شناسهٔ خبر: 129796 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اسد: اگر ترامپ در مبارزه با تروریسم صادق باشد، با وی همکاری می‌کنیم

بشار اسد رئیس جمهور سوریه ضمن ابراز تردید در مورد قدرت دونالد ترامپ برای تحقق وعده‌هایش با وجود لابی‌های نفوذ و فشار بر دولت آمریکا تاکید کرد که اگر ترامپ در وعده و رفتارش در مبارزه با تروریسم صادق باشد، با وی همکاری خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده»، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون پرتغال تأکید کرد که اوضاعی که سوریه با آن مواجه است، در شرایط کنونی بیشتر شبیه یک جنگ بین‌المللی بر ضد این کشور است و تنها گزینه فرا روی آن پیروزی بر گروه‌های تروریستی است. این در حالی است که استفاده کردن از جریان‌های تروریستی یا رویکردهای افراط‌گرای جهادی برای رسیدن به برنامه‌های سیاسی، اقدامی غیر اخلاقی به شمار می‌رود.

وی در این گفت‌وگو تأکید کرد که مبارزه با تروریسم در سوریه تنها به نفع سوریه و ملت این کشور نیست، بلکه به نفع تمام خاورمیانه و اروپا است و این چیزی است که بسیاری از مسئولان غربی آن را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند به آن اعتراف کنند.

وی در این گفت‌وگو به موضوع ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا نیز اشاره کرده و در رابطه با پیش‌بینی‌های مطرح شده در زمینه رویکردهای دولت‌ آینده وی گفت: ما نمی‌توانیم در این زمینه پیش‌بینی‌های زیادی داشته باشیم، چرا که دولت آمریکا تنها در دست رئیس‌جمهور نیست، بلکه به تمامی گروه‌های داخل در دولت بستگی دارد، مجموعه فشارهای مختلفی می‌تواند بر عملکرد رئیس‌جمهور تأثیر بگذارد، لذا ما باید منتظر بمانید تا زمانی که وی مأموریت جدید خود را در داخل دولت آغاز کرد، ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. البته ما همواره گفته‌ایم که امیدوار هستیم که آمریکا سیاست بی‌طرفی را در پیش گرفته و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و در امور کشورهای دیگر دنیا دخالت نکند. در این شرایط طبیعتاً از حمایت از تروریست‌ها در سوریه نیز دست بر خواهد داشت.

در زیر متن کامل مصاحبه شبکه تلویزیونی پرتغال با بشار اسد را می خوانید:

سوال اول:

جناب رئیس جمهور، اجازه بدهید از حلب شروع کنیم. هنوز در آنجا هزاران نفر غیر نظامی محاصره شده در شهر به سر می برند و در تلاشند تا اینکه در شرایط غیر انسانی میان رگبار گلوله و بمب ها زنده بمانند… چرا به نظر تان آنان خروج را رد کردند؟

بشار اسد: قسمتی که در شهر حلب یاد می کنید، موسوم به قسمت شرقی شهر است که از ۳ سال تحت اشغال تروریست ها قرار دارد و از شهروندان غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. ما به عنوان دولت دو وظیفه داریم وظیفه اول اینکه با آن تروریست ها تا آزد سازی آن منطقه مبارزه کنیم وشهروندان غیر نظامی را نجات دهیم ...همزمان ما باید تلاش خود را برای تخلیه آن منطقه از تروریست ها مبذول کنیم. اگر آن ها گزینه آشتی را انتخاب کنند در این صورت یا اینکه خود وتسلیحات را در مقابل گرفتن عفو  تسلیم کرده یا منطقه را ترک می کنند. نکته دوم که ما به عنوان دولت انجام دادیم اینکه گذرگاه های امن برای خروج شهروندان از آن منطقه را ایجاد کردیم که همزمان کاروان های کمک های بشردوستانه به آن قسمت از شهر حلب وارد شود اما تروریست ها آن طرح را رد کردند.

