شناسهٔ خبر: 130533 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

حق شناس در مناظره با فروزنده:

قیمت فروش نفت در دولت روحانی ۱۰۰ دلار پائین‌تر از دولت قبل شد

حق شناس 43 مناظره پسا ترامپ با حضور لطف الله فروزنده و محمد جواد حق شناس عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

به گزارش «نماینده» محمد جواد حق شناس فعال اصلاح طلب در مناظره پساترامپ که امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در این دانشگاه برگزار شد گفت: شخصیتی که به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شده و خودش را آماده قدرت در این کشور می کند خصوصیات خاصی دارد.
 
وی افزود: با این که پیش بینی ها رای اکثریت را به کلینتون می داد اما ترامپ به دلیل مکانیزیمی که در انتخابات امریکا وجود دارد توانست رای بیاورد و خودش را به نظام سیاسی امریکا تحمیل کند، ترامپ دو ماه و نیم فرصت دارد که کابینه را بچیند و به عنوان رئیس جمهور کار خود را آغاز کند اما متاسفانه گزینه هایی که به سمت آن رفته عموما چهره های ضد ایرانی هستند و رویکردشان قطعا نسبت به ایران مثبت نیست.
 
حق شناس ادامه داد: برخلاف اوباما که گرایشی به اسرائیل نداشت و به ایران نزدیک شده بود اما روزگاری که ایران در دوره ترامپ تجربه خواهد کرد زورگار سختی است. رویکرد ترامپ قطعا با اوباما فرق می کند و باید در چهار سال آینده منتظر شرایط سخت تری باشیم و نخبگان ما باید آمادگی تحمل این شرایط را داشته باشند.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه کشورهای هم پیمان امریکا برای حفظ منافعشان در تدام تحریم ها با امریکا همراه شدند گفت: قطعا کشورهایی مانند چین، روسیه و آلمان و انگلستان منافعشان تداوم تحریم ایران نیست و با رویکرد امریکا متفاوت است متاسفانه بیشتری همراهی را در این بخش و در رویکرد جدید امریکا اسرائیل دارد و بعد هم کشورهای عربی که روابط آن ها با ایران وخامت بیشتری پیدا کرده است به نظر من باید این مسائل مدیریت شود حضور ترامپ دوره ای نیست که بتوان با جنگ نرم به اهداف برسیم بلکه باید بتوانیم موقعیت خود را در عرصه بین المللی تثبیت کنیم. باید در عرصه بین الملل مواظب باشیم که صف امریکا را از دیگر کشورها جدا کنیم نباید از ضربه زدن به برجام خوشحال باشیم چون خوشحالی موجب خوشحالی اسرائیل و شیوخ عرب می شود، نباید دستاوردهایی که در برجام داشتیم را نادیده بگیریم. این که ترامپ اعلام کرده برجام را پاره می کند ما نباید اجازه دهیم برجام با شکست مواجه شود چون ضربه زیادی به کشور می خورد.
 
وی در خصوص عدم سرمایه گذاری هیئت اقتصادی که از اوایل دولت یازدهم تاکنون به ایران آمده اند گفت: دلیل این که تاکنون سرمایه گذار خارجی در ایران نداشتیم این است که هر کسی می خواهد کار اقتصادی کند باید امنیت داشته باشد چون سرمایه به شدت ترسو است و تا امنیت برقرار نشود سرمایه گذاری نمی کنند.
 
حق شناس با اشاره به مفاسد اقتصادی در کشور گفت: امروز بحث فساد فقط مسئله حقوق های نجومی نیست بلکه فسادهای اقتصادی بزرگترین مشکل کشور شده است این که یک رئیس بانک ۲۶۰ میلیون تومان حقوق بگیرد اشتباه است و باید این پول ها بازگردانده شود اما فقط نباید در مورد حقوق های نجومی صحبت کنیم چون فسادهای اقتصادی همه موارد فساد را در برمی گیرد چرا در مورد املاک تهران سکوت می کنیم؟ یک قطعه زمین در ولنجک واگذار شده که تفاوت آن سه میلیارد تومان است که شهردار آن را به یکی از همراهان سیاسی خود هبه کرده است. این که شما می گویید فقط حقوق ها باید مشخص شود آیا این حقوق ها فقط مدیران را در برمی گیرد نباید حقوق عموم مردم و مقامات قضایی هم مشخص شود حتی به نظر من باید دریافتی های امام جمعه ها نیز که بیش از هزار نفر هستند اعلام شود.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: شخصی ۲۲ میلیارد تومان سود حساب بانکی دارد که باید شفاف شود اما مسئله این است که نباید در این مورد حرف بزنیم مشکل اصلی ما برجام و ترامپ نیست مشکل ما در این کشور است.
 
وی در مورد فرصت سوزی سه ساله دولت یازدهم گفت: بی انصافی است که بگوییم سه سال فرصت از دست رفته دولت در حوزه هایی توفیقاتی داشته اما در برخی حوزه ها نتوانسته اما در عین حال باید مقایسه کرد که نفت را در دولت دهم ۱۳۰ دلار می خریدند اما الان ۳۰ دلار می خرند.
 
حق شناس در پاسخ به سوال دانشجویی که گفت سه سال است که داریم خون دل می خوریم گفت: تشکر از صراحت صحبت و خون دل خوردن شما، اما آیا همان هشت سالی که احمدی نژاد کشور را به نابودی کشاند خون دل خوردید؟ شما معتقدید در این سه سال همه چیز نابود شده برای سه هزار میلیارد تومان هم نگران شدید من هشت سال فریاد زدم اما کسی حرفم را نشنید درست است من هم مقصرم.
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص اختلاس هشت هزار میلیاردی گفت: وقتی این اختلاس پیش آمد همه ما به آن معترض شدیم اما برای اینکه بتوانیم با این مسائل مبارزه کنیم نیاز به آزادی بیان داریم که این آزادی باید در مجلس و رسانه تامین شود نه اینکه شبانه یک نفر را جلوی خانه اش بگیرند به اتهام این که اعتراض کرده است ما حتی اجازه نمی دهیم یک نماینده مجلس حرفش را بزند.
 
وی در پاسخ به صحبت های فروزنده که گفت اگر به فکر انتخابات هستید ما چک سفید امضا می دهیم گفت: از این که فکر رای ما هستید متشکریم اما انتخابات مجلس نشان داد که ما در کجا قرار داریم من مخالفتی با این که دولت جوان شود ندارم اما باید برای همه این مسائل برنامه ریزی شود.

نظر شما