شناسهٔ خبر: 130796 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

یک بام و دو هوای دولت در حمایت از «آزادی بیان» با شکایت از نمایندگان

هیات دولت این «یک بام و دو هوای دولت» دربارۀ بی‌تفاوتی نسبت به لغو سخنرانی منتقدان و بهره‌برداری سیاسی از لغو برخی سخنرانی‌ها ازیک‌طرف و شکایت از نمایندگان مجلس به خاطر سخنرانی‌ها و نظراتی که در صحن علنی مجلس بیان کرده‌اند از طرف دیگر گواه ادعای عدم اعتقاد دولتمردان به «آزادی بیان» است.

به گزارش هفته نامه «نماینده»؛ «روز دانشجو» مناسبت مهمی در هفتۀ گذشته بود که چهره‌های سیاسی زیادی را برای سخنرانی به دانشگاه‌های سراسر کشور کشاند. در این میان برخی از این همایش‌ها به سرنوشت سخنرانی روز اربعین «علی مطهری» در مشهد تبدیل شد؛ که البته به نظر می‌رسد از اهمیت چندانی برخوردار نبود تا توسط رئیس‌جمهور برایش نامه‌نگاری به وزرا صورت بگیرد و مایۀ تأسف و شرمساری خوانده شود.

دکتر حسن روحانی در نامه‌ای که به خاطر لغو سخنرانی «علی مطهری» به وزرای کشور و دادگستری نوشت، این اتفاق را مایه شرمساری توصیف کرده و با کنایه زدن، انتظارش از قوۀ قضائیه را حمایت از «آزادی بیان» برشمرده بود. وی آخرین بار در مراسم روز ۱۶ آذر امسال نیز انتقاد و نقادی را حق دانشجو دانست و گفت: «دانشگاه و دانشجو باید از رئیس‌جمهور ‌و سایر قوا انتقاد کند.»

رئیس دولت یازدهم در مقاطع متعدد دیگری نیز انتقاد سازنده، مفید و دلسوزانه را حق و وظیفۀ همگانی دانسته بود و یقیناً درصورتی‌که رئیس یک دولت در جمهوری اسلامی حائز چنین خصلتی باشد، امر پسندیده‌ای بشمار می‌رود.

اما با توجه به اظهارات و گلایه‌های برخی منتقدان از لغو سخنرانی‌هایشان در روز ۱۶ آذر و سایر مناسبت‌ها، گویی رویکرد مجموعۀ ریاست‌جمهوری در مقام عمل متفاوت از گفته‌هاست و آنان اعتقادی به این اصل ندارند.

یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم در آخرین جلسۀ علنی مجلس خطاب به رئیس جلسه گفت: «آقای مطهری! انتظار داشتیم روز گذشته رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر کشور که برای لغو سخنرانی حضرت‌عالی تمام‌قد وارد میدان شده و کارگروه تشکیل دادند، به لغو سخنرانی‌های متعدد دیگر نیز واکنش نشان می‌دادند.»

عضو فراکسیون ولایت مجلس در این تذکر کوتاه شفاهی توضیح داد: «روز گذشته سخنرانی‌های زیادی در سطح کشور لغو و بعضی از آن‌ها با مشکلاتی مواجه شد، اما شاهد نبودیم رئیس مجلس، وزیر کشور یا رئیس‌جمهور واکنشی نشان دهند.»

یکی از موارد مورد اشارۀ این نماینده مجلس، لغو سخنرانی «سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس است که سخنرانی‌اش در دانشگاه فرهنگیان یاسوج، علیرغم کسب تمامی مجوزهای لازم ـ حتی از معاونت سیاسی استاندار ـ لغو شد.

این «یک بام و دو هوای دولت» دربارۀ بی‌تفاوتی نسبت به لغو سخنرانی منتقدان و بهره‌برداری سیاسی از لغو برخی سخنرانی‌ها ازیک‌طرف و شکایت از نمایندگان مجلس به خاطر سخنرانی‌ها و نظراتی که در صحن علنی مجلس بیان کرده‌اند از طرف دیگر گواه ادعای عدم اعتقاد دولتمردان به «آزادی بیان» است.

باوجوداینکه طبق اصل ۸۶ قانون اساسی «نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرائی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.» اما شکایت‌هایی که از برخی نمایندگان صورت می‌گیرد نشان‌دهندۀ تناقض در رفتار و گفتار دولت است.

«محمدجواد جمالی» سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بارها در مقام بیان عملکرد این هیئت، به بررسی شکایات از نمایندگان مجلس در این هیئت اشاره کرده است که شکایات «حسین فریدون» دستیار ویژه رئیس‌جمهور یکی از محورهای همیشگی این مصاحبه‌ها است.

در همین زمینه «سیدحسین نقوی‌حسینی» به خبرنگار «نماینده» گفت: «من واقعاً قصد نداشتم که به شکایت دولت از خودم اشاره کنم؛ چون قبلاً هم از من شکایت شده و پس از بررسی در هیئت نظارت بر نمایندگان مختومه هم شده بود؛ اما چون دولت ادعا می‌کند همه می‌توانند و آزادند که دولت را نقد کنند، ما به مخالف آفرین می‌گوییم، از نقد استقبال می‌کنیم؛ لذا مجبور شدم اشاره کنم که این ادعاها واقعی نیست.»

نمایندۀ مردم ورامین گفت: «هدف من از رسانه‌ای کردن این شکایت، گفتن این واقعیت بود که شعارهای دولت برای آزادی‌های مدنی، حقوق شهروندی و اینکه رئیس‌جمهور برای لغو یک سخنرانی نامه می‌نویسد، هدفمند است. اگر این شعارها واقعی بود که علیه من اعلام شکایت نمی‌کردند، بلکه می‌گفتند آفرین که نقد کردید.»

گفتنی است تاکنون ۲ بار از این نمایندۀ اصولگرای مجلس شکایت شده است؛ نخستین شکایت که اکنون مختومه شده است به اظهارنظر «نماینده مردم ورامین» پیرامون عملکرد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برمی‌گردد که مورد شکایت «معصومه ابتکار» واقع شده بود. طبق شنیده‌های خبرنگار «نماینده» دومین شکایت نیز توسط معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به دلیل اظهارات وی در جلسه روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در جریان بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش صورت گرفته است که در حال بررسی است.

به نظر می‌رسد لغو سخنرانی نقوی‌حسینی در دانشگاه فرهنگیان یاسوج نیز بی‌ارتباط با اظهاراتش در این نطق نباشد؛ زیرا وی پیش‌ازاین دربارۀ لغو سخنرانی‌اش گفت: «قرار بود این همایش بعد از نماز مغرب و عشا در دانشگاه یاسوج برگزار شود، اما ساعت ۲ بعدازظهر گفتند نقوی‌حسینی حق ورود به دانشگاه فرهنگیان را ندارد. یک آقایی در تهران نشسته و زنگ زده، گفته است که این فردی که در مورد وزیر صحبت کرده حق ورود به دانشگاه فرهنگیان را ندارد.»

نظر شما