سوال ۲:

آقای رئیس‌جمهور؛ آیا شما از واژه جهادگران برای تخریب وجهه سایر گروه‌های مخالف در میان افکار عمومی داخلی و بین‌المللی استفاده نمی‌کنید و در نهایت سعی نمی‌کنید همه آنها را از بین ببرید؟

بشار اسد: نه، ‌ بنا به یک علت ساده ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم. چرا که ما با این نوع از تروریسم از دهه ۵۰ قرن گذشته میلادی یا زمانی که اخوان‌المسلمین به سوریه آمدند، دست به گریبان هستیم. ما به ویژه در دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی درس‌های زیادی یاد گرفتیم. یکی از آن درس‌ها این است که نمی‌توان از تروریست‌ها عنوان یک برگه سیاسی بهره‌برداری کرد. شما نمی‌توانید این برگه را در جیب خود بگذارید، چرا که مانند عقرب است که نهایتاً یک روز شما را نیش می‌زند. نمی‌توان در این راستا از جهاد گران استفاده کرد، چرا که در نهایت به خودمان آسیب می‌زنند. آنها دیر یا زود بر ضد شما اقدام خواهند کرد. این از لحاظ پراگماتیک، اما از جنبه پرداختن به ارزش‌ها نیز ما این کار را انجام نمی‌دهیم، چرا که استفاده از تروریسم و عناصر افراطی برای برنامه‌های سیاسی اقدامی کاملاً غیر اخلاقی است.

تروریست‌ها از حمایت ترکیه،   قطر، عربستان و آمریکا برخوردارند

سوال ۳:

آقای رئیس‌جمهور. در رابطه با شهروندان حاضر در شهر حلب آیا نمی‌توان این‌گونه فرض کرد که آنها به دولت و ارتش  اطمینان ندارند و به دنبال دموکراسی و کرامت و آزادی هستند. آیا شما می‌توانید این عوامل را برای آنها تهیه کنید؟

بشار اسد: بگذارید از منظر واقع‌بینانه در این رابطه سخن بگوییم. در ابتدای بحران و زمانی که تروریست‌ها تسلط بر برخی مناطق سوریه را آغاز کردند، بیشتر غیر نظامیان سوری این مناطق را ترک کرده و به مناطقی که تحت سلطه دولت قرار داشت پناهنده می‌شدند، اما عکس این موضوع پیش نمی‌آمد. اگر بیشتر مردم سوریه به دولت اعتماد نداشتند عکس این موضوع را انجام می‌دادند. بگذارید مثال واضح تری را برای شما بیاورم. من چند روز پیش به داریا و المعضمیه رفته بودم، وقتی به آنجا رسیدم دیدم که تروریست‌هایی که این منطقه را ترک کرده و به ادلب در شمال سوریه رفته ‌بودن تا به گروه‌های تروریستی مستقر در آنجا ملحق شوند، خانواده‌های خود را در مناطق تحت تسلط دولت گذاشته اند. شما نیز اگر بخواهی می‌توانی به آنجا بروید و با آنها دیدار کنید.  

سوال ۴:

آقای رئیس‌جمهور؛ من چهار سال قبل به این جا آمدم  و الان نیز اینجا هستم، آیا شما در این جنگ پیروز می‌شوید؟

بشار اسد: می‌توان گفت که ما در این جنگ پیروز شده ایم، فقط به دنبال بازگرداندن ثبات به سوریه هستیم، نمی‌توان در شرایطی که قتل و کشتار و تخریب به صورت روزانه وجود دارد، از پیروزی در جنگ صحبت کرد. البته این بدان معنا نیست که ما در این جنگ شکست ‌خورده‌ایم، ارتش پیشروی‌های قابل توجهی را به صورت روزانه به دست می‌آورد. تروریست‌ها همچنان از حمایت ترکیه و قطر و عربستان و برخی دولت‌های غربی از جمله آمریکا برخوردار هستند، اما تنها گزینه پیش روی ما پیروزی است. اگر ما پیروز نشویم و تروریست‌ها در جنگ پیروز شود، در آن شرایط دیگر سوریه موجودیتی نخواهد داشت.   

سوریه بدون متحدانش قادر به پیروزی بر هجمه جهانی بر ضد خود نبود

سؤال ۵:

آیا شما می‌توانستید این دستاوردها را بدون حضور حزب‌الله و ایران و سوریه داشته باشید؟

بشار اسد: آنها اینجا هستند، چرا که توانستند کمک‌های اساسی و مهمی به ما بکنند. علت آن هم این است که جنگی که وارد آن شده‌ایم و گروه هایی که با آنها مواجه هستیم تنها مرتبط با تعدادی تروریست از داخل سوریه نیست، بلکه بیشتر شبیه یک جنگ بین‌المللی بر ضد سوریه است. این تروریست‌ها از ده‌ها کشور خارجی حمایت می‌شوند، در نتیجه سوریه به تنهایی و بدون حمایت دوستانش نمی‌توانست در برابر این نوع از جنگ پیروز شود، چرا که وجود و حمایت آنها محور اساسی در این جنگ بود.  

