شناسهٔ خبر: 129771 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

قیمت کاغذ مسئله اصلی ناشران است

کاغذو مقوا43 هزینه بالای کاغذ سبب می‌شود، قیمت تمام شده کتاب بالا باشد و با گرانی در این زمینه مواجه باشیم.

به گزارش «نماینده» مجید باشعور، مدیر مسئول نشر تایماز با اشاره به مشکلات زیادی که در زمینه پخش کاغذ میان انتشاراتی‌ها وجود دارد، گفت: گاهی ممکن است کاغذی که به دست انتشاراتی‌ها می‌رسد، از نوع مرغوب آن نباشد. مسئله اصلی در این باره برای ناشران قیمت کاغذ است. هزینه بالای آن سبب می‌شود، قیمت تمام شده کتاب بالا باشد و با گرانی در این زمینه مواجه باشیم.

وی افزود: تیراژ کتاب نیز به دنبال افزایش قیمت کاغذ کاهش می‌یابد و به ۵۰ تا ۱۰۰ نسخه می‌رسد. این تیراژ برای جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، بسیار اندک است. در ملاقات با فردی از جمهوری تاجکیستان متوجه شدم، تیراژ کتاب برای جمعیت ۸ میلیونی این کشور، ۵ هزار جلد است!
 
مدیرمسئول نشر تایماز با اشاره به آنکه هم اکنون یک چاپخانه که ۵۸ سال است فعالیت می کند، مشکل دارد و کارگر آن بیکار شده است، بیان کرد: اوضاع کنونی نشر روی کار ناشران تاثیر گذاشته است. بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه‌ای که برای انتشار کتاب دریافت می‌کنم، صرف تهیه مواد اولیه آن از جمله کاغذ می‌شود و یک ناشر بخواهد کتابی با تیراژ ۱۰۰۰ عنوان را منتشر کند، باید هزینه اولیه ۵، ۶ میلیون تومانی را برای چاپ متحمل شود.

نظر شما