شناسهٔ خبر: 131105 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

لوایح باید پیوست استوار داشته باشند

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: قانون باید در برابر تلاطمات و جابجایی دولت‌ها استوار مانده از این روست که لوایح باید پیوست‌های استوار داشته باشد

به گزارش «نماینده»، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور صبح امروز (دوشنبه ۲۹ آذر) در پنجمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری با اشاره به اینکه نمی‌توان الگوریتمی کشف کرد که نعل به نعل طبق آن قانونگذاری و سیاست‌گذاری کرد، گفت: در حوزه سیاست‌گذاری نیاز به ابتکار نیز وجود دارد.

وی از دخالت گروه‌ها در سیاست‌گذاری به عنوان یک پیچیدگی یاد کرد و افزود: ورود سلائق، علائق و گروه‌هایی که بعضا به قانون مسلط هستند، محیط سیاست‌گذاری را سیاست‌زده می‌کند که این مختص کشور ما نبوده و در همه دنیا وجود دارد.  

آذر با ذکر این نکته که گاهی پژوهشگران متاثر از فضای اطراف خود به کورنگی دچار می‌شود، گفت: برای مواجهه شدن با این پدیده دو سازوکار و در دنیا پیش‌بینی شده است که اولین آنها توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود پژوهشگر است. به این معنا که پژوهشگر چگونه شخصی باید باشد که دچار جوزدگی نشود و دوم پژوهشگر چه ابزارهایی باید در اختیار داشته باشد.  

وی روش‌های پژوهشی در ایران را ناقص برشمرد و با طرح این پرسش که مهمترین ویژگی یک پژوهشگر خوب چیست؟ خاطرنشان کرد: مهمترین این ویژگی‌ها شجاعت و استقلال رای است تا پژوهشگر تحت تاثیر جو قرار نگیرد.  

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: اگر این ویژگی در پژوهشگر نباشد گزارش‌های او کاریکاتوری می‌شود.

وی ادامه داد: پژوهشگر همه مسائلی را که ممکن است برای پژوهش او اثر بگذارد باید داخل پرانتز بگذارد. به عنوان مثال در موضوع نرخ رشد جمعیت ممکن است پژوهشگری به افزایش جمعیت علاقمند باشد و در پژوهش خود صرفا نرخ رشد استانی را اعلام کند که مثلا رقم آن پایین است و یا رسانه، نرخ بیکاری در کشور را صرفا از استانی اعلام می‌کند که بالاترین بیکاری را دارد.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به سیستم مطالعات جامعه و «فراتحلیل) در روش‌های جدید پژوهش در غرب گفت: قانون باید در برابر تلاطمات و جابجایی دولت‌ها استوار مانده از این روست که لوایح باید پیوست‌های استوار داشته باشد.

نظر شما