شناسهٔ خبر: 129755 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«محمد دهقان» در قابی متفاوت؛

اهل عصبانی شدن بودم اما این اخلاق را تصحیح کردم

محمد دهقان

«نماینده» / گپ‌وگفت با چهره‌ای که همیشه در قاب شهرت، دست نیافتنی به نظر می‌رسد، اینکه چگونه زندگی می‌کند و بی‌هیچ تکلّفی از دغدغه‌های ساده و روزمره زندگی شخصی‌اش بگوید، بی‌شک خواندنش نه تنها خالی از لطف نیست بلکه جذاب به‌نظر می‌رسد.
در کافه گپ این هفته سراغ «محمد دهقان» رفتیم و صحبت از ریزه‌کاری‌های زندگی این نماینده دوره‌های هفتم تا دهم مجلس شورای اسلامی گپ‌وگفتی خواندنی را رقم زد.

* شما چند خواهر و برادر دارید و در چه خانواده‌ای بزرگ شده‌اید؟
۶ خواهر و برادر دارم. در واقع ۴ برادر و ۲ خواهر و در یک خانواده متدین، کشاورز و روستایی در اطراف شهر مقدس مشهد به دنیا آمدم و تا دوره راهنمایی هم در همان‌جا مشغول به درس خواندن بودم.

* در دوران کودکی‌تان که بیشتر هم در روستا گذشت چه تفریح و سرگرمی داشتید؟
درواقع کودکی ما با کار کردن کنار پدر و کشاورزی سپری می‌شد و تفریح و بازی ما در زمان بیکاری هم اغلب اوقات بازی والیبال بود.

* چطور با همسرتان آشنا شدید و به چه وسیله‌ای ازدواجتان صورت گرفت؟
در سال ۶۴ در اسارت رژیم بعث بودم و زمانی که از اسارت آزاد شدم با یکی از دختران روستای خودمان با برپایی یک جشن ساده ازدواج کردم.

* مهریه همسرتان چقدر بود؟
۱۰۰ سکه بهار آزادی

* اوایل ازدواج و زندگی مشترک وضع زندگی‌تان به چه شکل بود؟
در آن زمان در ستاد آزادگان فعالیت می‌کردم و دریافتی من یک حقوق مختصری بود و بعد از آن وارد دانشگاه تهران شدم. هم‌زمان کار می‌کردم و درس می‌خواندم تا توانستم مدرک تحصیلی دکتری را کسب کنم.

* شما چند فرزند دارید؟ به چه کاری مشغول هستند؟
من ۴ فرزند دارم ۳ دختر و ۱ پسر که دو فرزندم دانشجو هستند و ۲ فرزند دیگر دانش‌آموز.

* آیا فرزندانتان مایل هستند در حوزه کاری شما مشغول به کار شوند؟
معتقد به این هستم که هر جا وظیفه‌ای بود انجام دهم و بر اساس وظیفه عمل می‌کنم و دوست دارم فرزندانم هم بر اساس وظیفه‌ای که برای دین و کشور و مردم تشخیص می‌دهند عمل کنند.

* فرزندانتان متأهل هستند؟
خیر. هر ۴ فرزند مجرد هستند.

* چقدر اهل خرید هدیه برای همسرتان هستید و فکر می‌کنید چه هدیه‌ای ایشان را خیلی خوشحال می‌کند؟
متأسفانه در این قضیه کمی از خودم راضی نیستم دوست داشتم که اهل خرید هدیه باشم ولی به دلیل مشغله کاری زیاد در این رابطه خوب عمل نکردم و هدیه زیادی نخریدم.

* با توجه به مشغله‌هایی که دارید، در کارهای منزل به همسرتان کمک می‌کنید؟
متأسفانه در کارهای منزل هم به دلیل همین مشغله‌ها نتوانستم مشارکت داشته باشم و کمکی کنم و همسرم در کار خانه از من راضی نیست و یک‌وقت‌هایی هم گله کرده‌اند که چرا در منزل کمک نمی‌کنی؟ ولی سعی می‌کنم گاهی برای اینکه ایشان را خوشحال کرده باشم کارهایی انجام دهم ولی مثل بعضی از آقایان که در منزل خیلی فعالیت دارند نیستم و بیشتر در منزل استراحت می‌کنم.

* در خانه چقدر عصبانی می‌شوید؟
در گذشته اهل عصبانی شدن بودم ولی خیلی سعی کردم این اخلاق را تصحیح کنم و در حال حاضر خیلی بهتر از گذشته‌ام و کمتر عصبانی می‌شوم.

*در گذشته که بیشتر عصبانی می‌شدید، برای آرام کردن خودتان چه می‌کردید؟
سعی می‌کردم عصبانیت را به‌نوعی کنترل کنم یا آب می‌خوردم یا کمی راه می‌رفتم.

* هر دو نفر در اوج تفاهم هم که باشند، در زندگی مشترکشان اختلاف‌نظر و دعوا پیش می‌آید. شما عموماً چگونه این اختلافات را حل می‌کنید؟
همسرم فرد صبوری است و همیشه با هوشیاری به تفاهم بیشتر کمک کرده است. در حال حاضر که اختلافی بین من و همسرم وجود ندارد ولی در گذشته به خصوص اوایل ازدواج اگر مشکل و اختلافی پیش می‌آمد با تفاهم مسئله را بین خودمان حل می‌کردیم البته خیلی هم اختلافی وجود نداشت و هر موضوعی که پیش می‌آمد اجازه نمی‌دادیم کسی از نزدیکان متوجه شود و دونفری بین خودمان مشکلات را رفع می‌کردیم.

* اگر وقت خالی داشته باشید، عموماً به چه کاری مشغول می‌شوید؟
واقعیت این است خیلی کم پیش می‌آید که وقت خالی داشته باشم ولی زمانی که فراغتی یا فرصتی پیش بیاید ورزش می‌کنم یا در تهران باجناقی دارم که رابطه خوبی بین ما حاکم است و سعی می‌کنم در اوقات فراغت کنار آن‌ها باشم که هم خواهرها و هم ما که با باجناق خودمان خیلی دوست هستیم زمان خوبی را کنار هم داشته باشیم.

* اهل ورزش کردن هم هستید؟
بله از همان کودکی تا به امروز به ورزش والیبال خیلی علاقه داشتم و کنار آن تنیس روی میز و کوهنوردی هم از ورزش‌های مورد علاقه من است و سعی می‌کنم هر فرصتی که پیش می‌آید ورزش کنم.

نظر شما