شناسهٔ خبر: 129691 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قوامی در نطق میان‌دستور:

مهم‌ترین مشکل کنونی کشور بیکاری است

قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کنونی کشور بیکاری است، گفت: ۷۰ درصد نیروهای کار ما هم دچار بیکاری پنهان هستند که قطعاً بیکاری وسیع‌تر می‌شود.

به گزارش «نماینده» هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه ۲۴ آبان ماه ۹۵) در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مهم‌ترین  مشکل کشور بیکاری است. بر اساس تعریف وسیع حدود ۶ میلیون نفر بیکار داریم.

وی افزود: آنچه که اینجا مدنظر است بیکاری ساختاری است که نیروی کار آماده عرضه کار داریم اما تقاضا برای کار وجود ندارد و کم است، لذا با بیکاری مواجه هستیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس همچنین تصریح کرد: اگر بیکاری پنهان هم حساب کنید ۷۰ درصد نیروهای کار ما هم دچار بیکاری پنهان هستند که قطعاً بیکاری وسیع‌تر می‌شود. عوارض و مشکلات بیکاری بر اقتصاد خانواده و کشور بسیار زیاد است، اما راه حل بیکاری افزایش تولید است لذا همین‌جا به عنوان اینکه مهم‌ترین موضوع کشور است از هیأت رئیسه تقاضا داریم به این مسئله به صورت مهم توجه شود و جلسه غیرعلنی در مورد ابعاد این مسئله برگزار شود و کمیسیون‌ها هم به صورت ویژه به این موضوع بپردازند تاب توانیم هم در برنامه ششم و هم بودجه سال آینده به این موضوع توجه ویژه‌ای کنیم.

قوامی ادامه داد: برای افزایش تولید باید شرایط اجتماعی را برای کارآفرینان مهیا کرد. اگر شرایط اجتماعی کارآفرینان مهیا شود کارآفرینی ابتدا در سطح محلی سپس استانی، ملی، منطقه‌ای و اجتماعی و جهانی می‌تواند ظهور پیدا کند، لذا باید به تبع آن تولید و اشتغال حتما افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از نطق خود خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز شرایط اجتماعی برای کارآفرینان مناسب نیست و دلیل آن فضای کلی کسب و کار است و آمار در شروع دولت یازدهم رتبه ما ۱۵۵ بود که به ۱۱۷ در سال ۹۴ کاهش پیدا کرد، ولی از سال ۹۴ تا ۹۵ این رتبه مجدد به ۱۲۰ افزایش پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل بدتر شدن رتبه از ۱۱۷ به ۱۲۰ مشکلات مردم به دستگاه‌های اجرایی است که سرمایه‌گذاران را در پیچ و خم اداری معطل می‌کنند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس در بخش پایانی نطق خود به مشکلات حوزه انتخابیه خود نیز اشاره کرد و از مسئولان مربوطه خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر به آنها شد.

نظر شما