شناسهٔ خبر: 129897 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

دشواری‌های پیش‌روی ترامپ

مجتبی امانی "اگر آقای ترامپ بخواهد از شعار خود در انتخابات عقب‌نشینی و همچنان در همان سیستم فاسد فعالیت کند قطعاً آن دسته از مردم که به او امید بسته بودند تا «ترامپ» کار جدیدی انجام دهد، به‌دنبال گزینه‌های دیگر خواهند رفت".

هفته نامه «نماینده»؛ مجتبی امانی/* سرانجام انتخابات آمریکا برگزار و ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا شد. با توجه به پیروزی او در انتخابات باید به تبیین سه اصل پرداخت.

۱-سیاست‌های «ترامپ» در قبال ایران

دایره تغییرات، سیاست روسای جمهور آمریکا درباره ایران به آن اندازه وسیع نیست که بخواهیم مورد اهمیت قرار دهیم چراکه تجربه آمدوشد روئسای جمهور مختلف در آمریکا چه از حزب دموکرات و چه از حزب جمهوری‌خواه نشان می‌دهد سیاست‌های آنها نسبت به جمهوری اسلامی ایران تفاوت اندکی با یکدیگر دارد.

گرچه پیروزی و حضور ترامپ در کاخ سفید مورد دقت بیشتری قرار گرفت اما به اعتقاد نگارنده در خصوص طرح ادعایی مبنی بر اینکه «سیاست ترامپ درباره ایران متفاوت خواهد بود» باید صبر کرد تا او در کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا قرار گیرد و ما اقدامات عملی «ترامپ» را نظاره‌گر باشیم. البته براین باورم چه بسا سیاست‌های دیگر ترامپ درباره مسائل غیرمرتبط با ایران به‌صورت غیرمستقیم تأثیراتی در سیاست او نسبت به ایران داشته باشد.

۲- آتش فتنه ۸۸ دامن صاحبانش راگرفت

پس از انتخاب دونالد جان ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، شاهد برگزاری تجمعات و تظاهرات در آمریکا هستیم. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات نسبت به انتخاب «ترامپ» واکنش نشان دادند. در سال ۸۸ نیز ما شاهد بودیم شعارهای ساختارشکنانه‌ای سر داده می‌شد و یکی از آن شعارها این بود «انتخابات بهانه است، اصل نظام، نشانه است.» نمی‌توان نقش آمریکایی‌ها در فتنه را نادیده انگاشت، آنها در آن مقطع به‌دنبال تغییر نظام در ایران بودند، به‌همین جهت این شعار با خواست آمریکایی‌ها تطابق داشت.

مقام معظم رهبری هم در آن مقطع خطاب به‌افرادی که از فتنه حمایت می‌کردند، خواسته بودند: «تکلیف خود را با شعارهایی از این جنس روشن و مخالفت خود را اعلام کنند و به‌عبارتی دیگر با  نیروها و افرادی که خواهان براندازی اصل نظام و براندازی جایگاه ولایت فقیه بودند، مرزبندی کنند.»

حال شاهد برگزاری تظاهرات و تجمعات در آمریکا هستیم، این تظاهرات ممکن است استمرار زیادی نداشته باشد اما زمینه‌ای خواهد شد که در انتخابات آینده آمریکا تکرار شود. برگزاری چنین تظاهراتی در آمریکا نشان‌دهنده آن است «توطئه‌ای که آمریکائی‌ها در پی اجرای آن در ایران بودند و موفقیتی هم به علت آگاهی و بینش مردم به دست نیاوردند در حال حاضر با برگزاری انتخابات آمریکا، گریبان خودشان را گرفته، با این تفاوت که رئیس‌جمهور جدید آمریکا همان گزینه‌ای است که نظام آمریکا را فاسد می‌دانست.»

او در زمان تبلیغات انتخابات بارها براین موضوع تأکید کرده بودند و در مناظره با خانم هیلاری کلینتون هم آن را بیان می‌کرد. از سوی دیگر ما در ایام تبلیغات شاهد بداخلاقی از سوی دو کاندیدای حاضر در صحنه رقابت بودیم، این امر یک بی‌اخلاقی بزرگ محسوب می‌شود و چه از منظر مناظره و چه طرح مسائل دیگر در سطح رؤسای‌جمهوری یک کشور، تأسف‌بار بود. اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است ذکر این موضوع است که قدرتی مانند آمریکا که ادعای بزرگی در مورد جهان دارد رو به افول گذاشته است.

۳-دشواری‌های پیش‌روی ترامپ

موضوع سوم که در این یادداشت باید به آن پرداخت، «دشواریی‌هایی است که پیش‌روی «ترامپ» قرار دارد.» بدون شک سیستم فاسد آمریکا حامیان زیادی دارد و باید اذعان داشت این حامیان و طرفداران نخواهند گذاشت آقای ترامپ بتواند در اجرای شعار انتخاباتی خود که همان اصلاح سیستم آمریکا بود، بپردازد.

به‌اعتقاد نگارنده این موضوع، مناقشه اصلی در آمریکا خواهد بود اما باید به این اصل هم اشاره کرد «اگر آقای ترامپ بخواهد از شعار خود در انتخابات عقب‌نشینی و همچنان در همان سیستم فاسد فعالیت کند» قطعاً آن دسته از مردم که به او امید بسته بودند تا «ترامپ» کار جدیدی انجام دهد، به‌دنبال گزینه‌های دیگر خواهند رفت. همچنین طرح این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد که آقای ترامپ زمانی در حزب دموکرات بود و سپس به حزب جمهوری‌خواه پیوست و با هزینه‌هایی که در انتخابات تقبل کرد و آن هزینه‌ها هم کم نبود، توانست به جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا دست یابد اما باید تأکید شود: «چسبندگی ترامپ به دو حزب آمریکا کمتر از پیشینیان خود نخواهد بود بنابراین تصور می‌شود ما در انتخابات آینده آمریکا با درخواست عمومی مواجه شویم و آن اینکه فردی خارج از این دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به ریاست‌جمهوری آمریکا دست یابد.»

این موضوع به‌اعتقاد نگارنده دریچه‌ای مهم برای برهم زدن نظمی است که چند ده سال در آمریکا شکل گرفته و آن اینکه رئیس‌جمهور باید، باید از درون دو حزب انتخاب و نگذاشته‌اند این انتخاب از دو حزب خارج شود بنابراین به‌اعتقاد بنده این دو چالش که به آن اشاره شد، چالش‌های مهم آمریکا خواهد بود.

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل

نظر شما