شناسهٔ خبر: 130111 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مشکلات مردم قربانی حاشیه های یک نفر

صحن مجلس اصلاح‌طلبان مجلس دهم که مصاحبه‌های حمایتشان از سخنرانی «علی مطهری» همان ظهر روز اربعین آغاز شد، تأثیر به‌سزایی در دامن زدن به این خبر داشتند و خوراک بسیار زیادی را برای رسانه‌های همسو با آنان ایجاد کرد. در ادامۀ حمایت از این حاشیه‌سازی سیاسی نیز فراکسیون امید مجلس، این هفته تمام انرژی‌اش را مصروف این مسئله نمود و با برگزاری جلسه‌ای، به اعضای خود فرمان حملۀ چندجانبه به وزرای مربوط را اعلام کرد.

انتشار خبر لغو یک سخنرانی در مشهد، این روزها به داغ‌ترین سوژه رسانه‌ها تبدیل شد؛ تا جایی که به‌راحتی توانست گوی سبقت را از نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ربوده و حجم زیادی از اخبار و تحلیل‌ها را به خود معطوف نماید.

حتی لغو این برنامه، در کمتر از ۷۲ ساعت منجر به اظهارنظر رؤسای قوا شد و انتشار همین نظرات توسط رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس دستگاه قضا واکنش‌هایی نیز از جانب مردم و نمایندگان مجلس را در پی داشته است.

نمایندگان مجلس معتقدند سطح اهمیت این موضوع، اصلاً در اندازه‌ای نیست که ضرورتی به این همه فضاسازی برایش وجود داشته باشد و چه بسا این انرژی باید مصروف رفع مشکلات واقعی مردم شود.

*فرمان حمله توسط فراکسیون امید برای نطق، تذکر، سؤال، بیانیه و شکایت

اصلاح‌طلبان مجلس دهم که مصاحبه‌های حمایتشان از سخنرانی «علی مطهری» همان ظهر روز اربعین آغاز شد، تأثیر به‌سزایی در دامن زدن به این خبر داشتند و خوراک بسیار زیادی را برای رسانه‌های همسو با آنان ایجاد کرد. در ادامۀ حمایت از این حاشیه‌سازی سیاسی نیز فراکسیون امید مجلس، این هفته تمام انرژی‌اش را مصروف این مسئله نمود و با برگزاری جلسه‌ای، به اعضای خود فرمان حملۀ چندجانبه به وزرای مربوط را اعلام کرد.

یک عضو هیئت‌رئیسۀ فراکسیون امید در همین رابطه با اشاره به جلسۀ ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه شورای مرکزی این فراکسیون، از مصوبه‌ای برای بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های نمایندگان در حمایت از سخنرانی این نمایندۀ مردم تهران خبر داد.

«پارسایی» از چند محور به عنوان رویکردهای پیش روی نمایندگان این فراکسیون یاد کرد و گفت: «مقرر شد اعضای فراکسیون در جلس علنی مجلس در قالب نطق و تذکر نسبت به لغو سخنرانی آقای مطهری در مشهد موضع‌گیری کنند.»

سخنگوی فراکسیون امید افزود: «همچنین مقرر شد طرح سؤال از وزرای دادگستری، اطلاعات و کشور در دستور کار اعضا قرار بگیرد؛ البته بیانیه‌ای در این خصوص نیز صادر خواهد شد که این بیانیه منحصر به فراکسیون نخواهد بود و در صورتی که به حد نصاب برسد، در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.»

نمایندۀ مردم شیراز در نهایت طرح شکایت از عوامل لغوکنندۀ برنامه به کمیسیون اصل ۹۰ را نیز از دیگر برنامه‌های اعضای فراکسیون برشمرد.

*حمایت تمام‌قد رئیس مجلس از نائب دومش

به‌هرحال این دستور فراکسیونی شورای مرکزی امید، اثرات و تبعات خودش را در نطق‌های میان دستور نمایندگان نشان داد و بخشی از وقت مجلس صرف دامن زدن به ابعاد این موضوع گردید. ضمن اینکه «علی لاریجانی» نیز در دفاع از برادر همسرش که در اجلاسیۀ اول این دوره از مجلس ردای نائب‌رئیسی بر تن دارد به نوعی سنگ‌تمام گذاشت.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور روز سه‌شنبه، در کنار موضع‌گیری‌های مهمی همچون حضور پرشور مردم در پیاده‌روی اربعین، سنگ‌اندازی مجلس آمریکا در قبال اجرای برجام و جنگ‌افروزی‌های منطقه‌ای، از لغو سخنرانی «علی مطهری» ابراز تأسف نمود.

