شناسهٔ خبر: 131051 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تعیین ساز و کار جهت تسویه بدهی ۹۰ هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی در برنامه ششم

محمدحسین قربانی این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به بدهی ۹۰ هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی گفت: در برنامه ششم توسعه کل کشور مقرر شده که این بدهی ظرف مدت ۵ سال از سوی دولت تسویه شود.

به  گزارش «نماینده» محمدحسین قربانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۸ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه گفت: به طور حتم کشور باید بر اساس برنامه پیش برود و در این مسیر تدوین قوانین کشور باید طبق سندهای مدیریتی ۵ ساله صورت گیرد حال در شرایط کنونی برنامه ۵ ساله پنجم به مدت یک سال تمدید شد اما قطعا در شرایط کنونی دیگر این قانون قابل تمدید نیست.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر بودجه سال ۹۶ الزاما باید بر اساس برنامه ششم توسعه نوشته می‌شد، حال با تمام مشغله‌های دولت لایحه بودجه سال ۹۶ به موقع به مجلس ارسال شد و خوشبختانه تدوین لایحه ششم توسعه به عنوان حاصل تجربه مجلس و دولت مورد تدوین قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از محورهای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دستیابی کشور به رشد ۸ درصدی در حوزه اقتصاد بود که متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است، حال یکی از بخش‌های این سند تحقق رشد ۸ درصدی است که ۳ درصد آن مربوط به بهره‌وری و تربیت نیروهای ماهر بود، حال در برنامه ششم توسعه مقرر شده که حداقل ۲.۸ درصد از رشد اقتصادی از طریق بهره وری و تربیت نیروی ماهر صورت گیرد.

قربانی تصریح کرد: از طرف دیگر خوشبختانه در برنامه ششم توسعه ساز و کار تسویه حساب بدهی‌های دولت تعیین شده به طوری که در شرایط کنونی دولت حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و این سازمان برای اجرای طرح‌های خود به ویژه گسترش تأمین اجتماعی، ایجاد فضای درمانی و بیمه همگانی دچار مشکلات اعتباری است حال در لایحه برنامه ششم توسعه دولت متعهد شده که در طول مدت زمان این قانون بدهی ۹۰ هزار میلیاردی خود را به سازمان تأمین اجتماعی تسویه کند.

وی با اشاره به حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در توسعه بیمه پایه سلامت در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: دولت در این برنامه موظف شده تامین منابع حوزه سلامت را با جدیت پیگیری کند البته کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم پیشنهاد تجمیع بیمه‌ها را تصویب نکرد که امیدوارم این پیشنهاد مهم در صحن علنی مجلس مورد تصویب قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: یکی دیگر از محورهای برنامه ششم توسعه کشور توجه به حوزه جامعه ایثارگران بود و قطعا یکی از امتیازات این برنامه حمایت از ایثارگران و نگاه ویژه به قانون جامع ایثارگران بوده است. همچنین در لایحه برنامه ششم نگاه حمایتی به قوه قضاییه صورت گرفته به طوری که در شرایط کنونی یکی از مشکلات دستگاه قضا کمبود نیروی انسانی است که دولت در برنامه ششم توسعه مکلف به حل آن شد.

وی توجه به شفافیت پرداختی، حقوق و پاداش کارکنان و مدیران را یکی از محورهای مهم برنامه ششم توسعه دانست و گفت: در شرایط کنونی بحث حقوق‌های نجومی، افکار عمومی را مشوش کرده و رهبر معظم انقلاب نیز یکی از مولفه‌های ناتمام را مسئله حقوق‌های نجومی دانستند از این رو بسیار ضروری بود که دولت و مجلس با شفافیت به این مسئله ورود کنند زیرا در شرایط کنونی در بحث حقوق‌های نجومی یک خلاء قانونی وجود داشت که خوشبختانه در برنامه ششم توسعه این خلاء‌ها برطرف و فرآیند پرداخت پاداش و حقوق منظم شده است.

قربانی ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی در حوزه تولید به بحث کشاورزی نگاه مناسبی صورت نگرفته این در حالی است که یکی از اقدامات ویژه دولت خودکفایی در تولید گندم بوده که می‌توان این مسئله را به محصولات دیگر مانند برنج تسری داد. از طرف دیگر به طور حتم منابع و اعتبارات بانکی باید در اختیار بخش تولید باشد زیرا در شرایط کنونی به علت کمبود اعتبار کارخانه‌ها با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند و این مسئله یکی از دلایل بیکاری جوانان است.

وی ادامه داد: در بودجه سالیانه با تصمیم دولت و مجلس حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار تولید قرار داده شد اما متأسفانه بر اساس آمارها حدود ۵۰ درصد از آن محقق نشده است و امروز تولید کنندگان درگیر مشکل دریافت تسهیلات هستند، از این رو به طور حتم یکی از راهکارهای رهایی کشور از درآمدهای نفتی توجه به بخش کشاورزی بوده و نگاه روستامحور و توجه به تولیدات استراتژی بسیار مهم است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای بخش کشاورزی گفت: ایجاد شبکه تلویزیونی مستقل در صدا و سیما برای تقویت کشاورزی، اختصاص ۲۵ درصد از تسهیلات بانک‌ها به حوزه کشاورزی و تشکیل صندوق حمایت از صادرات کشاورزی و ایجاد ردیف مستقل برای بیمه محصولات کشاورزی از محورهای برنامه ششم توسعه است زیرا متأسفانه بر اساس آمارها در سال‌های ۹۴ و ۹۵ کمتر از ۵۰ درصد از تعهدات صندوق‌های بیمه کشاورزی محقق شده است.

قربانی افزود: در شرایط کنونی یکی از مشکلات دیگر استان‌های شمالی کشور معضل کمبود آب است بنابراین برقدار شدن چاه‌ها، کانلیزه کردن انهار، تعادل بخشی به سفره‌های زیرزمینی، حمایت از تولیدات گلخانه‌ای و تأکید بر حفظ محیط زیست در برنامه ششم توسعه به خوبی دیده شده است البته یکی دیگر از مسائلی که در برنامه مورد توجه قرار نگرفته حذف بهره‌وری از جنگل ها بود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از نکات مثبت لایحه برنامه ششم توسعه توجه بیشتر به فرآیند نظارت بر اجرای برنامه ششم بود زیرا در دو برنامه ۵ ساله قبلی فرآیند نظارتی برای بررسی امور وجود نداشت. همچنین خوشبختانه در این لایحه توجه ویژه‌ای به حقوق بازنشستگان و تعیین تکلیف پاداش پایان خدمت آنها صورت گرفته است.

نظر شما