شناسهٔ خبر: 130283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

موافقت مجلس سنای آمریکا برای بررسی لایحه تمدید تحریم‌های ایران

سنا بعد از اینکه مجلس نمایندگان آمریکا اوایل ماه جاری با اکثریت قاطع به تمدید قانون تحریم های ایران به مدت یک دهه دیگر رأی داد، روز گذشته (سه شنبه) مجلس سنای این کشور نیز اعلام کرد که این مسئله را بررسی کرده و به رای می‌گذارد.

به گزارش «نماینده» دفتر اطلاع رسانی مجلس سنا طی یک بیانیه توییتری اعلام کرد: «سنا موافقت کرد تا لایحه مجلس نمایندگان را برای تمدید تحریم‌های ایران، در دستور کار خود قرار دهد. سناتور (میچ) مک‌کانل (رهبر اکثریت سنا) گفت که ممکن است این طرح این هفته به رای گذاشته شود»
 
«هری رید» رهبر دموکرات‌ها و اقلیت در سنا نیز تاکید کرد نمایندگان دموکرات مخالفتی با بررسی این طرح ندارند.
 
 این اما انتهای کار نبود چرا که پس از اعلام موافقت مجلس سنا برای بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران  خبرگزاری رویترز با انتشار خبری  نوشت که انتظار می‌رود که کاخ سفید هم با این طرح موافقت کند.
 
نکته جالب توجه آن جا بود که  جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی دررابطه با تمدید این تحریم‌ها گفت: ما بارها گفته‌ایم که دولت آمریکا همچنان اختیارات لازم برای تحمیل تحریم‌های بیشتر بر ایران را دارد. ایران به رغم قطعنامه شورای امنیت موشک بالستیک آزمایش می‌کند و از تروریسم حمایت می‌کند. شواهدی وجود دارد که ایرانی‌ها به قواعد پذیرفته شده حقوق بشر احترام نمی‌گذارند. تمام این‌ها دلایلی است که ایران می‌تواند موضوع تحریم‌های مالی قرار گیرد، این اتفاق توسط دولت اوباما علیه دولت ایران و سایر نهادهای این کشور انجام شده است. بنابراین ما اختیارات لازم را برای تحریم ایران داریم.
 
گفتنی است که نهایی شدن تمدید این تحریم‌ها عملاً به معنای وضع تحریم‌های جدید بوده که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند چنان‌چه در  بر اساس بند ۲۴ برجام، آمریکا و اتحادیه اروپا اظهار می‌کنند که لیست جامع و کامل تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای در ضمیمه دوم برجام آمده است که در بند ۲۶ درباره آن این‌چنین  بیان شده است:
     
  «دولتمردان آمریکا مطابق با نقش رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن و دوباره اعمال کردن تحریم‌هایی که در ضمیمه دوم مشخص شده است خودداری می‌کنند. فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام.»
 
پس از منظر برجام هرآنچه از تحریم‌ها که در ضمیمه دوم بیان شده است، تحریم مرتبط با هسته‌ای بوده و آمریکا تعهد داده است که از اعمال و بازگرداندن آن‌ها خودداری کند.
 
ناگفته نماند که رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این در دیدار با فرماندهان و و بسیجیان، وضع تحریم‌های جدید را نقض برجام خوانده و تصریح کرده بودند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.
 
به همین جهت و با توجه به شرایط فعلی به نظر می‌رسد که مسئولان سیاست خارجی دولت یازدهم و ستاد پیگیری اجرای برجام با کنار گذاشتن انفعال، در صورت نقض برجام مطابق با بند سوم مصوبه مجلس شورای اسلامی عمل کرده و واکنش درخوری به اقدامات خصمانه آمریکا نشان دهند.

نظر شما