اینکه رئیس‌جمهور، وزیر کشور، رئیس مجلس و جمع کثیری از نمایندگان مجلس سایر مشکلات کشور را کنار نهاده و لغو یک سخنرانی را به اولویت نخست کشور تبدیل نموده‌اند واکنش بخشی از مردم فعال در شبکه‌های اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس را برانگیخته و نسبت به این تغییر اولویت‌ها واکنش نشان داده‌اند.

* عصبانیت مردم از فسادهای اقتصادی و اختلاس‌ها در دولت

حجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه» نمایندۀ مردم ملایر در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» اظهار داشت: «یکی از آسیب‌هایی که ما باید از وقوع آن جلوگیری کنیم و نگذاریم بیش از این رخنه کند، این است که برای موضع‌گیری‌ها و صرف وقت در صحن علنی مجلس، نیازمندی‌ها و مطالبات اساسی ملت مد نظر قرار نگیرد.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: «بالاخره هر فردی با یک گرایش سیاسی وارد مجلس می‌شود، اگر بخواهد نظرات شخصی و مطالبات صنفی خودش را بیان کند، این کم‌لطفی به مردم است؛ ما نمایندۀ ملت هستیم و این ملت امروز مشکل اقتصادی و معیشتی برایشان مهم است. امروز مردم از اختلاس‌ها و فسادهای مالی که بعضاً در دولت اتفاق می‌افتد، به‌شدت عصبانی‌اند.»

این عضو فراکسیون ولایت پس از ذکر این مقدمه گفت: «در صندوق ذخیرۀ فرهنگیان ۸ هزار میلیارد از حقوق و مطالبات فرهنگیان حیف و میل شد! اینها باید در دستور کار قرار بگیرد و در نطق‌ها و صحبت‌های نمایندگان مطرح شود تا بتوانیم هم حساسیت همکاران را بالا ببریم، هم به سرانجام و نقطۀ جامعی برسیم.»

وی در پایان این مصاحبه، پرداختن به مواردی که مسائل جزئی به‌شمار می‌روند و به‌جز اتلاف وقت مردم و مجلس هیچ هدف دیگری دنبال نمی‌کند را کم‌لطفی به مردم دانست.

* مشکلات مملکت اینها نیست

حجت‌الاسلام «سیدصادق طباطبائی‌نژاد» نمایندۀ مردم اردستان نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» علی‌رغم اذعان به ضرورت رسیدگی به اطراف این قضیه و بررسی احتمال وجود عمد در هزینه‌تراشی برای کشور، معتقد است: «مسائل مملکت اینها نیست؛ افرادی که این‌گونه اتفاقات را مطرح نموده و هزینه‌تراشی می‌کنند، از هر قشر، صنف یا سلیقۀ سیاسی باشند حتماً نادانی می‌کنند.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: «این افراد با بزرگنمایی چنین اتفاقات کم‌اهمیتی، در مسیر مصلحت مملکت حرکت نمی‌کنند. به‌هرحال مملکت مشکلات مهم‌تری نسبت به این موضوعات دارد و این مسئله را می‌شود بسیار راحت‌تر از مسیر فعلی حل کرد.»

دبیر فراکسیون روحانیت مجلس همچنین از تهیۀ نامه‌ای خطاب به «علی مطهری» توسط این فراکسیون خبر داد و گفت: «ایشان در نامه‌ای که به رئیس‌جمهور نوشته‌اند، نسبت به نمایندۀ ولی فقیه در استان خراسان و امام جمعۀ مشهد ایجاد ایهام نموده‌اند و با توجه به اینکه دلیلی هم برای اثبات این ادعا ندارند، باید به فراکسیون روحانیت و به جامعۀ روحانیت پاسخگو باشد.»

نظر شما