شناسهٔ خبر: 130057 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دولت مکلف به پرداخت بدهی ۱۲۰ هزار میلیاردی تأمین اجتماعی

بیمه 43 رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس ضمن تأکید بر اینکه دولت مکلف به پرداخت بدهی ۱۲۰ هزار میلیاردی تأمین اجتماعی است، گفت: ۵ میلیون نفر در کشور از دو یا سه محل بیمه هستند.

به گزارش «نماینده» حمیدرضا حاجی بابایی در گردهمایی کارگری استان همدان به مناسبت سالروز تصویب قانون کار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، با بیان اینکه در اربعین بزرگترین حرکت تاریخ انجام شد، اظهار کرد: راهپیمایی در مسیر ۸۰ کیلومتری و در چند مسیر نشان می‌دهد که اباعبدالله (ع) قلب تاریخ و جهان است.

وی ادامه داد: زیبایی‌های همه معصومان در روز عاشورا در کربلا و در امام حسین (ع) تلألو پیدا کرد و پس از گذشت یک‌هزار و ۴۰۰ سال تشعشع آن نمایان می‌شود زیرا امام حسین (ع) تنها برای شیعه نیست، بلکه برای اسلام و جهان است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج با بیان اینکه بسیجی کسی است که زیاد کار می‌کند و کم می‌خورد، ادامه داد: این روزها نهضتی وجود دارد که زیاد می‌خورند، اما هیچ کاری نمی‌کنند، حتی خود را رئیس کسانی که کم می‌خورند نیز می‌دانند.

وی با بیان اینکه نهضت امام حسین (ع) نهضت خدمت‌رسانی به جامعه بود، افزود: شما کارگران باید خدا را شاکر باشید که نتیجه زحمات و کار خود را می‌خورید، زیرا امام حسین (ع) در راه اینکه هر کس نتیجه کار خود را بخورد، شهید شد.

حاجی بابایی با بیان اینکه جامعه کارگری جزو پرافتخارترین و مقدس‌ترین قشر جامعه از نگاه اسلام است، تأکید کرد: همیشه در مجلس چند گروه جزو خط قرمزهای من بوده که یکی از آن‌ها جامعه کارگری است.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری که گرمی‌ و سردی‌ زندگی را سپری می‌کند، باید در رفاه نسبی باشد، ادامه داد: از چهار ماه پیش برنامه ششم توسعه پیگیری می‌شود.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس با بیان اینکه برنامه ششم توسعه فراز و فرودهای فراوانی دارد، افزود: از ۲۰ سال پیش شاهد برنامه‌های گوناگون بوده‌ام، اما این برنامه ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: زمانی که نوشتن برنامه ششم توسعه آغاز شد، اعتقادات گوناگون وجود داشت و حتی برخی معتقد بودند که نباید برنامه‌ای وجود داشته باشد.

حاجی بابایی با بیان اینکه دو ماه بر روی برنامه ششم توسعه کار می‌کردیم اما باز نگران نتیجه برنامه بودیم، بیان کرد: مسؤولان نظام نیز برای برنامه ششم توسعه ورود پیدا کردند.

وی با بیان اینکه مقرر شد برنامه ششم به دو طریق نوشته شود، افزود: روش نخست اینکه دولت لایحه بیاورد و یا کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را مفصل و مشروح بنویسد که در این راستا راهکار دوم از سوی دولت پذیرفته شد.

نماینده مردم همدان در مجلس با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه می‌خواهد چرخ جامعه را بچرخاند، افزود: مسائل گوناگون و کلیدی وجود دارد که این مسائل باید نوشته‌ شود تا پژوهشگاه‌ها روی آن کار کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس با تأکید بر کامل بودن برنامه ششم توسعه اضافه کرد: بر این اساس به تمام کسانی که در ۳۷ سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق مجلس بودند و اقتصاددان‌ها و دانشگاه‌های برتر نامه زده و از آن‌ها برنامه درخواست کردیم.

وی با بیان اینکه انبوهی از کارهای پژوهشی با نگاه‌های گوناگون انجام‌ شده است، ادامه داد: پنل‌هایی در مجلس تشکیل شد و از زبده‌ترین اقتصاددان‌ها در خصوص مسائل بانکداری و امور مالی همفکری خواستیم.

حاجی بابایی با تأکید بر اینکه باب پژوهش برای همه باز بود و با تک تک وزرا جلسه داشتیم، ادامه داد: هم‌اکنون برآنیم برنامه‌ در حال تدوین، بهترین برنامه از نظر پرداختن به مسائل و مشکلات مبتلا به مردم است.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها بازنشسته در کشور حرف‌های زیادی دارند، افزود: اگر در برنامه ششم توسعه چند قله وجود داشته باشد، یکی از این قله‌ها تأمین اجتماعی است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس افزود: دولت را مکلف کرده‌ایم تا در مدت ۵ سال کل بدهی‌های تأمین اجتماعی معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را پرداخت کند.