سوال ۶:

آیا پوتین برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

بشار اسد: روسیه بسیار مهم است، ایران نیز بسیار مهم است و حزب‌الله نیز بسیار مهم است. همگی آنها مهم هستند و همگی آنها دستاوردهای مهمی را بر ضد تروریست ها در سوریه محقق کرده اند، بنابراین مشکل است که بگوییم اهمیت کدامیک بیشتر از دیگران است.

سوال: اما امروز نقش روسیه در سوریه چیست؟

اسد: مهم‌ترین بخش این نقش را می‌توان در حمایت هوایی دانست که بسیار مهم است. آنها قدرت آتش بسیار قوی دارند و در عین حال مهم‌ترین تجهیز کننده ارتش ما از ۶۰ سال پیش تاکنون به شمار می‌روند. ارتش ما در بسیار از ابعاد نظامی به پشتیبانی روسیه وابسته است.

سوال ۷:

آیا شما در تعیین سرنوشت سوریه مختارید،   یا اینکه استراتژی های ولادیمیر پوتین را دنبال می کنید؟

بشار اسد: خیر ... اولا ... ما به طور کامل آزاد هستیم ... بلکه کاملا مختاریم  در اموری که مرتبط با آینده سوریه است. نکته دوم که از اهمیت بسیاری برخودرار است. این است که روس ها همیشه سیاست های شان را بر اساس ارزش ها می سازند. این ارزش ها عبارت است از احترام به حاکمیت کشورها و قوانین بین المللی و محترم شمردن دیگران و فرهنگ های دیگر. به این علت در اموری که متعلق به سرنوشت وآینده سوریه یا ملت سوریه است، دخالت نمی کنند.

مبارزه با تروریسم به نفع خاورمیانه و غرب است

سوال ۸:

اما آن‌ها بارها در سازمان ملل متحد به شما کمک کردند، آنها چندین مصوبه‌ای که دولت و ارتش شما را محکوم می کرد، وتو کردند. چندین گزارش متعلق به سوریه در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نقض حقوق بشر و جنایت‌های جنگی مطرح شده بود. تمامی این مسائل در چارچوب سازمان ملل متحد اتفاق ‌افتاده است.

بشار اسد: بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند که روس‌ها چرا این کارها را می‌کنند و در مقابل آن چه می‌خواهند. این یک سوال است، فکر می کنم محتوای سؤال شما نیز این است، چرا که من بارها این سؤال را در رسانه‌های جمعی یا به صورت مستقیم شنیده ام. در واقع آنها در ابتدا برای حفظ ارزش‌ها از جمله احترام به قوانین بین‌المللی این کار را می‌کند، علاوه بر این که آن‌ها منافع خاص خودشان را در این زمینه یعنی در مبارزه با تروریسم در سوریه دارند. مبارزه با تروریسم در سوریه تنها به نفع سوریه و ملت این کشور نیست، بلکه به نفع خاورمیانه و حتی اروپا است. این موضوع را بسیار از مسئولان غربی درک نمی کنند یا نمی‌خواهند آن اعتراف کنند. این مبارزه در راستای منافع ملت روسیه نیز هست، چرا که آنها نیز از چند دهه پیش تاکنون با تروریست‌ها مواجه هستند. به این ترتیب روسیه برای منافع ما و منافع دنیا و منافع خودش مبارزه می‌کند.

آزادی و دموکراسی را نمی توان از خارج وارد کرد

سوال ۹:

وقتی شما از ارزش‌ها صحبت می‌کنید، باید دموکراسی نیز یکی از این ارزش‌ها است؟
بشار اسد : طبعاً
سوال: و آزادی؟
بشار اسد : بله.

