شناسهٔ خبر: 130836 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مستمری بازنشستگان حق آن‌هاست نه صدقه دولت!

بادامچی آن‌هایی که بیمه پرداخت کردند خود را صاحب حق می‌دانند و عدم توجه به مطالباتشان عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت. مردم صدقه نمی‌خواهند حقشان را می‌خواهند این در حالی است که صندوق‌های بازنشستگی به حال خود رها شده‌اند.

هفته نامه «نماینده»؛ محمدرضا بادامچی*/ بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان است. علت این حجم بدهی مدیریت اشتباه و غلط در دوره‌های گذشته این صندوق‌ها بوده است.

مدیران ناکارآمد اقداماتی را بدون توجه به بازپرداخت‌ها انجام داده و تصمیماتی گرفتند که تمامی بار غفلت این مدیران به دوش صندوق‌های بازنشستگی افتاده است.

عمدتاً تصمیمات در این زمینه بدون در جریان قرار گرفتن صندوق‌ها انجام می‌شد که در نهایت امروز صندوق را متحمل پرداخت‌های گزاف کرده است.

دولت تعدادی از کارخانه‌ها و واحدهایی که کارآمدی‌شان را از دست داده‌اند را بابت دیون به آن‌ها واگذار کرده است. بسیاری از واحدهای تحت مدیریت صندوق کشوری تقریباً ورشکسته هستند که البته در حال حاضر با مدیریت جدید آقای اسلامی این شرایط تا حدی در حال سروسامان دادن است. از سوی دیگر در کشور تعداد بازنشسته‌ها نسبت به شاغلین زیاد است. به‌نحوی‌که امروز از بین ۱ نفر شاغل ۴-۵ نفر بازنشسته در کشور وجود دارد. درحالی‌که باید آمار شاغلین بیش از بازنشسته‌ها مستمری‌بگیران باشد.

همچنین عایدی صندوق بابت بیمه بسیار پایین است و از نرم جهانی پایین‌تر است که این مسئله مسبب مشکلاتی در این زمینه است.

یک عده زمانی بیمه پرداخت کردند و خیلی بد است اگر صندوق در پاسخ به افرادی که امروز خواهان مستمری هستند بگوید ندارم.

افرادی که ۳۰ سال بیمه پرداخت کرده‌اند انتظار دارند بعدازاین همه‌سال صندوق آن‌ها را موردحمایت قرار دهد نه اینکه در پاسخ به مطالباتشان بگویند صندوق ورشکسته است و نمی‌تواند خواسته آن‌ها را محقق سازد.

آن‌هایی که بیمه پرداخت کردند خود را صاحب حق می‌دانند و عدم توجه به مطالباتشان عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت. مردم صدقه نمی‌خواهند حقشان را می‌خواهند این در حالی است که صندوق‌های بازنشستگی به حال خود رها شده‌اند.

عموماً شرایط صندوق‌های بازنشستگی خوب نیست. صندوق‌هایی که نسبت به دیگر صندوق‌ها از وضعیت بهتری برخوردار هستند به دلیل حمایت دولت از آن‌هاست. به‌طور مثال بیش از ۸۰ درصد پرداختی صندوق تأمین اجتماعی از طریق دولت تأمین می‌شود و چنانچه دولت دست حمایت خود را از سر این صندوق بردارد حسابی زمین می‌خورد.

صندوق‌ها در حال حاضر از مشاوران برجسته داخلی و خارجی برای به‌روز کردن طریقه مدیریتی‌اش بهره گرفته که امیدواریم این موضوع بتواند در جهت حل بخشی از این مشکل کمک کند اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که تعداد مستمری‌بگیران بیش از پرداخت‌کنندگان بیمه است که این مسئله خود می‌تواند بحران‌ساز باشد.

البته ناگفته نماند که کار بررسی بودجه ۹۶ هنوز شروع نشده و ان‌شاءالله از هفته آینده با در نظر گرفتن مسئله صندوق‌های بازنشستگی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

صندوق‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در بودجه در نظر بگیریم و اگر در بودجه نیامده باشد هم روی آن کار خواهیم کرد. صندوق‌های بازنشستگی موضوع بسیار مهمی است که عدم توجه به آن نظام امنیتی‌مان را مورد مخاطره قرار می‌دهد یک سری هستند.

*عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم تهران

نظر شما