شناسهٔ خبر: 129904 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سخنگوی وزارت خارجه:

ایران برای هر وضعیتی در دوران ترامپ آماده است/ بر سر منافع مردم و کشور سازش نمی کنیم

قاسمی.jpg سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران برای هر وضعیتی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آماده است، گفت: برجام توافقی چند جانبه است و یک طرف نمی‌تواند آن را زیر پا بگذارد.

به گزارش «نماینده»، بهرام قاسمی در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران  در پاسخ به سؤالی درباره طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش هواپیمای‌های بوئینگ به ایران گفت: در یکسال گذشته لوایح زیادی درباره کنگره مطرح شده که هیچکدام قابلیت اجرایی ندارد. طرح ممنوعیت فروش هم تا تصویب نهایی زمان بر است. ما شرایط و روند را می سنجیم و هرگونه منافاتی با برجام داشته باشد به نحو مقتضی برخورد خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: در مباحث انتخاباتی آمریکا، صحبت‌های زیادی درباره مسایل مختلف انجام شد، فقط درباره برجام نبود، بلکه در خصوص موضوعات مختلفی بود. باید صبر کرد، هنوز برای قضاوت زود است.

قاسمی افزود: آنچه پیدا است، ترامپ با نزدیک شدن به موعد ریاست جمهوری مواضعش باید طبق اصول و منافع امریکا می شود. به هر حال جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیتی آماده است و گزینه های خود را دارد و در وقت لازم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: برجام توافقی چند جانبه است و به تایید سازمان ملل و شورای امنیت رسیده است و یک طرف نمی‌تواند آن را زیرپا بگذارد. هنوز جمع بندی خاصی نمی‌توانیم داشته باشیم، ما صبور و منتظریم، تا تیم ترامپ را ببینیم و تصمیمات مقتضی را بگیریم.

توصیه به کویت

سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام دولت کویت مبنی بر تحویل دفتر این کشور به ناتو گفت: ما فکر می کنیم امنیت و ثبات در منطقه فقط توسط کشورهای منطقه می تواند ایجاد شود و ورود کشورهای بیگانه هیچگاه نتوانسته حلال مشکلات باشد و دستاویزی برای مشکلات است.

وی به دولت کویت توصیه کرد به جای نظامی گری و انتخاب نیروهای نظامی خارجی مثل ناتو، به ملت خویش در راستای ایجاد ثبات در منطقه تکیه کند.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اتهامات اتحادیه عرب به ایران گفت: عربستان مبتکر این نوع سناریوها است. برخی کشورهای منطقه نیز آن را امضاء کرده و با عربستان به طور جدی همراهی می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه این رفتار را غیر قابل قبول، فرافکنی و کارشکنی خواند و گفت: باید بین کشورهای عربی در خصوص نزدیکی به عربستان و ایران تمایز قائل شد. این کارشکنی ها توسط عربستان انجام شده است و ریشه های آن در آمریکا و اروپا به خصوص در بحران یمن است.

وی ادامه داد: دولت عربستان نتوانست طبق تصور خودش در یمن به پیروزی دست یابد و امروز بیش از یک سال از تجاوز این کشور به یمن می گذرد.

قاسمی افزود: عربستان تصور واهی و تخیلی بی ربط دارد که با داشتن یک دشمن که می تواند ایران باشد، بر مشکلات خود فائق بیاید و برخی کشورهای کوچک را با خود همراه کند.

عریستان با تفکر و درایت بیشتری در خصوص آینده منطقه فکر کند

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: شاید دولت عربستان فکر می کند در دوران انتقال در آمریکا از گذر این تلاش ها می تواند برای خود منافعی را کسب کند و مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند که این تصورات غلط ناشی از عدم شناخت نقش ایران در منطقه است.

وی به دولت عربستان توصیه کرد: با تفکر و درایت بیشتری در خصوص آینده منطقه فکر کند.