سوال ۱۰:

آیا می‌توانید براساس معیارهای غربی بگویید که سوریه دولتی دموکراتیک است؟

بشار اسد: تنها کسانی که می‌توانند برای رسیدن به ارزش‌هایی نظیر دموکراسی و آزادی مبارزه کنند، ساکنان یک کشور و افراد جامعه هستند، نه غریبه ها. خارجی ها نمی‌توانند آزادی یا دموکراسی بیاورد، چرا که این موضوع مرتبط با فرهنگ جامعه و عوامل مختلفی است که در این جامعه تأثیرگذار است. در نتیجه شما نمی‌توانید این ارزش‌ها را از خارج وارد کنید. شما نمی‌توانید چیزی را در رابطه با سرنوشت آینده کشور از خارج وارد کنید.

سوال ۱۱:

آیا شما می‌توانید سوریه را یک دولت دموکراتیک بنامید؟

بشار اسد : نه، ما در مسیر دموکراسی هستیم. من نمی‌گویم که ما کاملاً دموکراتیک هستیم، بلکه در مسیر رسیدن به دموکراسی هستیم و در این زمینه به صورت کند یا تند پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، این یک موضوع ذاتی است، اما ما در هر حال در این زمینه پیشرفت‌هایی داشتیم. البته معیار و الگوی ما در این زمینه غرب و نمونه‌های غربی نیست، چرا که غرب فرهنگ خودش را دارد و ما نیز فرهنگ خودمان را داریم. آنها موقعیت خودشان را دارند و ما نیز موقعیت خود را داریم. در نتیجه در دموکراسی نیز باید فرهنگ و عادات و سنت‌های جامعه انعکاس داده شود.

سوال ۱۲:

مطمئنم که شما می‌دانید دبیر کل جدید برای سازمان ملل متحد انتخاب شده است: نظر شما در رابطه با ایشان یعنی آقای گوتیرس چیست؟ با توجه به اینکه همگرایی ایشان با مسائل انسانی برای همه مشخص است.  

بشار اسد: طبعاً من با عنوان این هم‌گرایی موافق هستم، می‌گویم عنوان، چرا که دائماً عناوین فرعی زیادی تحت این عنوان وجود دارد. هنگامی که شما از مسائل انسانی صحبت می‌کنید، این موضوع تنها مرتبط به کمک کردن غذایی و احتیاجات ضروری انسان‌ها برای زندگی آنها نیست. به عنوان مثال اگر از آوارگان سوری سؤال کنید، اولین چیزی که آنها می‌خواهند، بازگشت به کشورشان است. اولین چیزی که آنها می‌خواهند این است که بتواند در داخل کشورشان زندگی کنند. کمک بشردوستانه به آنها این است. البته مسائلی نظیر غذا و مراقبت‌های بهداشتی و دیگر ضروریت‌های روزانه زندگی نیز وجود دارد. موضوع دیگر این است که برای آنها ثبات و امنیت محقق شود، البته این بدان معنا نیست که اقدامات بشر دوستانه به صورت موازی با جنگ با تروریست‌ها ادامه داشته باشد. شما نمی‌توانید از کمک‌های انسانی صحبت کنید و در عین حال از تروریست‌ها پشتیبانی کنید. باید بین این دو یکی را انتخاب کنید. طبعا من از این دست کشورها صحبت نمی‌کنم. دیدگاه‌های این چنینی را در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کنند، نمی‌توان محقق کرد. بنابراین ما باید از این دیدگاه‌ها در کمک به مردم در زندگی و بازگشت به کشورشان و زندگی در امنیت و آسایش بدون وجود تروریست‌ها استفاده کنیم.

ثبات خاورمیانه به نفع جهان است

سوال ۱۳:

او گفته است که صلح در سوریه را در اولویت خود قرار می‌دهد، آیا شما آمادگی گفت‌وگو و همکاری  در این رابطه را دارید؟

بشار اسد: طبعا. این اولویت او و اولویت ماست. این تنها اولویت ما نیست، بلکه اولویت خاورمیانه است. اگر خاورمیانه با ثبات باشد، تمامی دنیا با ثبات خواهد بود. خاورمیانه قلب جغرافیایی و ژئوپلتیک جهان است و سوریه قلب جغرافیایی و ژئوپلتیک در خاورمیانه است. این موضوع ۱۰۰ در صد برای ما نیز در اولویت قرار دارد. ما آماده همکاری با هر روشی برای تحقق ثبات در سوریه هستیم و طبعاً در این زمینه منافع کشور و اراده ملت سوریه را در نظر می‌گیریم.

