شناسهٔ خبر: 130367 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واکنش اصلاح طلبان و مسئولان دولتی به طرح تمدید تحریم ۱۰ساله ایران در سنای آمریکا

کنگره آمریکا تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله آمریکا علیه ایران واکنش برخی فعالان اصلاح طلب و مسؤولان دولتی را به همراه داشت .

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به تمدید تحریم «ISA» علیه ایران از سوی آمریکا گفت: این اقدام نقض برجام از سوی آمریکاست و در واقع آنها نقض عهد، اخلاق و انصاف انجام دادند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و هیئت نظارت بر برجام باید در مقابل این اقدام واکنش نشان دهند، افزود: شورای عالی امنیت نیز باید در برابر این نقض عهد، اقدام متقابلی را طبق قانون انجام دهد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به تمدید تحریم‌های ایران بعد از برجام توسط امریکا، اظهار کرد: امریکا شیطان است و در سراسر وجودش شیطان لانه کرده از این رو خیانت و جنایت آنها تعجب ندارد بلکه هر زمانی که صداقت و امانت از آنها دیده شد باید تعجب کرد.

وی ادامه داد: زمانی که اوباما در سازمان ملل می‌گوید رهبر ایران مسئله بمب اتم را تحریم کرده و بعد از دو روز حرف خود را پس می‌گیرد چه توقعی است که نقض برجام نکند.

حجت‌الاسلام اکرمی تصریح کرد: ما در عین حالی که مذاکره کردیم و مذاکره خواهیم کرد نباید به امریکایی ها اعتماد کنیم زیرا آنها غیر قابل اعتماد هستند و ما باید کار خود را به درستی انجام دهیم البته این موضوع صرفاً به دولت ختم نمی‌شود بلکه همه باید ملت ایران باید برای کشور دلسوزی و خیرخواهی کنند.

وی  تاکید کرد: باید همه به شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل توجه و در راستای پیشبرد این مهم  عمل کنیم تا دشمن نیز ناکام‌تر از گذشته شود.

مواضع مسئولان دولتی در قبال آمریکا ناشیانه بود

همچنین سعید یاری "رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان" درباره اقدام اخیر کنگره آمریکا در تمدید تحریم ایران، گفت: جمهوری اسلامی تعهدات خودش را در قبال برجام عملیاتی کرد و صفر تا صد تعهداتش را در قالب فرایند راستی‌آزمایی انجام داد اما متأسفانه طرف مقابل آنطور که شایسته برجام و نحوه همکاری جمهوری اسلامی بود تعهداتش را عملیاتی نکرد و تنها ۱۵ الی ۱۰ درصد تعهداتش را عملیاتی کرد. اتاق سوئیفت تنها در قالب پیامک عمل می‌کند.

یاری با بیان اینکه تمدید تحریم‌ها شامل حوزه‌های سنگین اقتصادی و بازرگانی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر این قانون در زمان ریاست‌جمهوری اوباما امضا شود عملاً نقض برجام است. رفتار آمریکا در قبال برجام یک رفتار پارادوکسیکال است. در واقع اوباما به برجام علاقه نشان می‌دهد اما ضد آن عمل می‌کند و این نقض آشکار برجام است اما ممکن است توپ را در زمین مقابل بیندازد تا ترامپ بر سر کار بیاید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره واکنش احتمالی ترامپ درباره برجام گفت: سخنان ترامپ درباره پاره کردن برجام، جنگ روانی و خوراک پوپولیستی بود و اگر وی در اریکه قدرت قرار بگیرد باید براساس عقل و منطق عمل کند لذا برجام پاره نمی‌شود و بعید بنظر می‌رسد ترامپ هم این قانون را تمدید کند و باید شاهد رویکرد جدیدی از ناحیه آمریکا باشیم.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه در صورت امضاء شدن این قانون، دولت باید اقدمات کاربردی را در دستور کار قرار دهد، متذکر شد: متأسفانه مسئولین دولتی در اقدامی ناشیانه مواضعی سوخته مطرح می‌کنند که صفر تا صد هسته‌ای را احیاء می‌کنیم. اگر صفر تا صد هسته‌ای را روانه انبارها کردیم و قلب رآکتور اراک را هم که با بتن پر شده احیاء کنیم، نظام سلطه سر جایش قرار دارد و مدعی برخورداری از حق وتو است و باید در خوش‌بینانه‌ترین حالت دوباره به مذاکره بپردازیم و نهایتاً برجام دیگری امضاء شود.

یاری افزود: همه انتظار داشتند که در قبال تندوری آمریکا مواضع جدید گرفته شود اما متأسفانه علی‌اکبر صالحی تنها به توان ما به احیای فناوری هسته‌ای بسنده کرده و گارد ما را باز گذاشت که خروجی آن فشارهای مجدد و  مذاکره دوباره می‌شود و این یک گاف سیاسی بود. جمهوری اسلامی اقدامات فراتر از هسته‌ای را می‌تواند در دستور کار قرار دهد.

نظر شما