شناسهٔ خبر: 129916 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

مسعود شجاعی طباطبایی

آثار جایزه "مرگ بر آمریکا" هیچگاه به ورطه توهین نیفتاده است

مسعود شجاعی طباطبایی دبیر هنری جایزه "مرگ بر آمریکا" گفت: ما هیچگاه آثارمان به ورطه توهین نرسیده و همیشه با منطق حرکت کردیم و به همین دلیل است که وقتی ما مباحث بسیار جدی را با دلایل منطقی مطرح کردیم، می‌بینیم که هنرمندان آمریکایی نیز آثارمان را پذیرفتند.

به گزارش «نماینده» سیدمسعود شجاعی طباطبایی درباره سومین دوره جایزه «مرگ بر آمریکا» گفت: عنوان این جایزه بسیار ضریح و واضح بحث آمریکا و افشاگری جنایت های دولت این کشور را مطرح می کند، شاید در دوره اول برخی این تصور را داشتند که عنوان جایزه خیلی شعار خوبی نباشد، ولی به مرور برای همگان ثابت شد که هدف اصلی ما، مبارزه و افشاگری علیه دولت آمریکا نسبت به زورگویی ها، سلطه طلبی ها، انحصارطلبی های این دولت است.

وی ادامه داد: ترامپ در اظهاراتش عنوان کرده بود که دولت اوباما انتظاری که سیستم حاکم آمریکا داشت را برآورده نکرده و ما دوباره باید به قدرت اول در دنیا برسیم، نظام سلطه و نظام استکبار می خواهد همه خواسته هایش را بر دنیا دیکته کند و متاسفانه بسیاری از دولت های مرعوب تحت تاثیر این زورگویی ها به انجام یکسری اقدامات تن می دهند تا جایی که یار نظام استکبار می شوند و جنگ های نیابتی ایجاد می کنند و امروز عربستان به نیابت از آمریکا در یمن می جنگد.

دبیر هنری سومین دوره جایزه «مرگ بر آمریکا» اظهار داشت: متاسفانه دولت آمریکا تا جایی قدرت دارد که دبیر کل سازمان ملل را هم تحت سیطره خودش در می آورد، تا جایی که می بینیم وقتی بحث نقض حقوق کودکان یمنی مطرح می شود، ظرف ۴ روز با لابی گری آمریکایی ها و دلارهای نفتی سعودی ها، بان کی مون حرف خود مبنی بر نقض حقوق توسط عربستان را پس گرفته و حتی این کشور را از لیست ناقضان حقوق کودکان خارج می کند.
حافظه تاریخی جنایات آمریکا را فراموش نمی‌کند

شجاعی طباطبایی تصریح کرد: بحث اعمال فشار آمریکا بر روی ایران برای همگان به خصوص برای هنرمندان و بخش عمده ای از مردم روشن است، آمریکا تا به حال به خاطر جنایت هایی که علیه ملت ایران انجام داده؛ عذرخواهی نکرده است. به طور مثال آمریکا هواپیمای مسافربری ایران را در خلیج فارس هدف قرار می دهد و بیش از ۳۰۰ نفر از مردم کشور را به شهادت می رساند و به خاطر این کار نه تنها عذرخواهی نمی کند، بلکه از فرمانده ناو جنگی خود تقدیر هم می کند.

وی با بیان اینکه آمریکا جنایت های زیادی را علیه دنیا انجام داده است، گفت: آمریکا وقتی دید که جنگ جهانی دوم تمام شده و آلمان تسلیم شده است، دو شهر هیروشیما و ناگازاکی را با بمت اتم هدف قرار می دهد و ۲۵۰ هزار نفر از مردم ژاپن را به خاک و خون می کشد و هیچ کدام از سرمداران دولت آمریکا از این مسئله عذرخواهی نکرده و اتفاقا قدرت شان را از این طریق به رخ جهانیان می کشد.

دبیر هنری جایزه «مرگ بر آمریکا» بیان داشت: حافظه تاریخ جنایت های آمریکا را فراموش نمی کنند؛ از این رو ما دلایل بسیار جدی برای مطرح شدن شعار «مرگ بر آمریکا» داریم؛ البته باید بگوییم که مردم آمریکا هیچ نقشی در جنایت های دولت این کشور ندارند و مردم این کشور علیه سیستم حاکم بر این کشور هم بعد از انتخابات ترامپ اعتراض کرده اند و الان هم فردی در این کشور به قدرت رسیده که در حقیقت فاسدترین سیاستمدار آمریکا به شمار می رود.