سازمان ملل نباید زیرمجموعه وزارت خارجه آمریکا باشد

سؤال ۱۴:

شما در گفتگوی پیشین ما گفتید که سازمان ملل متحد جانب‌دارانه فعالیت می‌کند، آیا تصور می‌کنید که این روند با روی کار آمدن آقای گوتیرس اندکی تغییر کند؟

همه می‌دانند که سازمان ملل متحد، شخص دبیرکل نیست. منصب وی مهم است، اما سازمان ملل متحد مجموعه ای از کشورهای حاضر در این سازمان است. من به صراحت می‌گویم بیشتر مردم اعتقاد دارند که سازمان ملل متحد تنها در گرو ۵ عضو دایم شورای امنیت قرار دارد، چرا که آنها از حق وتو برخوردارند. این کشورها هر کاری که بخواهند می‌توانند بکنند و هر چیزی را می‌توانند وتو کند. این سازمان به اصلاحات گسترده‌ای نیاز دارد. کشورهای پنج‌گانه مذکور می توانند مسیر اصلاحات را وتو کنند یا اینکه در این مسیر قدم بردارند. با این وجود روشی که دبیرکل ارائه می‌دهد بسیار مهم است. اگر شما از من سؤال کنید که توقع من از مسئول جدید این منصب مهم چیست، دو موضوع را به شما می‌گویم. موضوع اول این که وی باید در هر اظهارنظری که در رابطه با درگیری‌های جهان مطرح می‌کند، موضوعیت را لحاظ کند. نکته دوم که در تکمیل موضوع اول است اینکه وی منصب خود را به زیرشاخه ای از وزارت خارجه آمریکا تبدیل نکند. این چیزی است که ما از دبیر کل توقع داریم. وی اگر موضوعیت را در پیش روی خود قرار دهد، می‌تواند نقش مهمی در تعامل با مسئولان مختلف سازمان ملل برای پیشبرد سیاست‌های کشورهای مختلف از جمله روسیه و آمریکا  داشته باشد و آنها را به سمت همکاری‌های بیشتر و بالا بردن سطح ثبات در سوریه پیش ببرد.

مداخله های خارجی بحران سوریه را پیچیده کرده است

سوال ۱۵:

اما در رابطه با سوریه برنامه‌های کاری زیادی از جمله برنامه سیاسی قطر و ترکیه، روسیه، آمریکا، ایران و عربستان وجود دارد. آیا ممکن است تلاش برای رسیدن به روند سازش با وجود این همه دستور العمل تحقق یابد؟

بشار اسد: بدون اینکه بخواهیم تمامی این کشورها و عوامل مختلف را در مسیری مشخص وارد کنیم، طبعا این اقدام مشکل خواهد بود. من به همین علت است که می‌گویم مشکل سوریه مشکل بسیار پیچیده‌ای نیست، بلکه چیزی که آن را پیچیده کرده است، مداخله خارجی به ویژه مداخله غربی است. این مداخله بر ضد اراده دولت سوریه قرار دارد، این در حالی است که مداخله روسیه و ایران و حزب الله در پاسخ به دعوت دولت سوریه صورت گرفته است. به این ترتیب نقش وی به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد جمع‌آوری تمام این گروه‌ها است و امیدواریم که وی بتواند در این عرصه موفق باشد. طبعا این موضوع آسان نخواهد بود.  

اردوغان جنون خودبزرگ بینی دارد

سوال ۱۶:

بگذارید از ترکیه صحبت کنیم، ارتش ترکیه در خاک کشور شما حضور دارد و رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته با اشاره به موصل و حلب  گفته است که منافع کشورش از مرزهای طبیعی فراتر رفته است، آیا شما این موضوع را می‌پذیرید؟

بشار اسد: طبعاً نه، شما از یک فرد بیمار صحبت می‌کنید. وی رئیس‌جمهوری است که مبتلا به بیماری خودبزرگ‌بینی است و ثبات شخصیت ندارد. وی در دوره عثمانی زندگی می‌کند و در شرایط کنونی قرار ندارد. وی کاملاً از واقعیت جدا شده است.

