شناسهٔ خبر: 129961 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نقش مردم در کاهش آلودگی هوا

حیدر علی عبادی باید اولین و مهم‌ترین گام برای مبارزه با آلودگی هوا را مردم بردارند. نقش مردم در کاهش آلودگی هوا انکارنشدنی است و اگر آن را جدّی بگیرند به‌طور قطع می‌توانیم افق روشنی برای هوای کلان‌شهرها و تمامی نقاط کشور متصور شویم.

«نماینده»؛ حیدرعلی عبادی */ بحث آلودگی هوا موضوع پیچیده‌ای است که شاید بتوان گفت معلول آن افزایش و توسعه شهرنشینی است. عدم برنامه‌ریزی صحیح و چاره‌اندیشی برای زندگی جمعیت توسعه یافته امروز شاید یکی از مواردی است که از سوی متولیان امر نادیده گرفته شده است. ازجمله مواردی که به این مسئله دامن می‌زند، می‌توان به گسترش شهرنشینی همراه با ضایعات آلودگی زیست‌محیطی، نزدیکی کارخانه‌ها به‌محل زندگی مردم و سوخت نامناسب آنها و از همه مهم‌تر ترافیک و آلودگی ناشی از آن پرداخت.

از سوی دیگر تغییر ساختار و سبک زندگی افراد، مؤلفه دیگری است که آلودگی هوا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد چراکه مردم برای سوخت خودروها نیازمند استفاده از سوخت فسیلی هستند یا از بخاری گازی و نفتی برای فصول سرد استفاده می‌کنند. تمامی عوامل دست به دست هم می‌دهند تا بر شدت میزان آلودگی هوا بیفزایند. هرچند که تعطیلی مدارس که تقریباً هرساله در فصل سرما صورت می‌گیرد، نمی‌تواند مسکن خوبی برای کاهش میزان آلودگی هوا باشد.

باید به این نکته توجه داشت که باید اولین و مهم‌ترین گام برای مبارزه با آلودگی هوا را مردم بردارند. نقش مردم در کاهش آلودگی هوا انکارنشدنی است و اگر آن را جدّی بگیرند به‌طور قطع و یقین می‌توانیم افق روشنی برای هوای کلان‌شهرها و تمامی نقاط کشور متصور شویم. باید از خودمان شروع کنیم. افراد لازم است به‌عنوان اولین اقدام استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه وسایلی که کمترین میزان آلودگی همچون مترو را دارند، استفاده کنند. با فرهنگ‌سازی در جامعه می‌توانیم رفته‌رفته این مسئله را جا بیندازیم که استفاده از وسیله نقلیه عمومی تا چه اندازه در روند کاهش آلودگی هوا می‌تواند نقش داشته باشد. اینکه هر موتورسیکلت ۵ برابر یک وسیله نقلیه آلودگی محیط‌زیستی ایجاد می‌کند یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن به‌صورت مبسوط پرداخته شود. از سوی دیگر باید از مسئولان بخواهیم که حداقل دلشان به حال خود و خانواده‌شان بسوزد تا کمی آلودگی هوا را جدّی بگیرند.

جلوگیری از سوخت مازوت در کارخانه‌ها و همچنین استفاده از سوخت‌های فسیلی نیز مهم دیگری است که نباید آن را از یاد برد و اگر به هر دلیلی تاکنون رعایت نشده است از این پس باید جدّی گرفته شود. البته تحولات خوبی طی چند سال گذشته در سوخت مصرفی کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و معادن بزرگ کشور همچون کارخانه ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان افتاده است و آن کنترل مصرف سوخت‌های غیراستاندارد و سوخت مازوت است. با اقدامات قابل قبولی که ظرف یکی دو سال گذشته سازمان محیط‌زیست انجام داده، استان اصفهان شاهد تعداد روزهای آلوده کمتری در سال نسبت به گذشته بوده است.

از سوی دیگر شهرداری استان اصفهان روزهای سه‌شنبه را به‌عنوان روزهای بدون خودرو نام‌گذاری کرده است. حتی شهردار در این روز بدون وسیله نقلیه شخصی تردد می‌کند. برخی از مسئولان نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند اما باید با فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه، افراد بیشتری را جذب این موضوع کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنم برای همیشه در تهران و کلان‌شهرها نیز ۲ روز به‌عنوان روزهای بدون خودرو نام‌گذاری شود و مردم به‌جای موتور و خودروی شخصی از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. فکر می‌کنم دولت باید برای کاهش و جلوگیری از آلودگی هوا و محیط‌زیست برنامه‌های جامع کوتاه و بلندمدتی را همراه با هم اتخاذ کند. در برنامه ‌کوتاه مدت لحاظ کردن مسکن‌های موقت نیز توصیه می‌شود تا بیش از این به‌سلامت مردم خدشه وارد نشود.

از سوی دیگر در دنیا شهرهایی در گذشته وجود داشت که زمانی به‌عنوان آلوده‌ترین شهر دنیا محسوب می‌شدند اما امروز شهرهای پاک لقب گرفته‌اند. بنابراین باید این مسئله را باور کنیم که می‌توانیم شهر آلوده‌مان را به شهر پاک تبدیل کنیم و برای دستیابی به این مطلوب باید برنامه‌ریزی بلندمدت و اقدامات قابل توجهی را در این زمینه به‌کار گیریم.

*عضو کمیسیون بهداشت و نماینده مردم اصفهان در مجلس

نظر شما