وی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه گام‌های کلانی برداشته‌ شده و از حق مردم دفاع شده است، افزود: وقتی مطابق تورم حقوق‌ها اضافه می‌شود، در صورت دیرکرد در پرداخت حق کسی به مدت دو سال، باید مطابق با تورم سود را نیز پرداخت کرد.

حاجی بابایی با بیان اینکه پرداخت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی باید از محل میعانات و ... انجام شود، بیان کرد: اگر هر سال ۲۴ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی تزریق شود، دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل سازمان تأمین اجتماعی این است که وقتی در مجلس برنامه‌هایی تصویب می‌شود، این سازمان را بدهکارتر از گذشته می‌کند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه همه ملت ایران باید بیمه شوند، ادامه داد: یک دسته که هیچ پولی ندارند را دولت باید از محل پول نفت بیمه کند، دسته دوم شامل لشگری‌ها و کشوری‌ها باید ۷ درصد خود و ۲۳ درصد کارفرما را بپردازد و دسته سوم که پول دارند، همه پول بیمه خود را پرداخت کنند.

وی با اشاره به این اینکه در بخش سلامت و درمان مسیر نادرستی طی می‌شود و این مسیر نمی‌تواند ادامه پیدا کند، افزود: مسیر سلامت و درمان مسیر صحیحی نیست زیرا هر روز یک فرو چاله عظیمی را جلوی چشم دارد.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه در بحث بیمه مشکلات جدید وجود دارد، تصریح کرد: ۵ میلیون نفر در کشور از دو یا سه محل بیمه هستند و در این حوزه کار بی‌سر و سامان است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای سامان دادن به مسئله بیمه و سلامت در دستور کار است، افزود: نباید وقتی محلی آباد می‌شود، نقطه دیگری را خراب کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس در ادامه در خصوص قانون کار با بیان اینکه اگر قرار است قانون کار تغییر و اصلاح شود، نباید یک سرسوزن حق از مظلوم‌ترین قشر مورد خطاب قانون کار ضایع شود، تأکید کرد: بنده با برده کاری و با چنین برخوردهایی مخالف هستم و فرقی نمی‌کند که فرد کارگر یا کارمند باشد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که در مجلس هفتم قانون مدیریت خدمت کشوری که به سمت عدالت می‌رفت، نوشته شد برخی مسائلی را مطرح کردند، افزود: سئوال شده که در بحث حقوق‌های نجومی چه کسی مقصر است اما در واقع باید پرسید چه کسی مقصر نیست؟

حاجی بابایی با بیان اینکه حداقل حقوق یک کارمند حدود یک‌ میلیون تومان است، با کنایه گفت: برخی را خداوند از آسمان نازل کرده و ۵۰ میلیون، ۶۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون حقوق دریافت می‌کنند و سیر هم نمی‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه با هیچ تفکری تعارف ندارم، اما انسان اگر دین ندارد، باید آزاده باشد، افزود: یک گناه کبیره وجود دارد که خداوند قول داده که در همین دنیا آن حق را بگیرد و آن گناه ظلم است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس با تأکید بر اینکه باید ریشه این مسائل سوزانده شود، ادامه داد: بزرگترین اشتباه این است که مسائل مربوط به فساد را سیاسی می‌کنیم در حالی‌ که باید ریشه کسی که فساد مالی داشته، ولو با هر تفکری را سوزاند.

وی با اشاره به اینکه امروز بازنشستگان، کارگران و کارمندان دو درد دارند، افزود: درد نخست این است که حقوق و پول دریافتی کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد و دوم اینکه وقتی مبلغ حقوق‌های نجومی را می‌بینند، برای آن‌ها دردآور است.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در مجلس بیان کرد: برای پرداخت حقوق کارگران و کارمندان گفته می‌شود که پول نیست اما برای حقوق‌بگیران نجومی پول هست.

وی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم سوسیالیستی رفتار شود، بلکه باید عدالت باشد، افزود: عدالت یعنی هر کس سر جای خود باشد.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه انسان در زندگی خود باید بررسی کند که چقدر عدالت را اجرا کرده است، افزود: وقتی همه‌ چیز جلوی دست انسان بود و از آن‌ سوءاستفاده نکرد، می‌توان گفت چنین فردی آدمیت داشته است.

وی بیان کرد: برخی اعتقاد دارند و می‌گویند من باید ۱۰۰ میلیون بگیرم زیرا حق من است و من نباشم کشور فرو می‌ریزد.

نظر شما