سوال ۱۷:

اما با ارتش ترکیه در داخل کشورتان چگونه رفتار می‌کنید؟

بشار اسد: این یک اشغالگری است، ما حق داریم از کشورمان دفاع کنیم. ما حق داریم که در برابر هر نوع اشغالگری خارجی از کشور خودمان دفاع کنیم. ما باید واقع‌بین باشیم. هر تروریستی که وارد سوریه می‌شود از طریق ترکیه و با حمایت اَردوغان وارد می‌شود. بنابراین مبارزه با این تروریست‌ها به مثابه مبارزه با ارتش اَردوغان است، من نمی‌گویم ارتش ترکیه، بلکه از لفظ ارتش اردوغان استفاده می‌کنم.   

سوال ۱۸:

البته ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی است.

بشار اسد: بله، فرق نمی‌کند که عضو ناتو باشد یا نه، براساس معیارها و قوانین بین‌المللی و هر ارزش اخلاقی که مد نظر باشد، این کشور حق ندارد در کشوری دیگر دست به اشغالگری بزند.

همکاری مشروط بشار اسد با دولت ترامپ

سوال ۱۹:

آقای رئیس‌جمهور. توقع شما از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب آمریکا چیست؟

بشار اسد: ما توقع زیادی نداریم، چرا که دولت آمریکا تنها متعلق به رئیس‌جمهور نیست، بلکه متعلق به جریان‌های مختلف است که در داخل دولت وجود دارد، مجموعه فشارهای مختلفی در عملکرد رئیس‌جمهور تأثیرگذار هستند، لذا ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که وی دو ماه بعد چگونه مأموریت جدید خود را آغاز می‌کند. البته ما همواره می‌گوییم که امیدوار هستیم آمریکا غیر جانبدارانه عمل کرده و به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و و در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نکند. در این صورت وی باید از روند حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه نیز دست بر دارد.

سوال ۲۰:

وی در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که آماده همکاری با شما در زمینه مبارزه با داعش است، آیا شما برای چنین تحرکی آمادگی دارید؟

بشار اسد: طبعا این یک وعده است، اما باید دید وی قادر به تحقق این وعده می‌شود؟ آیا وی می‌تواند در این مسیر قدم بردارد؟ با جریان‌های حاکم بر دولت آمریکا چه کار خواهد کرد؟ با رسانه‌های اصلی آمریکا که بر ضد وی موضع‌گیری می‌کنند چه می‌کند؟ آیا می‌تواند با آنها تعامل داشته باشد؟ ما نسبت به این مسائل تردید داریم و شک داریم که وی بتواند به وعده‌هایش عمل کند. به همین علت ما نسبت به حاکمیت وی به شدت محتاط هستیم، چرا که وی پیش از این هیچ منصب سیاسی در اختیار نداشته است، ما نمی‌توانیم بگوییم چیزهایی را که می‌گوید عمل خواهد کرد. طبعاً اگر وی با تروریست‌ها وارد مبارزه شود، ما نیز در این عرصه به همراه  روسها و ایرانی‌ها  و بسیاری از کشورهای دیگر که به دنبال شکست دادن تروریست‌ها هستند، متحد طبیعی وی خواهیم بود.

اگر آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق باشد، با آن همکاری می کنیم

سوال ۲۱:

بنابراین با آمریکایی‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری خواهید کرد؟

بشار اسد: قطعاً، چرا که ما بیش از هر کشور دیگر در دنیا از تروریسم ضربه‌ خورده ایم، اگر آن‌ها صادق باشند و اراده و قدرت این کار را داشته باشند، با آنها همکاری خواهیم کرد.

سوال ۲۲:

بنابراین شما با آمریکایی‌هایی که الان با کردها و نیروهای حمایت مردمی برای ورود به الرقه وارد عمل شده اند، همکاری خواهید کرد؟

بشار اسد: وقتی از همکاری صحبت می‌کنید، همکاری به معنی تعامل بین دو حکومت مشروع است، نه همکاری بین یک دولت خارجی با هر گروهی در داخل سوریه. هر تعاملی که خارج از چارچوب دولت سوریه انجام شود، غیرقانونی است اگر قانون نباشد ما نمی‌توانیم با آن تعامل کنیم و آن را به رسمیت بشناسیم.  