شجاعی طباطبایی با بیان اینکه انتخاب ترامپ در آمریکا نشان دهنده دوره انحطاط دولت این کشور است، افزود: ما با دولتی روبه رو هستیم که شاکله آن فاسد و بر بنای زورگویی و جنایت بنا نهاده شده است و خوشبختانه هنرمندان دنیا روز به روز نسبت به این مسئله آگاه تر می شوند و ما شاهد حضور پررنگ هنرمندان دنیا در این جایزه هستیم.
آثار جایزه «مرگ بر آمریکا» هیچگاه به ورطه توهین نیفتاده است

وی گفت: از آمریکا نیز هنرمندانی در این جایزه شرکت کرده و آثاری را ارسال کرده اند، البته باید موضوع جایزه برای هنرمندان این کشور روشن شود؛ چرا که زمان حمله بوش به عراق، بحث محور شرارت در دنیا مطرح شد که از ایران یکی از سه محور اصلی نام برده شده و آمریکایی ها همان زمان به خودشان اجازه دادند که مسئله حمله به ایران را هم مطرح کنند ولی چون می دانستند با این کار دچار مشکلات زیادی می شوند، ترجیح دادند که جنگ علیه ایران را در فضای نرم و جنگ نرم انجام دهند که همان مان کاری را با عنوان توصیه به سربازان آمریکا شروع کردیم.

دبیر هنری «جایزه مرگ بر آمریکا» ادامه داد: ما هیچگاه آثارمان به ورطه توهین نرسیده و همیشه با منطق حرکت کرده ایم و به همین دلیل است که وقتی ما مباحث بسیار جدی را با دلایل منطقی مطرح کردیم می بینیم که هنرمندان آمریکایی نیز آثار ما را می بپذیرند و خوشبختانه شاهد حضور پررنگ هنرمندان در این جایزه هستیم.

وی بیان داشت:  تا الان آثاری از ۲۵ کشور به دبیرخانه این جایزه ارسال شده است و هنرمندان زیادی از کشورهای اندونزی، پرتغال، چین و... و. آثار خودشان را ارسال کرده اند؛ در حقیقت دولت آمریکا و به طور کلی دولت های مستکبر دنیا با جریانی رو به رو هستند که می تواند برخی مفاهیم را با تصاویر افشاگرانه مطرح کند و در حقیقت در جنگ ذهن ها و جنگ نرم حرکت می کنیم.
به دلیل استقبال بالای هنرمندان خارجی مهلت ارسال آثار را تمدید کردیم

شجاعی طباطبایی گفت تا ۳۰ آبان مهلت ارسال آثار تمدید شده بود و این مهم به خاطر استقبال بالای هنرمندان بود، البته برخی از هنرمندان درست موضوع جایزه را متوجه نشدند؛ چرا که وقتی صحبت از «مرگ بر آمریکا» می شود، بسیاری از هنرمندان تصور می کنند که ما با مردم آمریکا مشکل داریم، در حالی که اینگونه نیست و وقتی اسامی شرکت کنندگان منتشر شد، بسیاری از هنرمندان به این جایزه علاقه مند شده و خواهان تمدید مهلت ارسال آثار شدند تا بتوانند در این جایزه شرکت کنند.

دبیر هنری جایزه «مرگ بر آمریکا» تصریح کرد: شاهد حضور پرتعداد هنرمندان ایرانی هستیم و هر دوره به تعداد آنها اضافه می شود؛ چرا که آنها از نزدیک زورگویی ها و زیادی خواهی دولت آمریکا را  لمس می کنند و زمانی که آثار این جایزه به طور گسترده اکران شود، ما می توانیم افشاگر ظلم دولت آمریکا باشیم.
امیدواریم مسئولان دولتی در اختتامیه «جایزه مرگ بر آمریکا» شرکت کنند

شجاعی طباطبایی اظهار داشت: امیدواریم زمینه ای فراهم شود که در صورت برگزیده شدن هنرمندان خارجی، شاهد حضور آنها در مراسم اختتامیه باشیم و تلاش داریم که در روزهای اول آذر ماه داوری آثار را انجام دهیم تا بتوانیم در روز اختتامیه کتاب آثار این دوره را رونمایی کنیم.

وی درباره حضور مدیران دولتی در اختتامیه جایزه خاطر نشان کرد: قطعا شخصیت های برجسته عرصه فرهنگ و هنر در اختتامیه حضور پیدا می کنند و امیدواریم مسئولان دولتی نیز در این مراسم شرکت کنند، البته هنوز دعوت نامه ها را ارسال نکرده ایم و نمی توان درباره حضور و یا عدم حضور مدیران شخصیتی از الان صحبتی کرد.

نظر شما