قاسمی تاکید کرد: از کشوری که بانی تروریسم و ترویج دهنده و صادر کننده آن است انتظار بیش از این نیست که در این برهه تصمیم عاقلانه تری بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اتهامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه آب سنگین ایران گفت: تا جایی که بتوانیم و طرف های مقابل ما بخواهند به تعهدات خود در قبال برجام باقی خواهیم ماند. ایران به تعهدات خود باقی است و اجرا می کند.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی پاسخ این اظهارات را داده است، گفت: سازمان انرژی اتمی در این خصوص محکم و کامل صحبت کرده است.

بر سر منافع مردم و کشور سازش نمی کنیم

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاکید وزیر امور خارجه در مجلس مبنی بر اینکه امضاء تحریم ها به معنی نقض برجام است، در خصوص تصویب برخی تحریم ها در کنگره آمریکا، گفت: برجام یک تعهد چند جانبه بوده و نقش خود را در زمان خود بازی کرده است و منافع خود را داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما بر تعهدات خود تا جایی که کشورهای غربی پایبند باشند، پایبند هستیم و این پایبندی ادامه پیدا می کند.

وی مصوبات مجالس آمریکا برای تحریم ایران را ناشی از اختلافات درون حاکمیت این کشور خواند و گفت: بیش از ۶۰ تا ۷۰ لایحه در یکسال گذشته پس از برجام در کنگره آمریکا تصویب شده که هر کدام می تواند در تعامل با برجام قرار گیرد و قرار نگیرد.

قاسمی تصریح کرد: هیچ کدام از این لوایح تا زمانی که مراحل قانونی خود را طی نکنند، قانون نیست. اگر این لوایح مراحل خود را طی کرد و قانون شد، جمهوری اسلامی نیز آنچه را که طراحی کرده است، اجرا خواهد کرد و منتظر گام بعدی غربی ها نمی ماند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی زمانی به تعهدات خود پابرجاست که طرف غربی نیز به تعهدات خود پابرجا باشد، گفت: جمهوری اسلامی در زمان لازم تصمیمات مقتضی که منافع ایران را حفظ کند، اتخاذ خواهد کرد. ما در حال رصد اقدامات آمریکا هستیم و هنوز این طرح ها و لوایح را جدی نمی گیریم اما اگر بخواهد جدی شود، برخورد لازم و اساسی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در مواضع رهبری، خط و مشی نظام در این گونه موارد مشخص است. بر سر منافع مردم و کشور سازش نمی کنیم.

قاسمی ادامه داد: ایستادگی خود را در گذشته نشان دادیم و در آینده نیز نشان خواهیم داد و از کیان کشور دفاع خواهیم کرد.

تشکر از مهمان نوازی عراقی ها

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خدمت رسانی وزارت خارجه به زائران اربعین گفت: امسال با تمهیداتی که در نظر گرفته شده بود توانستیم مراسم اربعین را بدون هیچ مشکل اساسی برگزار کنیم. مشکل اساسی نداشتیم. گزارش نامطلوبی نیز به ما نرسیده است. همه ارگان ها همکاری کردند.

وی با ابراز تشکر از همکاری دولت عراق گفت: از مردم عراق که با مهمان نوازی از زائران ایرانی پذیرایی کردند، تشکر می کنیم.

قاسمی افزود: می توان انتقادات کوچکی داشت که به حساب کم توجهی مردم می گذاریم که به خاطر شور و اشتیاق به زیارت امام حسین (ع) به سمت برخی مرزها حرکت کردند و با سختی هایی مواجه شدند.

وی افزود: مردم برخی از دستورالعمل ها را اجرا نکردند، به سمت برخی از مرزهایی که قرار نبود باز شود حرکت کردند که موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم شد.

وی همچنین از بخش گذرنامه وزارت خارجه تشکر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص احتمال لغو روادید بین ایران و عراق گفت: در مورد لغو روادید هنوز به توافقی که منجر به این موضوع شود نرسیده ایم.

ادامه دارد...

نظر شما