شناسهٔ خبر: 130777 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زیاد بودن شرکا در بحث فیش‌های حقوقی باعث عدم اقدام موثر در این زمینه شد

محمدحسین فرهنگی/43 نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حقوق‌های نجومی از جمله امور تلخ در کشور است و زیاد بودن شرکا باعث عدم اقدام موثر در این زمینه می‌شود.

به گزارش «نماینده»  محمدحسین فرهنگی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (۲۱ آذرماه ۹۵) با اشاره به حادثه ریلی در استان سمنان گفت: در اولین روز از دومین هفته کاری مجلس پس از حادثه قطار در سمنان باز هم خبری از انعکاس گزارش کمیته حقیقت‌یاب مجلس در این خصوص نیست.

وی افزود: با وجود افزایش منظم قیمت بلیت قطار عملا نظارتی بر کیفیت ارائه خدمات مختلف نیست. تأخیرهای گسترده، خرابی‌ها، ایرادهای فنی گوناگون به امری رایج در سفرهای با قطار تبدیل شده است و در روز قبل از حادثه نیز یکی از قطارها هفت ساعت تأخیر داشته و بارها بین راه خراب شده و در این فاصله حتی غذایی به مسافران داده نشده است و جبرانی برای این تأخیرها در کار نبوده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظارت بر کیفیت قطارها امری رها شده و مغفول است که مناسب است وزارت راه و شهرسازی مشخص کند با چه ساز و کاری و از چه زمانی دیگر شاهد این قبیل موارد نخواهیم بود.

فرهنگی خاطرنشان کرد: برابر اطلاعات واصله موثرترین اقدامات امداد و نجات اولیه در حادثه ریلی سمنان را خود مسافران انجام دادند. آن هم در شرایطی که قطار فاقد امکانات اولیه اطفای حریق و سایر ملزومات امدادی بوده است.

بالگرد هلال احمر دو و نیم ساعت بعد به محل حادثه رسیده و فاقد هر گونه امکان برای اطفای حریق بوده است.

وی افزود: پس از خرابی و توقف قطار تبریز - مشهد سیستم ATC به لوکوموتیو سمنان - مشهد اخطار داده است. مسئول کنترل (CTC) به راننده لوکوموتیو اعلام می‌کند که به اخطار اعتنا نکند و آن حادثه غمبار در حالی که قطار ۱۱۷ کیلومتر در ساعت سرعت داشته رخ می‌دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا مسئول کنترل و راننده قطار به اخطار توجه نکرده‌اند، اظهار داشت: علت این بی‌توجهی این بوده که اخطارهای اشتباه ATC را امری عادی و رایج می‌دانستند و هر دو بر منوال گذشته آن را دارای اهمیت ندانسته و بدان اعتنا نکردند و همان داستان قدیمی چوپان دروغگو اتفاق افتاده است.

فرهنگی خاطرنشان کرد: مسئولیت خطاهای مکرر سیستم با کیست؟ در مقطعی از اجرای پروژه بیش از دو هزار بار دستور بی‌توجهی و خاموشی ATC داده شده است. چرا در مدت‌های طولانی به رفع این ایرادات و توجیه عوامل و راه‌حل‌های جایگزین تدبیر نشده است؟

وی افزود: این روش رواج یافته که برای تسکین آلام اجتماعی چند نفر فرودست را مجازات کنند تا موقتا پوشش داده شود و باشد برای وقتی دیگر تا مدتی دیگر که مردمانی از شمال و جنوب، مرکز و شرق و غرب کشور و بیگناهان دیگری فدا شوند و آسیبی به منصب‌داران نرسد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گفته شد این روزها تلخی زیاد است و این قبیل موضوعات در مجلس کمتر مطرح شود. بسیار عجیب است زیاد بودن تلخی باید به اهتمام و جدیت بیفزاید یا باعث بیخیالی و عادی‌سازی شود؟

فرهنگی خاطرنشان کرد:‌ موضوع حقوق‌های نجومی از جمله امور تلخ است. خیر زیاد بودن شرکا باعث عدم اقدام موثر می‌شود. از مجموعه‌های مرتبط با وزارتخانه بهداشت شروع کنید تا زیر مجموعه‌های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و در مدت کوتاهی نتایج را اعلام کنید. اگر نمی‌توانید رؤسای قوا هیأت قاطعی را با اختیارات کامل تعیین کنند.

وی در پایان گفت: لازم است برکه‌های اصحاب‌الثبت را شناسایی کرده و آنها را برچینند. در اینجا نیز همانند حادثه قطار مقصران معدود و انگشت‌شمار نیستند و اگر مدعی نقص و کمبود قانون هستید صراحتا اعلام کنید تا مجلس سریعا اقدام کند. پرداخت‌ها را نظام‌مند کنید و در این میان حقوق فرهنگیان و بازنشستگان را عادلانه تأمین کنید.

نظر شما