شناسهٔ خبر: 130021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وال‌استریت‌ژورنال:

مساله کره شمالی از اولویت‌های «ترامپ» خواهد بود

کره شمالی 43 یک روزنامه آمریکا ضمن اشاره به مساله کره شمالی برای این کشور نوشت، رئیس جمهور کنونی آمریکا مقابله با کره شمالی را از اولویت‌های امنیت ملی برای دولت بعدی می‌داند.

 به گزارش «نماینده» روزنامه وال استریت ژورنال در یادداشتی ضمن اشاره به مشکل آمریکا و کره شمالی نوشت، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مساله کره شمالی را از اولویت‌های امنیت ملی برای دولت آینده آمریکا می‌داند.

در ادامه وال استریتفزود، راهبرد اوباما در قبال کره شمالی راهبرد صبر بود و تیم دولت اوباما وارد مذاکرات سطح بالا با کره شمالی نشد و منتظر ماند تا کیم جوگ اون رهبر کره شمالی خودش نشان دهد که برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای متعهد است.

اما اکنون دو دولت اوباما و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا نگرانند سرعت توسعه تسلیحات کره شمالی آنقدر پیش برود که نیازمند راهبردی خصمانه‌تر باشد.

اوباما روز دوشنبه گفته بود اگر دولت آمریکا عقب بنشیند و اجازه دهد رهبر کره شمالی همچنان در مساله اتمی پیشرفت کند، در نهایت کیم جونگ اون فردی خواهد بود که با چنین قابلیت‌هایی برای آمریکا غیرقابل پذیرش است.

در ادامه یادداشت آمده است، اتخاذ راهبردی برای مقابله با کره شمالی پیچیده است و در کشورهایی که با آمریکا همکاری می‌کنند شامل کره جنوبی و یا چین ایجاد مشکل خواهد کرد.

نویسنده در ادامه نوشت، برنامه هسته‌ای کره شمالی رو به پیشرفت است و بر تعداد موشک‌های این کشور افزوده شده است بنابراین گزینه دولت بعدی آمریکا در تقابل با کره شمالی محدودتر می‌شود.

نویسنده معتقد است دولت ترامپ ابتدا و قبل از اعمال فشارهای بیشتر باید نشان دهد برای به کارگیری رویکرد دیپلماتیک تلاش می‌کند. وی اقدامات بعدی را شامل افزایش فشار اقتصادی بر کره شمالی و قطع روابط بانکی با این کشور عنوان کرد.

این روزنامه آمریکایی نوشت، بزرگترین اقدامی که آمریکا در قبال کره شمالی می‌تواند اتخاذ کند، جلب موافقت چین برای قطع صادرات زغال سنگ کره شمالی است که عظیم‌ترین منبع درآمد این کشور است.

وال استریت ژورنال ادامه داد، چین در مساله کره شمالی اهمیت دارد و پیش از این هم اقداماتی صورت گرفت که از آن جمله تحریم عضو حزب کمونیست چین و خانواده‌اش به دلیل کمک به برنامه اتمی کره شمالی بود.

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در این رابطه گفت، بدون کمک چین استفاده از ابزارهایی شامل تحریم و راه دیپلماتیک علیه کره شمالی کارساز نیست.

وال استریت، گزینه دیگر برای آمریکا در تقابل کره شمالی  را راه نظامی عنوان کرد اما در ادامه تاکید کرد، گزینه نظامی هم بدون توافق چین می‌تواند به بحران امنیتی در منطقه تبدیل شود.

نظر شما