مهارت اصلی آمریکا مشکل تراشی است، نه حل مشکلات

سوال ۲۳:

معاون رئیس جمهور آمریکا آقای بنس گفت که باید از قدرت نظامی استفاده کرد تا ارتش شما فاجعه انسانی در حلب مرتکب نشود ...نظر تان در این باره چیست؟

بشار اسد: باز هم این امر با قوانین بین المللی تناقض دارد ...مشکل ما با مواضع آمریکا همین است ...آنها فکر می کنند که خودشان پلیس بین المللی هستند ...فکر می کنند که خودشان قاضیان جهان هستند ...حال اینکه اینطور نیست. آنها یک کشور مستقل و دارای حاکمیت هستند و حد و مرز شان این است و نباید در امور  کشورهای دیگر مداخله کنند. آنها با مداخله خود طی پنجاه سال گذشته مشکل تراشی های زیادی در دنیا انجام داده‌اند. آنها در ایجاد مشکلات بسیار مهارت دارند، نه در حل مشکلات. نقش آمریکایی همین مشکل را دارد. اگر آنها بخواهند به همین سیاست مشکل تلاش در گوشه و کنار جهان ادامه دهند، اوضاع به همین صورت خواهد بود و آنها نیز به مداخله‌های خود در امور کشورهای دیگر ادامه خواهند داد.

سوال ۲۴:

با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی دونالد ترامپ در رابطه با همکاری با دولت شما در زمینه مبارزه با داعش، آیا پیش‌بینی می‌کنید که مواضع کشورهای اروپایی نیز در قبال شما تغییر کند؟

بشار اسد: در زمینه مبارزه با تروریسم ما آمادگی همکاری بی‌قیدوشرط با هر گروهی در جهان را داریم. این محور سیاست‌های ما است، این موضوع به امروز و دیروز مربوط نمی‌شود، بلکه به سال‌ها قبل حتی قبل از آغاز جنگ بر ضد سوریه باز می‌گردد و ما همواره ‌این را گفته ایم. در دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی و بعد از بحران اخوان‌المسلمین در سوریه ما خواستار ائتلاف بین‌المللی بر ضد تروریسم شده ایم. الان نیز طبعا همین خواسته را داریم. بنابراین، این یک سیاست طولانی مدت است که سیاست های ما از سالها پیش مبتنی بر آن است.  

سوال ۲۵:

جناب آقای رئیس جمهور سئوال آخر که می خواهم مطرح کنم، این است که بعد از گذشت این همه سال آیا هنوز مسئولیت آنچه در کشور خود اتفاق افتاده، را رد می کنید؟

بشار اسد:  خیر. من اصلا هیچ مسئولیتی را رد نکردم ولی این امر بستگی به یک تصمیم دارد. هنگامی که حرفی از مسئولیت می زنی، باید در مورد تصمیماتی که برای مقابله با بحران می گیری، از خودت بپرسی که آیا رئیس جمهور به کسی برای کشتن غیر نظامیان دستور داده است؟ آیا دستور تخریب را داده است؟ آیا دستور حمایت از تروریسم در کشورش را داده است؟ حتما نه. تصمیم من و تصمیم موسسه های مختلف و تصمیم مسئولین مختلف سوری و در راس آنها خودم این است که از همان ابتدا و به عنوان پاسخ به ادعاهای مطرح شده، گفتگو را در میان بگذاریم و با تروریست ها مبارزه کنیم و اصلاحات انجام دهیم. این تصمیمی بود که ما گرفتیم. آیا شما یا هر کس دیگری می‌تواند بگوید مبارزه با تروریسم اشتباه است؟ آیا انجام گفت‌وگو با دیگران اشتباه است؟ آیا انجام اصلاحات اشتباه است؟ آیا حمایت از غیرنظامیان و آزادسازی مناطق از دست گروه‌های تروریستی اشتباه است؟ طبعا نه، بین مسئولیت در قبال سیاست و مسئولیت در قبال رفتارها تفاوت وجود دارد. ممکن است اشتباهاتی در رفتارها وجود داشته باشد، اما ‌وقتی در رابطه با دولت و رئیس‌جمهور صحبت می‌کنید، همواره از سیاست ها و تصمیم‌گیری ها سخن می‌گویید.  

خبرنگار:

آقای رئیس‌جمهور از اینکه وقت خودتان را برای مصاحبه با رادیو و تلویزیون پرتغال صرف کردید، از شما تشکر می‌کنم.

بشار اسد: من نیز از شما متشکرم.

نظر شما