شناسهٔ خبر: 130857 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

درِگوشی؛

چرایی عدم انتخاب سفیر ایران در سوریه

خبر ویژه

هفته نامه «نماینده» - حدود ۵۵ روز از اتمام دوره خدمت «محمدرضا رئوف‌شیبانی» به‌عنوان سفیر ایران در سوریه می‌گذرد؛ اما هنوز گزینه جدیدی توسط وزارت امور خارجه به‌عنوان جایگزین وی معرفی نشده است و امورات سفارت کشورمان با سرپرست می‌گذرد.

«رئوف‌شیبانی» ۲۴ مهرماه امسال پس از دیدار خداحافظی خود با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به ایران بازگشت و از آن زمان هنوز سفارت مهم ایران در منطقه بدون سفیر باقی مانده است.

گفتنی است اهمیت این اقدام موجب شده است نمایندگان مجلس نیز اخیراً با دادن تذکری به «محمدجواد ظریف» نسبت به تعلل در انتخاب سفیر سوریه انتقاد کنند.

گویا یک گزینه جدی برای تصدی سفارت سوریه «حسین شیخ‌الاسلام» بوده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که مخالفت رئیس‌جمهور باعث عدم معرفی این دیپلمات سابق و مشاور فعلی وزیر امور خارجه شده است.

در همین خصوص حجت‌الاسلام «سیدصادق طباطبایی‌نژاد» دبیر گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه نیز تصریح کرده بود: «سوریه جایی نیست که کشور ما دو ماه در آن سفیر نداشته باشد و مدام برای انتصاب سفیر با رئیس‌جمهور چک و چانه زده شود؛ این مسائل به گونه‌ای نیست که از قبل قابل پیش‌بینی نباشد، می‌توانستند پیش از پایان مأموریت آقای شیبانی، فرد جایگزین وی را قطعی کنند تا دو ماه سفارتخانه بدون سفیر نباشد»

نظر شما