شناسهٔ خبر: 130795 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

قانون اقدام متقابل در اجرای برجام، تأمین‌کنندۀ عزت کشور

دهقانی فیروز آبادی.jpg با توجه به اینکه قانون مصوب در زمینۀ اجرای برجام، تأمین‌کنندۀ مصالح مردم و عزت کشور است؛ اگر نقض برجام مبرهن شود، مجلس نیز با قاطعیت بر اجرای اجزای این قانون نظارت خواهد کرد که متناسب بودن اقدام متقابل دولت به‌درستی انجام شود.

هفته نامه «نماینده»؛ کمال دهقانی فیروزآبادی*/ تصویب و اجرایی شدن قانون ISA به دلیل اینکه مغایر تعهد آمریکا مبنی بر عدم تمدید این قانون به‌شمار می‌رود، قطعاً نقض برجام است؛ لذا می‌طلبد نهادهای قانونی در کشور تصمیمات لازم را برای انجام اقدام متناسب با نقض برجام انجام دهند. در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای خواستار اجرای قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» شده‌اند.

این قانون ۲۱ مهرماه سال گذشته در مجلس نهم تصویب شده و در آن تکالیفی در خصوص جزئیات اجرای برجام برای دولت معین شده است. در ابتدای این قانون اصل را بر وفای به عهد و همکاری در چارچوب تعهدات بین‌المللی طرفین قرار داده است. همچنین موضوع دیگری که مورد تأکید قرار دارد، اینکه جمهوری اسلامی ایران خودش را بر اجرای توافقی که با کشورهای ۱+۵ امضا نموده است مقید می‌داند. بر همین مبنا نیز جمهوری اسلامی ایران در روابط دوجانبه و چندجانبه با تمامی کشورها همکاری داشته و خواهد داشت و در طول اجرای برجام نیز نشان داده است که به تمامی تعهداتش پایبند بوده و عمل کرده است.

مجلس شورای اسلامی قوۀ قانونگذار در جمهوری اسلامی است و نمایندگان مجلس علاوه بر قانونگذاری، وظیفۀ نظارت بر حسن اجرای این قوانین را نیز بر عهده دارند؛ در قانون مهمی که به آن اشاره شد، تصریح شده است که اگر طرف مقابل بدعهدی نمود بایستی «هیئت نظارت بر اجرای برجام» و «شورای عالی امنیت ملی» در این خصوص تصمیم‌گیری نمایند.

در صورتی که نظر این دو نهاد بسیار مهم این باشد که طرف مقابل بدعهدی نموده و با عدم اجرای درست تعهداتش باعث نقض برجام شده باشد، بلافاصله دستگاه‌های اجرایی می‌توانند اقداماتی را که این قانون پیش‌بینی نموده است، در جهت منافع ملی کشور و تأمین مصالح مردم انجام بدهد.

با توجه به اینکه قانون مصوب در زمینۀ اجرای برجام، تأمین‌کنندۀ مصالح مردم و عزت کشور است؛ اگر نقض برجام مبرهن شود، مجلس نیز با قاطعیت بر اجرای اجزای این قانون نظارت خواهد کرد که متناسب بودن اقدام متقابل دولت به‌درستی انجام شود. وظیفۀ ذاتی مجلس نیز همین است که بدون رودربایسی اجرای قانون را مطالبه کند.

*نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و نمایندۀ تفت و میبد

نظر شما