری کسی حسابدار نخواهد شد.

محجوب:اگر مرکزی خواهان تزریق نیرو به بازار است باید منطبق با نیازهای بازار نیرو تربیت کند

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در این بند بحث افزایش هزینه‌های مردم نیست، افزود: در این بند اصل وادار کردن مراکز آموزشی به ارائه مهارت‌های فنی و تخصصی است.

محجوب با تأکید براینکه اگر مرکزی خواهان تزریق نیرو به بازار است باید منطبق با نیازهای بازار نیرو تربیت کند، تصریح کرد: اینکه افراد به هزینه دولت و کارفرما کار را یاد بگیرند و دوره های لازم را نگذرانده باشند، درست نیست.

وی با بیان اینکه امروزه کم فروشی می‌شود، تصریح کرد: اگردر بند مذکور اخذگواهینامه‌های تخصصی و مهارتی لحاظ شده برای جلوگیری از کم فروشی در کارها است.

وی ادامه داد: این بند منجر به تربیت کارمندان کاردان و متخصص خواهد شد.

محجوب با اشاره به آگهی‌های درج شده در روزنامه‌ها گفت:در هیچ جا آگهی با مضمون استخدام حسابدار بدون تجربه دیده نشده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد:برای جلوگیری از هزینه‌های مضاعف به علت نداشتن تخصص و مهارت فنی موافق درج این بند در لایحه هستیم.

وی گفت: درصورتی که این بند از لایحه برنامه ششم حذف شود، نقض این لایحه از بین خواهد رفت و دیگر ماده ۴ این لایحه موضوعیتی برای بررسی نخواهد داشت.

نظر شما