شناسهٔ خبر: 129623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

بررسی شرایط جنگ در شرق سوریه:

چرا مهم است که "فاتحان رقه" چه کسانی باشند؟

رقه43 در شرایطی که رسانه های مختلف اخبار مربوط به آزادسازی موصل را پوشش می‌دهند و خبر ها از پیشروی نیروهای ارتش در موصل حکایت دارد ناگهان خبری مبنی بر آزادسازی رقه، پایتخت اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه از سوی شورای مرکزی نیروهای دمکراتیک کرد اعلام و در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

به گزارش «نماینده» در شرایطی که توجه رسانه های جهان به آزادسازی موصل معطوف شده و عملیات از حاشیه استان نینوای عراق به مرکز این استان رسیده بود و همچنین در حالی که رسانه‌ها، خبر فرار هسته‌ اصلی داعش به سوریه را تیتر خود کرده‌ بودند، به یک‌باره آغاز عملیات آزادسازی استان رقه در سوریه تبدیل به بمب خبری رسانه‌های جهانی شد؛ شورای مرکزی نیروهای دمکراتیک کرد سوریه با تائید رسمی این خبر، اعلام کردند این عملیات تنها با مشارکت آنها انجام می‌شود.

رقه شهری در مرکز استان رقه، در شمال شرقی سوریه و در ساحل رود فرات است که از ابتدای فعالیت گروه تروریستی داعش به عنوان پایتخت اصلی این گروه معرفی شده است.

اکنون و با گذشت ۵ سال از آغاز جنگ سوریه با تروریسم تکفیری، کارشناسان مسائل نظامی و سیاسی معتقدند هرکدام از بازیگران میدان نبرد که فاتح پایتخت داعش باشد، برنده میدان سوریه و حتی خاورمیانه خواهد بود.

ناظران می‌گویند پس از فتح موصل به عنوان پایتخت داعش در عراق، این رقه خواهد بود که به عنوان تنها قطب فعالیت این گروه تروریستی جایگاه ویژه می‌یابد.
ترک‌ها

از جمله طرف‌های منطقه‌ای که همیشه سعی داشته خود را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در منطقه جلو دهد ترک‌ها هستند؛ آنها همزمان با پیشروی ارتش و مقاومت در جبهه‌های مختلف حلب، به منظور کمک به متحدان خود در این شهر که تحت فشار قرار گرفته بودند و همچنین برای جلوگیری از قدرت گرفتن کردها در منطقه شمال سوریه، با نقض تمامیت ارضی سوریه وارد خاک این کشور شدند.

ترک‌ها همزمان با تجاوز به خاک سوریه به بهانه جلوگیری از نفوذ داعش به عراق وارد این کشور شده و پایگاهی نظامی را در شمال این کشور ایجاد کردند.

حکمرانان ترکیه که با حمایت از تروریست‌های ارتش آزاد توانسته بودند در شمال سوریه پیشروی‌ کنند، انتظار داشتند همین موضوع را در شمال عراق هم شاهد باشند اما از سوی دیگر با آغاز عملیات آزادسازی موصل توسط ارتش و حشد شعبی عراق معادلات میدان به شکلی دیگری ورق خورد و عملا با سد کردن راه ترک‌ها توسط نیروهای عراقی مسیر پیشروی آنها در خاک عراق بسته شد.

ترک‌ها که در عراق که به در بسته خورده بودند با آغاز عملیات رقه توسط کردها ترجیح دادند به جای حرکت به سمت این منطقه و حساس کردن بیش از پیش کردها توان خود را در شمال سوریه و به منظور تثبیت موقعیت ایجاد شده در خاک این کشور متمرکز کنند.
کردها

از دیگر بازیگران منطقه‌ای، کردهای عراق و سوریه هستند که در شرایطی مشابه ترکیه، توسط آمریکا حمایت و مدیریت می‌شوند.

کردها که این روزها مجبور شده‌اند بخش زیادی از تصرفات خود در شمال سوریه را به ترک‌ها و تروریست‌های مورد حمایت آنان واگذار کنند، در شمال عراق هم با وجود تبلیغات بسیار، ادامه جنگ با داعش را به ارتش و نیروهای حشد شعبی عراق واگذار کرده‌اند.

در این شرایط کردها برای آن که عملا یک بازیگر مهم به شمار آیند راهی به جز در دست گرفتن منطقه‌ای مهم از مناطق درگیر در جنگ را پیش‌روی خود نمی‌بینند؛ این در حالی است که از طرفی آمریکا هم به دنبال تقویت کردها در برابر دیگر بازیگران منطقه‌ای است تا از قدرتمند شدن یک طرف درگیری در برابر دیگر طرف‌ها جلوگیری شده و بحران در منطقه ادامه پیدا کند؛ از طرف دیگر کردها ثابت کرده‌اند که نسبت به دیگر بازیگران گوش به فرمان‌تر هستند و همین موضوع بر جایگاه آنها در استراتژی منطقه‌ای آمریکا افزوده است.

مقاومت

سوی دیگر معادلات سوریه، ایران و روسیه هستند که به عنوان اصلی‌ترین حامی دولت قانونی سوریه به ارتش این کشور در مبارزه با تکفیر و تروریسم یاری می‌رسانند؛ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با وجود موفقیت‌های زیادی که در چند هفته اخیر در مبارزه با تروریست‌ها مخصوصا در اطراف حلب به دست آورده‌اند و در شرایطی که مقاومت آنها در برابر حمله تروریست‌ها تلفات بسیاری را به نیروهای خط شکن آنها وارد کرده است اما درگیری ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در مناطقی مانند حلب و دیرالزور جلوی رزمندگان برای پیشروی به سمت رقه را سد کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما